אחרי המהומות, עוצר בוושינגטון: הושגה שליטה על הקפיטול והדיון חודש • צפו

כוחות הביטחון השיגו שליטה בגבעת הקפיטול לאחר שאלפים מתומכי טראמפ פרצו לבניין. ניין הקפיטול פונה ממפגינים, לפחות 13 נעצרו. פנס חידש את הדיון ואמר לפורעים: "לא ניצחתם היום - בואו נשוב לעבודה". טוויטר נעלה את החשבון של הנשיא טראמפ

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

חודש הדיון לאישור ניצחון נשיא ארצות הברית המיועד ג'ו ביידן בבחירות, לאחר שבניין הקונגרס האמריקני פונה הלילה (חמישי) ממפגינים, לאחר שמוקדם יותר פרצו לתוכו תומכי הנשיא המכהן דונלד טראמפ במהלך מהומות אלימות בוושינגטון. עוצר לילי נכנס לתוקף החל מהשעה 18:00 (שעון וושינגטון). במהלך המהומות נורתה ונהרגה אישה.

גם הלילה, אחרי חצות שעון ישראל, עוד שהו מפגינים בגבעת הקפיטול, וכוחות גדולים פינו אותם בהדרגה תוך כדי עימותים. הכוחות השתמשו בגז מדמיע וברימוני הלם. בחלוף זמן קצר הודיעו כי בניין הקפיטול "בטוח" כעת. זמן קצר לאחר פינוי המתפרעים, ולאחר שמליאות הסנאט ובית הנבחרים נוקו מההרס שהם זרעו, חודש הלילה הדיון באשרור ניצחונו של ביידן.

סגן הנשיא מייק פנס דיבר בפתח חידוש הדיון בקפיטול, ואמר לפורעים: "לא ניצחתם היום, אלימות לא מנצחת. שאלוקים יברך את הפצועים, את מי שהגן על המקום הזה ואת אמריקה – בואו נשוב לעבודה". בסיום דבריו, זכה סגן הנשיא למחיאות כפיים. הבוקר כבר נדחתה ההתנגדות הראשונה, עבור ספירת אלקטורים של מדינת אריזונה, ברוב עצום. בסנאט דחו אותה 93 סנאטורים ורק שישה תמכו בביטול הכרעת הבוחרים.

בתוך כך, טוויטר השעתה זמנית את חשבונו הפרטי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בעקבות ציוצים שפרסם בנוגע להתפרעויות. בטוויטר מסרו כי חשבונו של טראמפ יינעל למשך 12 שעות, וכי הנעילה של חשבונו תימשך כל עוד לא יסיר את הציוצים בהם חזר על הטענות שלו לזיופים והונאות בבחירות. החברה הזהירה כי הפרות נוספות של כלליה יביאו להשבתה תמידית של החשבון. בהמשך גם פייסבוק השעתה זמנית את החשבון של טראמפ, ל-24 שעות.

לטענת גורמים בפנטגון, סגן הנשיא פנס, ולא הנשיא טראמפ, הוא שאישר את פריסת המשמר הלאומי. שר ההגנה בפועל, כריסטופר מילר, אמר אמש בהצהרה כי הוא דן על הצבת כוחות המשמר הלאומי בקפיטול עם מייק פנס, ולא עם טראמפ. "היו"ר מיליי ואני דיברנו בנפרד עם סגן הנשיא ועם היו"ר פלוסי, המנהיג מקונל, הסנאטור שומר על המצב בארה"ב", אמר מילר. "הפעלנו באופן מלא את המשמר הלאומי כדי לסייע לאכיפת החוק הפדרלית והמקומית. אנו ערוכים לספק תמיכה נוספת לפי הצורך ובהתאם לבקשת הרשויות המקומיות".

בעקבות האירועים החריגים, קבוצת ראשי עסקים שמייצגת 14,000 חברות אמריקניות בהן אקסון ופייזר דרשה מבכירי הממשל האמריקני לשקול הדחה מיידית של טראמפ – אחרי שעודד את המחאה בקפיטול. סטפאני גרישם, ראש הסגל של הגברת הראשונה מלניה טראמפ, הגישה מכתב התפטרות. המזכירה החברתית של הבית הלבן ריקי ניקיטה, וסגנית דוברת הבית הלבן שרה מת׳יוס, התפטרו.

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש הבן, רפובליקני בעצמו, פרסם הודעה חריפה שבה מסר כי הוא ורעייתו לורה המומים ושבורי לב מהמראות המגיעים מהבירה: "זו הדרך שבה מתווכחים על תוצאות בחירות ברפובליקת בננות, לא ברפובליקה הדמוקרטית שלנו", אמר. בוש לא נקב במפורש בשמו של טראמפ, אבל הצהיר כי גבעת הקפיטול "נכבשה על-ידי אנשים שהיצרים שלהם שולהבו על-ידי שקרים ותקוות שווא".

בתגובה לאלימות הקשה אמר טראמפ בהצהרה מצולמת: "אני יודע שאתם פגועים וכואבים מהבחירות שנגנבו מאיתנו. ניצחנו בבחירות ברוב מוחץ וכולם יודעים את זה, במיוחד הצד השני, אבל אתם צריכים ללכת הביתה עכשיו. אנחנו חייבים לעשות שלום, עלינו לקבל עלינו חוק וסדר ולכבד את לכבד את אנשי החוק הנפלאים. אנחנו לא רוצים שאף אחד ייפגע".

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן התייחס למהומות ואמר: "הדמוקרטיה בארה"ב נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים. הסצנות שאנו רואים כעת בקפיטול לא מייצגות את ארה"ב ואת מי שאנו. זה מספר קטן של קיצונים, זה גובל בהסתה וזה צריך להפסיק עכשיו. אני קורא לטראמפ להתעלות על עצמו, לעלות לשידור חי ולדרוש להפסיק את המצור על הקפיטול".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture