צילום מסך

אחרי הניסוי בשיגור הטיל, באיראן מאיימים: נשוב לתכנית הגרעין

לאחר שיגור הטיל הבליסטי, מגיב שר החוץ האיראני להתבטאויותיו של הנשיא טראמפ נגד הסכם הגרעין ואומר: "גם אנחנו יכולים לסגת ולהתניע את תוכנית הגרעין מחדש בכל הכוח" • ליברמן: "הוכחה נוספת לשאיפות האיראניות להפוך למעצמה עולמית"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

(בוידאו: הניסוי האיראני המוצלח בשיגור הטיל הבליסטי)

לאחר הניסוי המוצלח בטיל בליסטי והצהרות הנשיא טראמפ באו"ם – איראן שוב משגרת איום למערב: "לאיראן יש מספר אפשרויות – היא יכולה לסגת מהסכם הגרעין ולחזור במהירות אל תוכנית הגרעין שלה". כך אמר היום שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף ביחס לשאלה מה תהיה התגובה האיראנית במידה שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ייסוג מההסכם.

עם זאת שר החוץ זריף, הבהיר כי גם במקרה של נסיגה מההסכם פיתוח תוכנית הגרעין ימשיך להיות למטרות שלום, זאת חרף ניסוי הטילים שהציגה מדינתו לראווה במהלך מצעד צבאי בסוף השבוע. הבכיר האיראני, הסביר כי לאחר הנסיגה "לא נקבל יותר את ההגבלות שנבעו מתוקף ההסכם". בנוסף, זריף התייחס לתוכנית הטילים של מדינתו ואמר כי "על איראן לפתח תוכנית הגנה למטרות הגנה בלבד".

זריף פירט בריאיון לכתב ה-CNN את צרכיה של איראן לפתח אמצעי הגנה משלה, ואמר כי תוכנית הטילים היא "למטרות הגנה בלבד". בדבריו הזכיר את הלחימה מול סדאם חוסיין בשנות ה-90 כשאיים בטילים על איראן. "אף אחד לא יצא נגדו על החזקת הטילים כשלאיראן לא היה אז אפילו לא טיל אחד. ולכך בשל אירועי ההיסטוריה – עליה להגן על אזרחיה מפני איומים שונים".

כזכור, איראן הודיעה במהלך השבת כי ביצעה בהצלחה ניסוי בטיל הבליסטי החדש שלה "חורמשאר", טיל המסוגל להגיע לטווח של 2,000 קילומטרים ולשאת כמה ראשי נפץ. לא ידוע מהיכן שוגר הטיל ומתי בדיוק נעשה הניסוי. לפי התקשורת האיראנית, זהו כבר הטיל השלישי של טהרן שיכול לצלוח 2,000 קילומטר. קדמו לו הטילים קאדר-F וסג'יל. הגנרל האיראני אמיר עלי חג'יזאדה אמר כי הטיל יהפוך למבצעי בעתיד הקרוב.

ההודעה על הניסוי באה בשעה של מתיחות קשה בין איראן לארה"ב בעקבות איומו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם ב-2015. במסגרת ההסכם ההוא הוסרו מאיראן רוב הסנקציות שהוטלו עליה והיא התחייבה להקפיא את תוכנית הגרעין – אך לא לחסלה ולא להסיג אותה משמעותית לאחור. טראמפ טוען כי זהו ההסכם הגרוע ביותר שעליו חתמה ארה"ב אי פעם.

בנאומו השבוע באו"ם תקף טראמפ את איראן, ולמחרת הודיע כי כבר החליט אם לפרוש מההסכם – אך סירב לחשוף את החלטתו. זמן קצר אחר כך נאם באו"ם נשיא איראן חסן רוחאני והשיב לו: "איראן לא תהיה הראשונה להפר את ההסכם, אבל היא תגיב באופן נחרץ ונחוש להפרה כזו של כל אחד מהצדדים. בכך שהוא מפר את המחויבויות הבינלאומיות שלו הממשל החדש בארה"ב רק פוגע באמינותו". בעקיצה ברורה לטראמפ אמר: "יהיה מצער מאוד אם ההסכם ייהרס על-ידי טירונים מסוכנים שנכנסו לעולם הפוליטי".

//www.jdn.co.il/news/world_news/887006

שר הביטחוןאביגדור ליברמן מסר בתגובה לניסוי: "הטיל הבליסטי ששוגר היום על ידי איראן הוא לא רק התגרות והתרסה כלפי ארצות הברית ובעלות בריתה בהן ישראל – וניסיון לבחון אותן – אלא גם הוכחה נוספת לשאיפות האיראניות להפוך למעצמה עולמית ולאיים לא רק על מדינות המזרח התיכון, אלא על כל מדינות העולם החופשי. דמיינו מה יקרה אם איראן תשיג נשק גרעיני. לשם היא חותרת. אסור לתת לזה לקרות".

השר יואב גלנט אמר היום בראיון לאולפן ynet כי "נשק גרעיני בידיים של משטרים לא אחראיים הוא סכנה לביטחון העולם. אם לא נעצור את איראן היום – נקבל צפון קוריאה תוך עשור. כל האופציות צריכות להיות על השולחן". גלנט התייחס לאפשרות של פעולה ישראלית אם לא יהיה תיקון של הסכם הגרעין. "אני לא מציע לדבר על מה נעשה אם, אני רק אומר שאנחנו צריכים להניח שאם כל המאמצים לא יישאו פרי והתהליך לא יעלה יפה, אנחנו צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו כפי שידענו לעשות לאורך שנים.

"האיראנים לא מסתירים את כוונותיהם והם עובדים במקביל על שלושה תחומים. האחד – העשרת חומר בקיע עד לכדי היותו קביל לנשק גרעיני, השני – יצירת מנגנוני נפץ שמפעילים את האלמנט הזה והשלישי – היכולת לשאת אותו. טיל לטווח 2,000 ק"מ מכסה לא רק את ישראל אלא חלקים ניכרים מאירופה ואת כל המזרח התיכון".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture