הרוג נוסף במהומות במצרים

חבר מפלגה נהרג הלילה במתקפה על מטה האחים המוסלמים בצפון מצרים | הנשיא שעלה לשלטון על גלי המהפכה נתפס כיהיר | ההכנות ל"הפגנת המיליון" במצרים בעיצומן המתנגדים מקווים להוציא מיליוני מפגינים לרחובות ביום ראשון | שר ההגנה המצרי הודיע כי לא יתיר "התקפה על העם המצרי", רמז שההתערבות תהיה לטובת המפגינים | מורסי חושש מהפיכה שנייה במדינה

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

המתיחות במצרים הגיעה לשיא חדש: פעיל בתנועת האחים המוסלמים – נהרג במתקפה על אחד ממטות המפלגה בעיר זקאזיק שבצפון המדינה. במתקפה נורה הפעיל למוות וארבעה נוספים נפצעו. זאת לאחר רק שנה מאז בחירת מורסי לנשיא,

קרא עוד:

[postim]‬‏

הרג הפעיל הלילה רק מחריף את תחושת המתח במצרים לקראת המחאה הגדולה המתוכננת ביום ראשון נגד שלטונו של הנשיא מורסי. 16 מיליון מצרים חתמו בתקופה האחרונה על עצומה הקוראת להתפטרותו של הנשיא ובמדינה נערכים להפגנות של מיליונים נגדו.

שר ההגנה המצרי, הגנרל עבד אל-פתאח סיסי, הודיע כבר בתחילת השבוע כי צבא מצרים לא יעמוד מנגד אם ההפגנות המתוכננות יידרדרו לאלימות. בהודעה שפרסם, קרא סיסי לפוליטיקאים ולמפלגות השונות להגיע להסכם שיביא לפתרון המצב, לפני "הפגנת המיליון".

"לא נתיר התקפה על רצון העם המצרי", נכתב בהודעה. סיסי הציב לנשיא ואנשיו שבוע למציאת פתרון למחלוקת.

ל"מהפכה נגד מורסי", חברו כלל המפלגות והתנועות במצרים, המתנגדות לניסיונותיו של הנשיא ותנועתו האחים המוסלמים ליצור מונופול שלטוני במדינה. באופוזיציה המצרית טוענים כי הפעם ההפגנות לא יסתכמו במחאה בכיכר תחריר, וכי הן צפויות להתרחב לערים שונות במדינה.

מורסי ניסה מצדו להרגיע את הרוחות בשארית כוחו ולעצור את ההתקוממות נגדו, כשהציע לבצע שינוי בחוקה והודה בטעויותיו. אולם, בשלב זה נדמה כי ניסיון זה נכשל. על פי הדיווחים ברשתות התקשורת במצרים, עולה כי הציבור שבחר בשנה שעברה בשלטונם של האחים המוסלמים, מאס באנדרלמוסיה ובמשבר הכלכלי האופפים את המדינה מאז הפלת שלטונו של מובארק בשנה שעברה.

הצבא המצרי שהיה מעורב למדי בשלטון עד לבחירתו של מורסי, נותר דרוך נוכח החשש שהפעם יהפכו המחאות המתוכננות לאלימות וייעשה בהן שימוש בנשק חם. יחד עם זאת, גורמים ביטחוניים במצרים הבהירו כי אין הם מתכוונים להתערב בשלב זה באופן ממשי בהפגנות.

שלשום נהרגו שני מפגינים ויותר מ-200 נפצעו בהתפרעויות בין תומכיו של מורסי לבין מתנגדיו בעיר מנסורה שמצפון לקהיר. למרות שהצפי היה שהמהומות יתחילו רק בשבוע הבא, כבר אז ניתן היה לצפות במהומות האלימות.
פרופ' יורם מיטל, יו"ר מרכז הרצוג לחקר המזרח התיכון ודיפלומטיה באוניברסיטת בן גוריון ומומחה למצרים, מסביר כי הטעות של קנדיל ושל מורסי הייתה שלא הציגו תכנית כלכלית ההולמת את בעיותיה של המדינה. לדבריו, "זו הייתה תכנית שהורכבה כטלאי על טלאי, ולא משהו כולל יותר. המשבר הכלכלי במצרים אינו מסתכם רק באבטלה, רק באובדן ההכנסות מתיירות או באובדן הערך של המטבע המקומי, עליית יוקר המחייה וכו'. זה הכל ביחד. היה צורך בתוכנית הצלה נרחבת, ומה שהם עשו – זה בדיוק ההפך. הם הציגו שורה של פתרונות אד-הוק, בין היתר הגדלת הגרעון הלאומי ל-12-10% מהתקציב. כך שגם סיוע של קטאר בעוד מיליארד דולר או שניים, לא יכול לפתור את הגרעון העצום. כיום קשה להם יותר לקחת הלוואות מגורמים בינלאומיים, בגלל שירדו בדירוג האשראי, והם במצב של סחרור כלכלי".

"נעשו טעויות", פתח הנשיא המצרי את דבריו כשניסה להרגיע את הרוחות אמש. "לא מן הנמנע שיש לתקן אותן. אנו עומדים מול אתגרים רבים וכל שאני מבקש זה לקיים הידברות בנושאים הללו", הצהיר בנאומו.
עוד הוסיף הנשיא האסלאמיסטי, כי "אנו המצרים יכולים להתגבר על משברים אלו. אני עומד לפניכם כאזרח מצרי מן השורה ומדבר אליכם בכנות". לדבריו, המהפכה היא של כלל אזרחי המדינה ו"כדי להשלימה, צריך לבצע רפורמות רציניות וליישם פתרונות בלתי-קונבנציונאליים".

בדבריו, הפנה מורסי אצבע מאשימה כלפי מתנגדיו וכלפי "אויבי המדינה", שלשיטתו "חיבלו בדמוקרטיה", אך מבלי לפרט מיהם אותם אויבים. "ישנם כאלה שמבקשים להחזיר את הדברים אחורה – לתקופה של שחיתות", ציין הנשיא. "אויבינו לא מחמיצים אף הזדמנות כדי להרוס את הנסיונות לקדם את מצרים. לצערי, החליטו חלקים בציבור לערער על תוצאות הבחירות".

"לקחתי אחריות על מצרים, שהייתה שקועה בשחיתות", הוסיף מורסי, והאשים בדבריו מספר בכירים בממשל. בינתיים, ההמונים אוגרים מזון ודלק מחשש למחסור במסגרת היערכות להפגנות מיליונים בדרישה להדיח את מורסי מכסאו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture