מצרים: חקירה נגד מורסי – צווי מעצר לראשי האחים המוסלמים

הנשיא המודח ו-15 בכירים אסלאמיסטים נחקרים בחשד בביזיון בית המשפט, ונאסר עליהם לעזוב את מצרים | בתנועה מתעקשים: "תהיה התנגדות אלימה", עימותים בין המשטרה לתומכי מורסי | טורקיה: "ההפיכה הצבאית בלתי מתקבלת על הדעת"

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

הרשויות במצרים פתחו בחקירה נגד הנשיא המודח מוחמד מורסי, ונגד 15 בכירים דתיים אחרים. מנהל החקירה, השופט תוורת חמד, אמר כי הם מואשמים בביזיון בית המשפט. על קבוצת החשודים נאסר לצאת את מצרים. בשלב זה, עדיין לא ידוע היכן מוחזק מורסי עם בני משפחתו. אמש דווח כי הוא שוהה במתקן של משרד ההגנה, לשם הובל בידי המשמר הנשיאותי.

קרא עוד:

[postim]‬‏

מנהיג תנועת האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, המכונה "המדריך הכללי", נעצר גם הוא. גורמים רשמיים במצרים אמרו כי בדיע נעצר כבר אמש במאסרה מטרוח, עיירת נופש לחופי הים התיכון, ממערב לבירה קהיר ולא רחוק מהגבול עם לוב. לפי הדיווח, בדיע היה בווילה שבבעלות איש עסקים הקשור לאחים המוסלמים. קודם לכן הוצא צו מעצר גם נגד סגנו, חיירת שאטר. השניים מואשמים בהסתה לאלימות, כולל בעבירה של עידוד תומכיהם להרג מפגין ביום ראשון מול מטה התנועה בדרום קהיר.

סמלו של “האחים המוסלמים”האחים המוסלמים במצרים הדגישו גם היום כי אין בכוונתם להגיב באלימות להורדתם מהשלטון. אחד מבכירי הארגון, מוחמד בלתאגי, הדגיש כי אין בכוונתם לפנות לנשק בעקבות ההפיכה, אך הוסיף: "זה לא אומר שנקבל את ההפיכה הצבאית נגד השלטון", "העניין כעת הוא לא אם 'האחים' יהיו בכלא או מחוצה לו", אמר", "הם חיו בבתי הכלא שנים ארוכות. העניין כעת הוא העמדה של העולם החופשי, הדוחפת את המדינה למצב של כאוס, וגורמת לקבוצות אחרות לשוב לרעיון של שינוי באמצעות כוח".

בלתגי אמר את הדברים בכנס של תומכי מורסי שהתקיים במסגד בפרברי קהיר, לא הרחק מהארמון הנשיאותי.

כ-300 מפעילי התנועה נעצרו ביממה האחרונה. גם יו"ר האחים המוסלמים, סעד אל-קטאטני, נעצר. על בכירים אחרים בתנועה נאסר לעזוב את מצרים. ליד אוניברסיטת קהיר היו עימותים קשים בין תומכי האחים המוסלמים למשטרה.
הפגנה. אילוסטרציה (צילום ויקיפדיה)מפגינים מול הצבא במצרים

אחר הצהריים פרצו עימותים בין תומכי מורסי לבין כוחות צבא ומשטרה באזור א-נהאדה שליד אוניברסיטת קהיר. לפי דיווחי התקשורת המצרית, כמה מפגינים טיפסו על שריוניות צבאיות וקראו קריאות נגד המועצה הצבאית שהדיחה את מורסי. כוחות הביטחון השתמשו בירי באוויר על מנת לפזר את ההתקהלות. אדם אחד נעצר בחשד שהחזיק חומר נפץ. את כיכר א-נהאדה, אחד ממעוזי ההתנגדות להפיכה, מילאו בעיקר שוטרים וחיילים שמונעים ממפגינים תומכי האחים המוסלמים מלהגיע למקום.

בינתיים, בעולם נעות התגובות בין ברכות זהירות במערב לגינויים במזרח התיכון. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר כי על המשטר הקודם היה להפנות קשב לדרישות המפגינים, אך כינה את המצב הנוכחי "הפכפך ורגיש". הוא הפציר בצבא להשיב את ההליך הדמוקרטי למצרים והודיע כי ישוחח עם ההנהגה החדשה כבר בימים הקרובים.

מפגין במצריםבטורקיה, שרק אתמול האשימה את היהודים בגל המחאה שלהם עצמם גינו בחריפות את התערבות הצבא במצרים. שר החוץ הטורקי, אחמד דאובטולו, הגדיר את ההפיכה "בלתי מתקבלת על הדעת", ואמר כי "מנהיגים שנבחרו בצורה דמוקרטית, צריכים לסיים את תפקידם בצורה דמוקרטית בלבד – בחירות". ברחבי אנקרה ואיסטנבול נרשמו הפגנות מצומצמות של אסלאמיסטים נגד הדחתו של מורסי.

גם האויבת הגדולה איראן, שדווקא הידקה מעט את יחסיה עם מצרים בתקופת השלטון של האחים המוסלמים על ידי הנשיא מורסי, הגיבה משום מה בספקנות ואמרה – "דרישות העם הן משהו שיש להישמע לו", כך נמסר מטהרן. עוד הוסיפו בטהרן כי כעת על מצרים להיות זהירה מאוד מפני אופורטוניזם של גורמים זרים".

עדלי מנסורהבוקר נכנס רשמית לתפקידו הנשיא הזמני של מצרים בתקופת המעבר, עאדלי מנסור, שיכהן בתפקיד עד לקיום בחירות לנשיאות. בדברים שנשא לאחר השבעתו, הוא שיבח את המפגינים שקראו לקיים בחירות חדשות לנשיאות ולפרלמנט, ואמר כי הם איחדו את מצרים. "תיקנו את מסלול המהפכה המפוארת. אני מצדיע לצעירים ולצבא שהם המצפון של האומה והכוח המניע את הביטחון", הוא אמר.

בוושינגטון לא מיהרו לברך על ההפיכה וביקשו לצנן את ההתלהבות. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פרסם לפנות בוקר הודעה בכתב בה הביע דאגה עמוקה נוכח ההתערבות של צבא מצרים בעניינים הפוליטיים, ואף הודיע כי הסיוע האמריקני לארץ הנילוס ייבחן מחדש בעקבות האירועים. היום פורסם כי באיחוד האפריקני בוחנים מחדש את חברותה של מצרים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture