Anat Hermony/FLASH90

לוחמי הקרקע: שיחת ט"ו בשבט עם החקלאים הגיבורים של תשפ"ב

גם בעידן הנוכחי, יש יהודים שלא ויתרו על עבודת האדמה, וזוכים לקיים את המצוות התלויות בארץ יום-יום שעה-שעה • 'חדשות JDN' בראיון עם שלומי הרשקוביץ והלל רובין, מיסודות, שאמנם שובתים השנה, אבל היום הוא ראש השנה שלהם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

ט"ו בשבט בשביל רובנו הוא עוד מאורע בלוח השנה היהודי, בדרך כלל נברך בו שהחיינו על ריבת האתרוגים ונתפלל למצוא אתרוג יפה גם בשנה הבאה, אצל חלקים מאיתנו גם נטעם שלל פירות יבשים מפירות ישראל (או טורקיה), רבים החסידים שביננו יתכנסו לטיש בצל מרן האדמו"ר שליט"א, אבל יש כאלו בשבילם ט"ו בשבט זה מהות החיים, זה ראש השנה האמיתי שלהם – אלו החקלאים, אלו שמצוות התלויות בארץ הם לא סוגיה בגמרא, אלא החיים עצמם.

לרגל ראש השנה לאילנות, ובצל שנת השמיטה, שוחחנו עם שלומי הרשקוביץ והלל רובין, ממושב יסודות, לשמוע מהם מכלי ראשון על פירות ארץ ישראל.

בשיחה עם 'חדשות JDN' מספר רובין על האתגרים של החקלאי בעידן המודרני: "לתשפ"ב יש בעיות כמו לתש"פ או לתש"מ, הקרקע נשארה אותו הדבר, אנחנו מוצאים בפרשת נח שהמחרשה חופרת שלושה טפחים והיום אנחנו חופרים בערך 27 ס"מ, הבסיס הוא אותו הבסיס".

עם זאת, הוא מסר כי "הבעיות האחרות משתנות". לדבריו, "להם לא היו בעיות שיווק, לנו יש כן בעיות שיווק, אבל בסה"כ לאורך השנה לכל דבר יש את הבעיות שלו".

"בהושענא רבה אנחנו מתפללים על הגשם, כתוב 'הושענא כרם מתולעת'. אנחנו מתפללים שם שה' יעזור לנו לעבור את השנה בקלות, שלא נזדקק לכל התכשירים להשמדת המזיקים, אחר כך בשמחת תורה אנחנו מתפללים על גשם ומחכים שזה יגיע. השקיה זה עלות גבוה, כשיש גשם אתה מקבל רטיבות בכל השדה".

רובין, אחראי הגידולים בפרדס ובכרם, לא מנסה אפילו להסתיר את ההתרגשות מיבול ארץ ישראל. "כאשר אתה מגיע בכל עונה ורואה איך העצים מתחילים ללבלב ולצמוח, זה נותן לך תחושה טובה, זה מרגיש כמו התחדשות והתעוררות בכל הדברים, בפרדס בשעת הפריחה יש ריח משכר ואתה מרגיש הנאה גדולה. אתה מתפלל שלא יגיע חמסין שיפיל את הפרי ולא איזה ברד שיהרוס את הכרם, בדרך כלל בעת הזו יש גשמים חזקים שזה מזיק או חמסין שהם הורסים בלי רחמנות את כל מה שעומד תחת עיניים וזה נשרף, אבל בסוף אתה מרגיש הנאה והתחדשות של הדברים".

"גם כאשר אתה קוטף או בוצר, בכל מקום בשדה יש לך הנאה גדולה, יש ברכה ואנחנו רואים את היבול. לפעמים אתה מתאכזב כי ציפית ליותר יבול ואתה רואה שהיבול הוא לא כמו שאתה מצפה או כאשר אתה מוכר זה לא מה שתכננת שתקבל על כל השנה שלך, אבל יש הנאה כי אתה מרגיש שאתה בונה ויוצר. אז אתה מבטיח עצמך ששנה הבאה תשתפר בהרבה תחומים ותהיה יותר טוב".

אתגרי השמיטה

הרשקוביץ, מרכז גידולי השדה של המושב, מספר ל'חדשות JDN' כי "אני עוסק הרבה שנים בחקלאות ואני מתרגש כל פעם מחדש". על מצוות השמיטה אותם הם קיימים בהידור הוא אומר: "זה מרגש אותנו כל פעם מחדש אני שמח מאוד לשתף אנשים ולספר להם את הדבר הזה".

הוא מספר הנס שמתרחש לדבריו בכל ערב שמיטה בשדות היישוב, כשבשנה השישית היבול כמעט מכפיל את עצנו. "כחלק מהתפקיד שלי לא רק שאני מגדל אלא אני גם אחראי על כל הנושא הכספי ואני יכול להגיד שכשאני עושה את דוחות האקסל לסכם את היבולים, כל פעם אני חושב שאני טועה בחשבון", הוא מעיד נרגשות.

רובין מספר לנו על אתגרי השמיטה בשטח. "בשנת השמיטה יש פירות שעכשיו אני קוטף אותם, שזה יבול שישית, כמו תפוזים ואבוקדו. אבל עוד שבועיים אני יתחיל את הזמירה של הכרם ופה יש בעיה כי הזמירה בשמיטה זה איסור דאורייתא ולא לזמור בכלל אז אתה יכול לומר קדיש על הכרם, שנה הבאה לא יהיה לך יבול ואם השנה לא תזמור השנה ושנה הבאה תזמור חזק אז אח"כ שנתיים לא יהיה לך יבול וזה לא כלכלי, כדי לזמור בשמיטה יש בעיות גדולות".

"גם אחרי עניין הזמירה יש את עניין אוצר בית דין, שזה אנשים לא אוהבים כי בפירות אין כזה דבר, אבל ביין משמיטה לשמיטה יותר ויותר אנשים נמנעים מלקנות, אי אפשר לעשות מזה הבדלה כי שם נוהגים לשפוך קצת מהכוס וזה מאבד את זה וזה לא שמירה וכנ"ל בליל הסדר, אתה לא יכול להשתמש בזה ומשמיטה לשמיטה יותר ויותר קשה לשווק את בקבוקי אוצר בית דין, אז אין ברירה וחייבים לשמוט את הכרם שזה אומר לעשות זמירה חזקה או גרדום או משהו שנותן בצורה אחרת. אתה מתפלל שיהיה פחות יבול כי אין לך מה לעשות עם זה".

בין מילותיו אני שומע צפייה ממנו שהציבור קצת יתגמש בקניות שלו בשנת השמיטה, וגם אם זה לא ממש מועדף עליו, שיחשוב על החקלאי ששומר שמיטה, אבל כשאני שואל אותו על זה באופן ישיר, הוא נמנע מלמתוח ביקורת, רק אומר חצי ציוניות:  "בסוף מורידים את האוצר ונשאר בית דין, אתה החקלאי ואתה זה שצריך לשמור שמיטה ונשאר קירח".

אז רובין לא מבקש, אבל לי מותר, אז לפני שאתם קונים פירות יבשים מטורקיה, תחשבו על החקלאי הצדיק שהשבית את השדה שלו, ותכניסו את זה לשקלול הקניות הבא שלכם.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

באמת גיבורים. כל הכבוד.
משתדלים לרכוש אוצר בית דין.

אני מצריך כמה שיותר יבול שביעית. קדושה עצומה, וחיזוק לגיבורי כח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture