המהומה הפוליטית-ביטחונית: כך עבאס לימד את כולם מי השליט האמיתי בנגב

המהומה הפוליטית-ביטחונית: כך עבאס לימד את כולם מי השליט האמיתי בנגב

איך סיפור של נטיעת עצים הפך לדרמה פוליטית-ביטחונית ומדוע ברשות מקרקעי ישראל החליטו ללכת על כל הקופה ולנטוע עצים ליד היישובים הבדואים בנגב ועל מה המאבק בעצם? • 'חדשות JDN' מנסה לעשות לכם סדר בנושא הנפיץ

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

התפרעויות בימים האחרונים בנגב שהגיעו אמש (שלישי) לשיא, הזעם של מפלגת רע"מ שאיימה לפרוש מהקואליציה וההתקפלות המביכה של ראש הממשלה נפתלי בנט בעקבות נטיעות קק"ל הפכו לדרמה ביטחונית-פוליטית קצרה אך רצינית ביותר. אז מדוע הנושא כל כך נפיץ ועל מה המאבק בעצם. 'חדשות JDN' מנסה לעשות לכם סדר.

אירועי השבוע התחילו עם ההחלטה הישראלי להגביל את השתלטות הבדואים על הנגב על ידי נטיעת עצים. ההחלטה התקבלה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), וקק"ל משמשת כקבלן מטעם המדינה ומבצעת את הנטיעות בשטח.

מדינת שבט אלאטרש

אלא שהמהלך הוביל לעימותים בעקבות סכסוך קרקעות בין שבט אלאטרש המכובד שלו קרקעות רבים באזור למדינה. בן השבט, סלימאן אלאטרש, הגיש לפני קצת יותר משנה לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה לקבלת פסק דין הצהרתי שלפיו הוא הבעלים של השטח. מדובר על כ-105 דונמים שעליהם ביקשה רמ"י לבצע נטיעות.

לטענת אלאטרש, הגשת תזכיר התביעה לפקיד ההסדר בדרום מספיקה כדי לעצור את העבודות. מנגד ברמ"י טענו כי "תזכיר תביעה הוא טענה בלבד שאינה מקימה זכות בעלות". עוד ציינו ברמ"י כי "תזכירי תביעה דומים הוגשו לגבי מאות אלפי דונמים בנגב, שטרם הוסדרו. הסתפקות בתזכיר התביעה שהוא בבחינת הצהרה של נוגע בדבר, מבלי שהמבקש טורח להוכיח זכות מינימאלית בקרקע, עלולה להביא לשיתוק מוחלט הן במימוש פרויקטים חקלאיים, הן במימוש תנופת הבנייה ופיתוח ההתיישבות בנגב והן בתכנון ו/או בהרחבת יישובים עתידית".

עוד אמרו ברמ"י בתגובתם לבית המשפט כי "מנגד ניצב האינטרס הציבורי שעליו אין צורך להכביר במילים, אשר מחייב את הרשויות לקיים את חוקי מדינת ישראל ולהיות אמונים על חלוקה וניהול של משאב מקרקעי הציבור בכלל והמקרקעין החקלאיים בפרט כבעלת המקרקעין, וביכולתה לנהוג בקרקע כמנהג בעלים ולהשתמש בה לטובת הציבור".

מנגד, אלאטרש טען בבקשה כי הוא מעבד את האדמה "עיבוד עונתי". ברמ"י טענו כי העובדה שהוא שב לקרקע פעם בשנה לבצע גידולים מעידה כי מדובר בפלישה ושהקרקע אינה בבעלותו. לאחר דין ודברים עם נציגי רמ"י, לפני כחודש משך אלאטרש את העתירה בהמלצת בית המשפט. מחיקת העתירה נעשתה במקביל לכך שאלאטרש ביקש לשמור על זכותו להגיש תביעה בהמשך לבעלות בשטח, אם יהיו בידיו ראיות.

הניסיון לקיים את החוק

קק"ל רצו להתחיל במיזם הנטיעות בנגב, אך ברע"מ התנגדו וניסו להאבק בנטיעות. לפני שבועיים יו"ר רע"מ מנסור עבאס הצליח לדחות את הנטיעות ולהיכנס לתהליך של הסדרה: "ביקשתי לעצור את העבודה במיידי. יו"ר רשות המקרקעין ואני סיכמנו על עצירת העבודות בצהריים וקבענו ישיבה דחופה במטרה להגיע לפתרונות", אמר. אולם השיחות לא הבשילו לכדי סיכום ממשי.

אחרי אחרי מספר דחיות, קק"ל החלה ביום ראשון האחרון במיזם הנטיעות בנגב, ומולם הוקם אוהל מחאה של התושבים שהפעילו לחץ כבד מאוד על רע"מ לבטל. אל המקום הגיעו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת וחברי רע"מ, שהבינו את הנזק שנגרם להם, מיהרו לצאת למלחמה על כל הקופה כשעוד באותו היום התייצבו בשטח והכריזו כי על הסיפור הזה הם יפילו את הממשלה.

משבר פוליטי ומהומת אלימות

יו"ר רע"מ אמר בביקורו במקום: "אנחנו עומדים מאוחדים כדי לשמור על חייהם, על רכושם ועל זכויותיהם של תושבי הנגב הבדואים. פה הם נולדו ופה הם ימשיכו לגור, לחיות ולהתפרנס בכבוד. היום יש 300 מאות אלף תושבים ערבים בדואים בנגב. המדינה טוענת שהם פולשים – הם לא פולשים, הם נולדו כאן ויישארו כאן על האדמה הזו".

"זו זכותם לשמור על האדמה שלהם, לגור כאן, לחיות כאן ולהתפרנס בכבוד מהאדמות האלה. מי שמדבר היום על איכות הסביבה, על הנוף של האזור ובא לנטוע עצים, אנחנו אומרים לו מה שכבר אמרתי כמה פעמים לאנשים בירושלים – העץ לא חשוב מבן אדם! זה הזמן של מדינת ישראל כולה – הממשלה, הכנסת, כל הרשויות – צריכים להתעשת ולהכיר בכך שיש כאן אנשים שיש להם זכויות על הקרקע הזו. אנחנו נפעל כדי לקדם מתווה צודק, רחב וכולל וניתן תשובות לאנשים האלה".

במקביל להצהרות הפוליטיות, החלו הבדואים בהפגנות אלימות. בין היתר, נמנע בנס אסון גדול כאשר קטר רכבת הבחין כי הניחו אבנים על המסילה. הוא עצר ברגע האחרון והזעיק את כוחות המשטרה. כמו כן בדואים יידו אבנים על אוטובוסים ורכבים שחלפו בסמוך לאזורי מגוריהם. בנוסף, הם הציתו רכבים וחסמו את התנועה. שוטרים שהגיעו למקום בניסיון להחזיר את הסדר הציבורי, הותקפו. שוטרים נפצעו כתוצאה מיידוי אבנים וזיקוקים בוערים לעברם.

לטענת המשטרה, במהלך הפעילות נעצרו 16 חשודים ביידוי אבנים לעבר השוטרים והפרת הסדר והם הועברו לחקירה. בנוסף נפצעו 5 שוטרים באורח קל, 4 מהם נזקקו לטיפול רפואי בבית החולים ושוחררו בסיום. עוד אחד נפצע באורח קל, והוא פקח הסיירת הירוקה.


צילום: דוברות המשטרה

כצפוי, בסופה של הדרמה הפוליטית-ביטחונית, מפלגת רע"מ ויושב ראש המפלגה ח"כ מנסור עבאס, רשמו ניצחון ובנט נכנע ללחץ והפסיק את עבודות הנטיעה בנגב. מקורבי שר הרווחה מאיר כהן, שממונה על רשות הבדואים, הודיעו כי הוא הגיע להסכמות על הפסקת הנטיעות בנגב – ובמהלך היום הכלים הכבדים של קק"ל ייצאו מהשטח. בכך יופסקו העבודות במקום שלושה ימים בלבד אחרי שהחלו.

גורם ממנהל מקרקעי ישראל, אמר ל'ישראל היום' כי "הפעילו עלינו לחצים מלמעלה" על מנת להפסיק את העבודות כבר היום. לדברי אותו גורם, מדובר בפרויקט שעלותו נאמדת ביותר ממאה מיליון שקלים, בסדר גודל של כמאה אלף שתילים והעבודות היו צריכות להימשך במשך שנה וחודשיים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture