נתניהו השבוע. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

ההסכמות, המחלוקות והדד-ליין: תמונת מצב במגעים לעסקת טיעון

ההסכמות: הוויתור על תיק 2000, השנמוך של תיק 4000; המחלוקות: הקלון ותקופת המאסר שתומר; הדד ליין: 10 ימים • 'חדשות JDN' עושה סדר במגעים של נתניהו עם הפרקליטות לחתימה על עסקת טיעון, והאם זה סוף דרכו הפוליטית?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נמצא בימים אלו באחד מרגעי ההכרעה הדרמטיים על חייו, כשעורכי הדין זועקים באוזן אחת את עמדתם, ובני המשפחה בשנייה, הוא כנראה בעצמו לא יודע מה הוא רוצה. לנתניהו נותרו 10 ימים להכריע האם להסכים להסדר טיעון עם היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט.

מרוב דיווחים על התייעצויות, שיחות, פיצוצים, גורמים שמקורבים לעצמם, יש מצב שאולי גם נתניהו עצמו כבר לא אוחז ראש מהנעשה. לכן, למענו, ולמענכם, יצאנו לעשות קצת סדר בתיק שיעסיק אותנו מאוד בימים הקרובים.

התיקים

בתיק 1000, המכונה "תיק המתנות", מואשם נתניהו כי קיבל טובות הנאה מאיש העסקים הישראלי ארנון מילצ'ן, וכן כי קיבל מתנות מאיש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. נתניהו נאשם בתיק זה בעבירות של מרמה והפרת אמונים.

תיק 2000, המכונה גם "תיק נתניהו–מוזס", מבוסס על הקלטות של שיחות בין השניים שנמצאו בטלפון סלולרי של ארי הרו במהלך חקירה של פרשה אחרת. על פי החשד, מוזס הציע לנתניהו שוחד, בדמות הטיית הסיקור ב"ידיעות אחרונות" לטובתו של נתניהו, בתמורה לקידום חוק שיגביל את עיתון "ישראל היום", יריבו הכלכלי העיקרי של מוזס. בהמשך העלה נתניהו אפשרות שיגביל את הפצת העיתון ללא חקיקה, באמצעות קשריו עם המוציא לאור של העיתון שלדון אדלסון. העסקאות האמורות לא יצאו לפועל. עם זאת, על פי החשדות, מוזס פעל למימוש חלקי של הצעתו, על ידי הצנעת ידיעה שלילית על שרה נתניהו והבלטת ידיעה שלילית על נפתלי בנט, יריבו של נתניהו. מוזס עומד לדין באשמת ניסיון למתן שוחד, ונתניהו עומד לדין באשמת מרמה והפרת אמונים.

הנושא ונותן, מנדלבליט. צילום:  תומר נויברג/פלאש90

תיק 4000 מכונה גם "תיק בזק–וואלה". על פי החשד, נוצרו בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ' יחסי "תן וקח", שבמסגרתם עזר נתניהו לאלוביץ' באופן רגולטורי ביחס למספר חברות שמחזיק אלוביץ' באופן שהניב לו רווחים בשווי של לפחות 1.8 מיליארד שקל. בתמורה, השפיעו אלוביץ' ואשתו על אופן הסיקור של נתניהו באתר "וואלה" אשר בבעלותו. נתניהו נאשם בתיק זה בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' נאשמים בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

ההסכמות

הצדדים מסכימים כי במסגרת עסקת הטיעון, עבירת המרמה והפרת אמונים תישאר על כנה, תיק 2000 ייסגר ועבירת השוחד בתיק 4000 תהפוך למרמה והפרת אמונים בלבד.

הסכמה נוספת היא כי נתניהו לא ייכנס לכלא, אלא שחודשי המאסר שייגזרו עליו ימרו בעבודות שירות.

יצוין כי במקרים נדירים, בית המשפט יכול שלא לאשר את הסדר הטיעון. בעיקר לעניין העונש, בית המשפט יכול לסטות מכך, ככל שהעונש סוטה באופן בלתי סביר מהעונש הראוי והתואם את כתב האישום המתוקן בו יורשע הנאשם.

המחלוקות

המחלוקת המרכזית בין הפרקליטות לנתניהו היא סוגיית הקלון. נתניהו רוצה עסקה כמו שדרעי קיבל, במסגרתה השאלה הזאת נותרת פתוחה. במידה וינהג כמו דרעי ויתפטר מהכנסת הנושא בכלל לא יגיע לדיון בבית משפט כרגע.

מגד, מנדלבליט מתעקש כרגע על קלון, ולא רק כאפשרות לטעון בנושא בפני בית המשפט, אלא כחלק מהסדר הטיעון, כך שנתניהו לא יוכל לבקש מבית המשפט לא להטיל עליו קלון. ההערכה היא שהצדדים יצליחו להתפשר באמצע, ויסכימו שהנושא יישאר להחלטת בית המשפט.

המ"מ, איסמן. צילום: תומר נויברג/פלאש90

היועמ"ש מתנגד גם להסדר נוסח דרעי, שבמסגרתו יתפטר נתניהו מיידית מהכנסת, ומאחר שלא יהיה יותר איש ציבור – יתייתר הדיון בשאלת הקלון עד שיבקש לחזור ולהתמודד.

בנוסף, הצדדים לא מסכימים על חודשי המאסר שייגזרו על נתניהו, שיומרו כאמור לעבדות שירות. הדבר משמעותי מאוד במקרה ולא ייגזר קלון כעת, אז בית המשפט או יו"ר וועדת הבחירות יידרשו לעניין במידה ונתניהו יחזור לפוליטיקה – ואז חודשי המאסר יהוו שיקול בהחלטה.

הדד ליין

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יסיים את תפקידו בסוף החודש הלועזי, בעוד כעשרה ימים. כממלא מקומו ייכנס פרקליט המדינה עמית אייסמן, שככל הנראה לא יקדם עסקת טיעון בתפקיד זמני. בקרוב ימונה או תמונה מחליפ/ה למנדלבליט. ההערכה היא שגלי בהרב-מיארה, המועמדת המועדפת על סער, תזכה בתפקיד.

על כן, נתניהו מבין שחלון ההזדמנויות שלו עומד להיסגר, ואם לא עכשיו אז אימתי. אפילו רק מבחינה טכנית, גם אם הצדדים מסכימים כבר מחר, להכין הסדר טיעון לתיק כל כך גדול יכול לקחת כמה ימים. מכאן השמועות שהסיכויים הלכים וקטנים, ככל שחולפות השעות.

חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר עמיר פוקס וד"ר גיא לוריא מציינים כי " אם תהיה חתימה של היועץ המשפטי לממשלה על עסקת טיעון, היא תחייב את הבא אחריו. לעומת זאת, כל עוד מדובר בהצעות גישוש ובתהליך של מו"מ, אין לו  תוקף והיועץ המשפטי הבא אחריו לא מחויב להן, גם אם ראוי שהוא ייתן משקל לעמדתו של היועץ המשפטי שקדם לו וינהג בהגינות כלפי נאשמים שנשאו ונתנו עם קודמו".

המשמעות

דבר אחד יהיה כנראה בלתי נמנע במסגרת הסדר הטיעון, פרישת נתניהו מהחיים הפוליטיים. וכך, אחרי כמעט עשרים שנה ברצף, ושלושים שנה במצטבר, נתניהו ייפרד מהכנסת. ניתן להעריך שהסיכוי שיחזור קלוש עד כמעט לא קיים.

נתניהו עורך דינו עמית חדד בבית המשפט. צילום: אורן בן חקון, פול

יש תרחיש שסיכוייו קלושים הוא שנתניהו נותר שחקן במערכת הפוליטית. הסכמת היועמ"ש לעסקת טיעון, שתאפשר הישארות נתניהו במערכת הפוליטית ללא קלון, היא הודאה ברורה בכך שהתיקים חלשים ואין להם סיכוי לעמוד במבחן בית המשפט. הדבר יעמיד את מנדלבליט בביקורת ציבורית אדירה, שתחסל את סיכוייו להיות שופט בבית המשפט העליון. סיכויי התרחיש, כאמור, קלושים.

רשימת היורשים הפוטנציאליים של נתניהו בליכוד הולכת ומתארכת ככל שהולכים ומתקדמים המגעים לעסקת טיעון. מבלי להתייחס לסיכוייהם, עד כה עלו השמות של המועמדים חלקם בעצמם וחלקם על ידי אחרים של: אבי דיכטר, יולי אדלשטיין, מירי רגב, צחי הנגבי, אמיר אוחנה, יריב לוין, אלי כהן, גלעד ארדן, דני דנון, ישראל כץ וניר ברקת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי הוא האדם אולי לא הכי ישר ואמין במדינה אבל ודאי שהוא יותר אמין מבנט ויותר אמין ממנדלבליט ויותר מגדעון סער ["הפרופסור החכם של הממשלה"] בסוגיות השוחד הוא נקי לגמרי מכל רבב ולא צריך לקבל שום עסקת טיעון שפוגעת בשמו הטוב

חבל עליו….
היה ראש ממשלה הכי מוצלח

 "השנמוך של תיק 4000" מה זה שמנוך?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture