ארה"ב: איראן עומדת בהסכם הגרעין, אך נותרה איום מרכזי

בעבר הבטיח טראמפ "לקרוע לגזרים את ההסכם הגרוע", אך בכירים בממשל אמרו הבוקר כי איראן מקיימת את חלקה בהסכם למרות שהיא נותרה "איום מרכזי בשל ערעור היציבות באזור". שר החוץ האיראני האשים כי ארה"ב היא זו שלא עומדת בהסכם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הממשל האמריקני הכריז הבוקר (שלישי) כי איראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין עם המעצמות, אך סייג זאת ואמר שטהרן נותרה איום מרכזי. זו הפעם השנייה מאז הושבע טראמפ לנשיאות שבה נאמרים הדברים למרות שבמהלך הקמפיין הצהיר טראמפ כי "מדובר בהסכם הגרוע ביותר שנחתם אי פעם".

בתדרוך לכתבים בארה"ב הוסיפו בכירים בממשל כי נשקלת הטלת סנקציות כלכליות חדשות על איראן בשל הניסויים שהיא מבצעת בטילים בליסטיים ובשל תרומתה לערעור היציבות באזור. התדרוך התקיים על רקע החוק האמריקני לפיו מחלקת המדינה מחויבת לעדכן את הקונגרס בכל 90 יום לגבי עמידתה של איראן בהסכם הגרעין.

זו הפעם השנייה שממשלו של הנשיא דונלד טראמפ מאשר כי טהראן עומדת בתנאי ההסכם. קביעת הממשל משמרת את הסטטוס קוו בנושא, זאת על אף שהנשיא טראמפ אמר בעבר לא פעם כי העסקה שנחתמה עם הרפובליקה האסלאמית היא "עסקה גרועה שאסור לעמוד בה" ושהוא "יקרע לגזרים את המסמך". גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי הם פועלים כדי להתמודד עם הפגמים בהסכם ולהעניש את טהראן על פעולות בעייתיות הנוגדות את ההסכם.

לפני יומיים תקף שר החוץ האיראני את התנהלות ממשל טראמפ ואמר כי דווקא ארה"ב לא עומדת בתנאי ההסכם שנחתם לפני שנתיים. "בשבע פעמים שונות הכריזה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שאיראן ממלאת את חלקה בהסכם באופן מלא", אמר זריף בריאיון ל-CNN. "לצערי אי אפשר לומר את אותו הדבר לגבי ארה"ב".

דבריו של זריף הגיעו על רקע מכתב חריף ששיגרו ארבעה סנטורים אמריקניים, ביניהם מרקו רוביו וטד קרוז, בו טענו כי איראן לא עומדת בחלקה בהסכם. הסנטורים האשימו את המשטר בכך שהוא ממשיך לפעול להגדלת מאגר החומרים הגרעיניים, שהוא מנע מסבא"א גישה למתקן הגרעין פרצ'ין וכן כי איראן מפעילה יותר צנטריפוגות מכפי שהותר לה בהסכם.

"כשניהלנו את המו"מ על ההסכם, החלטנו שסבא"א תהיה הגוף היחיד שיותר לו לפקח על יישום ההיבט הגרעיני של ההסכם", המשיך זריף. "ארה"ב נכשלה במילוי אחר ההסכם. כשהבית הלבן הכריז לפני יומיים שהנשיא טראמפ ניצל את ביקורו בהמבורג כדי להניא מנהיגים ממעצמות אחרות מקיום יחסים עם איראן – זוהי הפרה של רוח הסכם הגרעין. ארה"ב צריכה להתחיל לעמוד בחלקה".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הלילה בכנס של מכון המועצה ליחסי חוץ בניו יורק כי טהראן קיבלה "איתותים סותרים" מהממשל האמריקני בנוגע להסכם, וכי היא "אינה יודעת כיצד לפרש אותם". הוא הוסיף כי עדיין לא שוחח עם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון, "אבל זה לא אומר שלא יכולה להיות תקשורת".

אמש הזהיר זריף כי ארצות הברית עלולה להביא לנסיגה של טהראן מההסכם. בריאיון למגזין "The National Interest" במהלך ביקורו בניו יורק אמר זריף כי "אם תהיה הפרה חמורה של ההסכם, לאיראן יש אופציות אחרות, כולל נסיגה מהעסקה". עם זאת, הוא ציין ש"איראן רצינית לגבי ההסכם", ומעוניינת שיהיה לו בסיס מוצק. על עתיד היחסים בין איראן לארצות הברית אמר זריף כי התוצאה תיקבע על פי גישתה של וושינגטון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture