סער והלוי. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"חוקים נוסח איראן": בתקווה חדשה שוב יוזמים "איומים על הדמוקרטיה"

שר המשפטים מקדם חוק שיאפשר לשוטרים לחפש ללא צו בבתים "אם התעורר חשד סביר" וסגן השרה הטרי רוצה למחוק מהרשת דברים שיש בהם "לסכן את שלומו הנפשי של אדם" • מתי נתניהו סיכל חוק דומה ועל מה טיבי וסמוטריץ' מסכימים?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

"זהו עוד חוק אנטי דמוקרטי מדהים שמצטרף לשורה של חוקים נוסח איראן", זעק השבוע ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מעל דפי הרשתות החברתיות. על מה יצא הקצף הפעם? לא על החוק להגבלת כהונה שמקדם יריבו הפוליטי שר המשפטים גדעון סער (שבכלל לא יחול עליו), לא על החוק למניעת הטלת הרכבת הממשלה עם מועמד עם כתב אישום (שחל גם חל עליו), ואפילו לא על החלטת בנט להטיל חצי-סגר על לא מחוסנים.

הפעם נתניהו זועם על 2 חוקים חדשים שמקדמות הממשלה והקואליציה, גם הפעם מבית תקווה חדשה. החוק הראשון, המכונה "חוק החיפוש", שכבר עבר השבוע בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, הוגש על ידי שר המשפטים גדעון סער. החוק השני מכונה "חוק הפייסבוק", שעבר בשבוע שעבר בקריאה טרומית, הוגש על ידי ח"כ מאיר יצחק הלוי מהמפלגה – בינתיים הוא הפך גם לסגן שרת החינוך.

על פניו, ממבט ראשון, 2 החוקים נראים נפלאים.

סער, המבקש לסייע למשטרה להליחם בפשיעה במגזר הערבי, מציע לקבוע הוראת שעה שבמסגרתה ישונו העילות הקבועות בחוק שמקנות סמכות לשוטר לערוך חיפוש בבית או במקום בלי צו מבית משפט. בין היתר, מוצע להקנות לשוטר סמכות להיכנס ולבצע חיפוש במקום בלי צו חיפוש אם התעורר חשד סביר שבמקום מצוי חפץ שיכול לשמש ראייה לביצוע עבירה חמורה בתנאי שהחיפוש דרוש באופן מיידי למניעת העלמת הראייה או הפגיעה בה.

שוטרים בחיפוש. צילום: תומר נויברג/פלאש90

הלוי, המבקש למנוע סחיטה ופגיעה ברשת, מציע לקבוע ששופט שיוסמך לכך יהיה רשאי לתת צו המחייב מפרסם תוכן להסיר תוכן מאתר האינטרנט שלו אם שוכנע שנעברה עבירה פלילית באמצעות פרסום התוכן או אם בנסיבות העניין יש בפרסום לסכן באופן קרוב לוודאי את שלומו הנפשי של אדם.

הצד השווה ב-2 החוקים הוא הנוסח המעומם. "אם התעורר חשד סביר", כתוב בחוק של סער – מי קובע מהו חשד סביר? "יש בפרסום לסכן באופן קרוב לוודאי את שלומו הנפשי של אדם" – מי קובע מה פוגע בשלומי הנפשי של אדם? במקרה של סער, כנראה השוטר הספציפי בשטח, במקרה של הלוי שופט שיוסמך לכך, הוא יהיה גם עם דוקטורט בפסיכולוגיה?

עו"ד זאב לב, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, מסביר בשיחה עם 'חדשות JDN' את חששו מהחוקים. "חוק הפייסבוק מעלה חשש כבד לפגיעה בחופש הביטוי. אחרי שהמדינה רעדה בעקבות גילוי שהנהלת בתי המשפט מנהלת מעקב אחרי התבטאויות של גולשים ומאגר המידע שהקימה בחוסר סמכות ובוטל, עכשיו באה הכנסת ונותנת את הסמכות להתערב בתוכן באינטרנט בחוק, הדבר יביא לאפקט מצנן לספקי תוכן באינטרנט".

"חוק החיפוש מחוקק באצטלה של מלחמה בנשק בלתי חוקי, אבל בפועל אנחנו יודעים וחוששים לאור ההיסטוריה, שאם הסמכויות האלה יינתנו למשטרה, הן ישמשו לכניסה לא מוצדקת לשטחים פרטיים של אזרחיים ללא צו. כל אדם שוחר חרות צריך להתנגד ל-2 החוקים האלה, בטח כשהם מוגדרים בצורה כל כך רחבה", דברי עו"ד לב.

חוק סתימת פיות?

למרבה ההפתעה, אפילו במכון הישראלי לדמוקרטיה, שלרוב חושב הפוך מהתנועה למשילות, הביעו הסתייגות מהחוק של הלוי. "פותחת פתח בעייתי לצנזורה מטעם השלטון. לכן הצעת החוק פוגעת באופן לא מידתי בחופש הביטוי", אמרה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון*

גורם בליכוד הסביר ב'גלובס' את ההתנגדות החריפה של נתניהו: "הערוצים הוותיקים הם אלו שמעלימים את מחדלי ממשלת בנט, לפיד, עבאס, סער וברשתות החברתיות ניתן לחשוף את מחדליהן. לאחר החוק הזה יבוא חוק נוסף ולאחריו עוד חוק. נתניהו הבחין לפני שכולם שזה קורה ולמעשה הוא זה שעוצר לבדו את הגל האנטי דמוקרטי של הקואליציה".

למעשה, נתניהו בלם חוק כזה כבר ב-2018, כשבא מתוך מפלגתו. השר לשעבר גלעד ארדן והשרה איילת שקד קידמו חוק דומה, אם כי קיצוני פחות. למורת רוחם של השרים המקדמים, רגע לפני האישור של החוק בקריאה שנייה ושלישית הוציא נתניהו הודעה מטעם סיעת הליכוד לפיו הוא "סבור כי הנוסח הנוכחי של החוק מאפשר פרשנות מרחיבה שעלולה לאפשר צנזורה של דעות ופגיעה קשה בחופש הביטוי במדינת ישראל". אז החוק נועד בעיקר להילחם בהסתה לטרור וגם עכשיו התירוץ הוא פגיעה באזרחים חלשים.

הפגנה נגד חסימת ימנים ברשתות. צילום: תומר נויברג/פלאש90

אבל מי שהוציא את הערמונים מהאש הוא לא אחר ממגיש החוק בעצמו. ח"כ הלוי הודה בדיון באחת מוועדות הכנסת כי הוא גם נגד ביקורת פוליטית. "בשלש השנים האחרונות נחשפתי לאלימות וסחיטה דרך הרשתות, קיימים לצערי ניסיונות ישירים ובוטים לשנות את את דעתם של מקבלי החלטות דרך המדיות החברתיות. כיום לצערי המדיה הפכה להיות כלי עבודה בידי עבריינים כדי להפעיל לחץ לשנות דעות אצל מקבלי ההחלטות ולא רק", אמר.

אחרי הדברים של הלוי, אפילו חבר מפלגתו, שר התקשורת יועז הנדל, הבין שאולי זה מוגזם מידי. "אין מצב שזה יעבור ככה. יהיו שינויים ותיקונים לחוק בהצבעות הבאות", אמר ל'ערוץ 13'.

יהודה קונפורטס, העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, תומך בחוק של הלוי: "הנימוק להתנגדות הוא חשש לפגיעה בדמוקרטיה וסתימת פניות לימין. הטענה הזו אינה חדשה. ההתנגדות של האופוזיציה היא חלק מהמאבק שלה נגד הקואליציה, וחבל שבנושא זה, שהוא איום ממשי על כל החברה הישראלית, ללא הבדל שמאל וימין, לא הצליחו להתעלות מעל עצמם ולהירתם להצעת חוק שרק לפני שנה תמכו בהצעות דומות כשהם היו בקואליציה". כאמור, גם אז נתניהו התנגד לחוק ומכוחו כראש הממשלה סיכל אותו.

הסכמה מטיבי לסמוטריץ'

לגבי החוק של סער יש הסכמה מפתיעה בין ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ אחמד טיבי. "משטרת ישראל יכולה למגר את הפשיעה בלי האמצעים הדרקוניים האלה, והציבור הערבי  מאוד רוצה שזה ייעשה", אמר טיבי. סמוטריץ' הסביר: "אפשר להתמודד מצוין עם הפשיעה והלאומנות בחברה הערבית במסגרת החוקים הקיימים בלי להפוך את מדינת ישראל למדינת עולם שלישי. זה רק דורש מהמשטרה להיות יותר מקצועית ויותר יצירתית, וממערכת המשפט לשנות דיסקט". לרגע אפשר להתבלבל מי אמר מה.

טיבי וסמוטריץ

עו"ד נועה מילשטיין מסבירה כי "הדבר היחיד שהצעת החוק תעשה אם תתקבל כחקיקה, היא הרחבה של הפגיעה בזכויות היסוד של האזרחים במדינה. לצערי, כמו במקרים אחרים, חקיקה שנחקקת בתחילה במטרה להיאבק בפשיעה חמורה, הופכת עם הזמן לעניין שבשגרה שמיושמת לא רק על פשע מאורגן ועבריינים אלימים וסדרתיים, אלא גם על "האזרח הפשוט" שנחקר בעבירות, שמבלי להקל בהן ראש, לא להן "התכוון המשורר"".

מנגד, פרופ' אורן גזל-אייל, דיקן הפקולטה למשפטים וראש המרכז לחקר פשיעה משפט וחברה באוניברסיטת חיפה, דווקא תומך בחוק של סער: "הטענה נגד ההצעה מתעלמת מכך שיש בה גם צמצום של סמכויות המשטרה. הדרישה כי המשטרה תוכיח שהימנעות מחיפוש מידי תסכל את מטרתו, נותנת בידי החשוד כלי נוסף לתקוף את חוקיות החיפוש במקרים שלא הייתה דחיפות מיוחדת בחיפוש – כלי שלא ניתן לו כעת. החשש מפסילת ראיות יעודד את המשטרה לבקש צווי לצורך חיפוש במקרים שכיום, על בסיס החוק הקיים, היא לא נדרשת לכך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture