איראן מזהירה: "הסכם הגרעין יקרוס אם ארה"ב תצא ממנו"

בניסיון לגרום למעצמות להפעיל לחץ על נשיא ארצות הברית כדי שלא יבטל או ישנה את הסכם הגרעין, מבהירים באיראן כי אם ארה"ב תצא מהסכם הגרעין - הוא יבוטל לחלוטין חרף העובדה שהמדינות האחרות לא חזרו בהן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דריכות בארה"ב ובאיראן לקראת הצהרתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בענין הסכם הגרעין עם איראן: ע"פ כל הסימנים, טראמפ יקרא לביטול או שינוי ההסכם, מה שעשוי/עלול להוביל להשלכות בינלאומיות דרמטיות.

בניסיון לגרום לרוסיה ולגורמים בינ"ל נוספים להפעיל לחץ על טראמפ, הודיעו האיראנים כי אם ארה"ב תצא מההסכם – הוא יבוטל לחלוטין, זאת למרות שהחותמות האחרות עדיין יעמדו מאחוריו. את הדברים מסר דובר הפרלמנט האיראני.

דריכות: טראמפ יכריז הערב על "אסטרטגיה חדשה" כלפי איראן

כאמור, לאחר הביקורת החריפה שמתח לאחרונה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על הסכם הגרעין עם איראן, הוא צפוי להכריז על "אסטרטגיה חדשה" כלפי איראן, כשגם ביטול ההסכם (והעברתו לדיון מחודש בקונגרס) על הפרק.

ההכרזה נקבעה להיום בערב – ליל שבת (שעון ישראל).

כזכור, במפגש עם אנשי צבא בכירים בבית הלבן לפני כשבוע אמר טראמפ כי איראן לא מקיימת את רוח הסכם הגרעין. טראמפ זימן כתבים למקום, ואמר להם שהם עדים ל"שקט לפני הסערה". כששאלו אותו הכתבים למה התכוון, הוא השיב, "אתם תגלו".

לדברי טראמפ, "המשטר האיראני תומך בטרור ומייצא אלימות, שפיכות דמים וכאוס לרחבי המזרח התיכון. זו הסיבה שאנחנו חייבים לשים קץ לתוקפנות המתמשכת של איראן ולשאיפותיה הגרעיניות. הם לא קיימו את רוח ההסכם". כשנשאל אם החליט לאשרר את ההסכם השיב: "תשמעו על איראן בקרוב מאוד".

ראש המוסד: "האזור משתנה לרעתנו. הסכם הגרעין חיזק את איראן"

בפני טראמפ עומד דד ליין שנקבע ל-15 באוקטובר, עד אז עליו לדווח לקונגרס אם איראן עומדת בהתחייבויות של ההסכם – ואם הוא מחשיב את ההסכם לחלק מהאינטרס הלאומי של ארה"ב. "הממשל מצפה לחלוק פרטים על האסטרטגיה האיראנית שלנו בזמן המתאים", אמר מייקל אנטון, דובר עבור המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן.

הצעד של טראמפ לא יוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין, אלא יוציא לדרך פרק זמן של חודשיים שבהם יידרש הקונגרס לחשוב על הצעדים הבאים בנושא האיראני. לפי עוזרים בקונגרס וגורמים אמריקנים אחרים, הממשל כבר החל בדיונים על חקיקה אפשרית כדי "לחזק" את ההסכם בין איראן למעצמות.

לפי הוושינגטון פוסט, טראמפ ישאיר לקונגרס את ההחלטה אם להטיל על איראן מחדש את העיצומים שהוסרו ממנה בשנת 2015. אם הקונגרס יטיל מחדש את העיצומים הללו, ההסכם יתבטל. אם לא, הההסכם יוכל להישאר בתוקף. כל 48 הדמוקרטים בסנאט צפויים להצביע נגד הטלת העיצומים על איראן, אולם כדי למנוע זאת ולהציל את ההסכם שעליו חתם הנשיא אובמה בשנת 2015, הדמוקרטים יצטרכו לגייס לצידם גם שלושה סנאטורים רפובליקאים.

טראמפ הביע ביקורת חריפה על ההסכם במסע הבחירות שלו לנשיאות, והביע את רצונו לפרוש מההסכם כבר במהלך הקיץ, בפעם הקודמת בה נדרש לעדכן את הקונגרס בנושא. אלא שבעקבות לחץ כבד שהפעילו עליו באותה העת מספר בכירים בממשל – בראשם שר ההגנה ג׳יימס מאטיס, שר החוץ רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי הגנרל הרברט מקמאסטר – טראמפ ויתר לבסוף על שאיפתו לבטל את ההסכם, והעביר לקונגרס הודעה קצרה בה נכתב שאיראן מקיימת את תנאיו.

שר ההגנה מאטיס הודיע לפני כשבועיים במהלך שימוע בסנאט כי הוא סבור שהשארת הסכם הגרעין על כנו היא אינטרס ביטחוני-לאומי של ארה״ב. כמה ימים קודם לכן הודיע ראש המטות המשולבים של צבא ארה״ב, הגנרל ג׳וזף דאנפורד, כי איראן מקיימת את חלקה בהסכם.
הצהרות אלה צפויות להקשות על טראמפ לטעון שהאיראנים הפרו את ההסכם, אבל הן אינן מונעות ממנו להחליש את ההסכם בדרכים אחרות, כמו למשל הודעה על כך שאיראן ״הפרה את רוח ההסכם״ באמצעות תמיכתה בארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון, או פשוט הצהרה חד צדדית על פרישה אמריקאית מההסכם הבינלאומי.

עם זאת, בעיתון הארץ דווח כי כמה מתומכיה העקביים ביותר של ישראל בשורות המפלגה הדמוקרטית אינם שותפים לעמדה זו של נתניהו. כך למשל, ביום רביעי הודיע הסנאטור בן קרדין, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, כי הוא סבור שעל טרמאפ לאשרר שאיראן מקיימת את ההסכם, ולהימנע מצעדים שעשויים להוביל לביטולו.

במכתב של 180 חברי הקונגרס, כולם מטעם המפלגה הדמוקרטית, הסבירו החותמים: ״חלקנו הצביע בעד וחלקנו נגד הסכם הגרעין. עם זאת, אנחנו מאוחדים באמונה שקיום ההסכם באופן מלא יאפשר לארה״ב יותר מנופי לחץ נגד תוכנית הגרעין האיראנית ונגד הפעולות של איראן שמערערות את היציבות ברחבי המזרח התיכון״. הם הוסיפו כי כל עוד אין לממשל טראמפ הוכחות מוצקות שאיראן מפרה את ההסכם, אין היגיון בנקיטת צעדים שיובילו לקריסתו.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בחודש שעבר שהוא לא יהיה פתוח למו"מ על הסכם הגרעין. בנפרד אמרו נציגים מאיראן, סין ורוסיה למזכיר המדינה רקס טילרסון את אותו הדבר במהלך פגישות בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. בחודש שעבר, בנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק, אמר נשיא ארה"ב שהסכם הגרעין עם איראן הוא "בושה" והוסיף: "לא נאפשר למשטר הרצחני לבנות טילים. הכסף שמועבר אליהם הולך לארגוני טרור שפוגעים בישראלים חפים מפשע".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture