הצבא פרס גדרות תיל סביב המטה בו מוחזק מורסי

לאחר שהאולטימטום למורסי פקע, הנשיא הועבר מהארמון לבסיס צבאי והוטלו הגבלות על בכירי האחים המוסלמים | מהצבא נמסר כי בתום פגישה בין קצינים לבין נציגים מכל קצוות הקשת הפוליטית תימסר הודעה בנוגע לעתידה הפוליטי של מצרים | הצדדים עדיין מתבצרים בעמדתם. דוברו של מורסי: "הוא מוכן למות למען הדמוקרטיה", מפקד הצבא: "מוכן למות למען העם"

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

הצבא אמנם טרם מסר את הודעתו, אך דובר תנועת האחים המוסלמים אמר הערב (ד') כי "ההפיכה הצבאית במצרים החלה, טנקים החלו לנוע ברחובות". על פי דיווח ב-BBC, נצפו טנקים על גשר ה-6 באוקטובר במרכז קהיר. גם עוזרו של הנשיא מורסי פרסם מסר בשמו לעם המצרי, שבו הוא קורא להתנגד להפיכה הצבאית ב"דרכי שלום" ומדגיש: "אל תעשו שימוש באלימות".

קרא עוד:

[postim]‬‏

צבא מצרים הודיע כי כוננות צבאית עליונה הוכרזה בכל רחבי מצרים. הצבא פרש מחסומים וגדרות תיל סביב מטה משמר הנשיאות בו מוחזק הנשיא מוחמד מורסי בבירה קהיר. עדי ראייה דיווחו כי הצבא הציב גם כלי רכב משוריינים כדי למנוע מתומכי מורסי להתקרב למקום. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה הערב כי עוזריו של מורסי עזבו את ארמון הנשיאות בקהיר וכי כוחות של הצבא נתפרסו במזרח קהיר. בינתיים, תמה פגישת מפקדי הצבא עם נציגי האופוזיציה ובקרוב צפויה הצהרה מטעם הצבא.

מהדיווחים עוד עולה כי הצבא השתלט בשעות הצהריים על בניין הטלוויזיה הממלכתית בקהיר. קצינים השתלטו על חדר הבקרה וחיילים גירשו מהבניין את מרבית העובדים. במקביל נציגים של המועצה הצבאית העליונה נועדים בשעה זו בקהיר עם שורה של נציגים פוליטים ונציגי כלל הדתות במדינה, בפגישה שבסיומה אמורה לצאת הודעה עם פקיעת האולטימטום שהוצב לנשיא, מוחמד מורסי, לעזוב את השלטון.

הפגנה נגד השלטון כיכר תחריר מצריםבינתיים, מאות אלפים כבר החלו להתכנס ולהפגין בכיכר תחריר בבירה, כאמור על פי הדיווחים קצינים של צבא מצרים השתלטו על בניין הטלוויזיה הממסדית והם מפקחים על הנעשה בתוך חדרי העריכה בשעות הערב יפוג האולטימטום שקצב שר ההגנה המצרי עבד אל-פתאח סיסי לנשיא מוחמד מורסי להשיב לדרישות המפגינים נגדו.

הבוקר דיווח העיתון המצרי אל-אהראם, הנחשב ליומון המשפיע ביותר במדינה, כי הנשיא מורסי צפוי לאבד את משרתו כבר בהמשך היום. לפי דיווח שהתפרסם בכותרתו הראשית של העיתון, בשעה 17:00 – עם פקיעת האולטימטום שהציב הצבא למורסי, ייתכנו שני תרחישים: הראשון – שבו הנשיא מורסי יודיע על התפטרותו, והשני – שבו הוא יפוטר במסגרת "מפת הדרכים" שיציגו ראשי הצבא. על פי הדיווח, "מפת הדרכים" של צבא מצרים כוללת ביטול של החוקה השנויה במחלוקת שהכניס לתוקף מורסי, ובחירה של קבוצת מומחים שתפקידה יהיה לנסח חוקה חדשה. לאחר מכן ייערך משאל עם לאישורה. במקביל, תוקם מועצה נשיאותית, בראשות מנהל בית המשפט לענייני חוקה, והיא תנהל את ענייני המדינה בתקופת המעבר שבין התפטרות הנשיא לקיום בחירות חדשות. תקופה זו צפויה להימשך בין תשעה חודשים לשנה.

מפגינים במצריםמפגינים בכיכר תחריר מצרים

בשלב זה כל הצדדים מתבצרים בעמדתם. מורסי עצמו דוחה את האיום של הצבא המצרי, ומסרב לעזוב את השלטון. דוברו מסר בהודעה רשמית כי הוא מעדיף למות "עומד כמו עץ" למען הדמוקרטיה, שעות לאחר שמפקד הצבא הודיע שיעדיף למות בשביל להגן על העם המצרי.

במקביל, מקורביו של מורסי מנסים למצוא פתרון שימנע מהצבא לפעול נגד מורסי. תנועת "גמעא אל-אסלאמייה", הנחשבת לבעלת בריתם של האחים המוסלמים, קראה למורסי להכריז על הקדמת הבחירות, כדי למנוע שפיכות דמים נוספת. בנאום ארוך שנשא לפנות בוקר, פנה מורסי לאומה המצרית בטלוויזיה, והבהיר כי אין בכוונתו לפנות את כסאו ולהתפטר. "לא אקבל תכתיבים", הצהיר. בתגובה לאולטימטום שהציב לו הצבא, אמר נשיא מצרים כי הוא מחויב לשאת במחויבויות הדמוקרטיות שלו ולהגן על הסדר הציבורי במדינה. בתום נאומו של מורסי פרצו בפתח אוניברסיטת קהיר מהומות אלימות בין תומכיו של הנשיא לבין מתנגדיו. 16 בני אדם נהרגו ו-200 נוספים נפצעו במהומות, אשר במהלכן דווח על שימוש שעשו כוחות הביטחון המצריים בנשק חם ובגז מדמיע.

סמלו של “האחים המוסלמים”

בתגובה שפרסם הארגון המאחד של תנועות האופוזיציה במצרים לנאומו של מורסי נאמר כי דבריו של הנשיא וסירובו להתפטר מהווים פתח לתחילתה של מלחמת אזרחים. "זוהי קריאה גלויה למלחמת אזרחים", נאמר בהודעת האופוזיציה. "הנשיא ממשיך להתכחש לכך שהעם דורש ממנו להתפטר". כמו כן, בהודעה שפרסם הלילה צבא מצרים תחת הכותרת "השעות האחרונות", נאמר כי אנשי הצבא מוכנים למות על מנת להגן על אזרחי המדינה מפני טרוריסטים וטיפשים. "אנו נשבעים לאלוהים שנקריב אפילו את הדם שלנו עבור העם המצרי, על מנת להגן עליו מפני טרוריסטים, קיצונים או טיפשים", לשון ההודעה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נו ואז מה יהיה?

למכה מצרים בבכוריהם כי לעולם חסדו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture