טייב בנאום במליאה. צילום: מוריה ברקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ טייב בראיון ל'JDN': "הסתה בסגנון גרמניה לפני 70 שנה" • צפו

הח"כ הטרי מש"ס שמחליף את דרעי לא מתרגש מהלשכה הפשוטה והקרב על הכניסה למליאה: "הכל קשקוש, מתעסקים בזוטות" • על הטענות לגזענות בקמפיין: "זה מה שרצינו" • במסר לח"כ הצרפתי השני במשכן: "הקהילה נגדך, תפיל את הממשלה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

יוסי טייב, מלפני שבועיים חבר הכנסת יוסי טייב, הוא דמות חריגה בנוף הפרלמנטרי. זאת הכנסת השלישית שלו, אבל הוא זוכה כעת לתהילה דווקא בגלל הסיבה בגינה נכנס לכנסת באמצע קדנציה, התפטרותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי מהכנסת במסגרת הסדר הטיעון.

השיח הער בקרב הכתבים הפרלמנטריים איפה דרעי יישב והאם יוכל להיכנס למליאת הכנסת, ואפילו דיווחים שדרעי יומנה ליועצו הפרלמנטרי של טייב, הפכו אותו לח"כ הש"סי המסקרן במשכן, אבל האמת שזאת ממש לא הסיבה היחידה לדבר איתו.

טייב, בן 40, טייב נולד למשפחה תוניסאית ברובע החמישה-עשר של פריז בצרפת, ובו גדל עד גיל 15, אז עלה לישראל ולמד בישיבת מיר. התגייס לצה"ל ושירת בפלוגת חיל קשר גבעתי. אחרי נישואיו למד בכולל של מוסדות מאור חכמי המערב, ובכולל "דרכי הוראה לרבנים" שהוקם על ידי הרב מרדכי אליהו זצ"ל, בו הוסמך לרבנות.

לאחר נישואיו, יצא לשליחות מטעם הסוכנות היהודית בעיר טולוז בצרפת שם שימש כרב, הקים פרויקטים חינוכיים והשתתף בפרויקט "חינוך יהודי לתפוצות" של הסוכנות היהודית ומשרד החינוך. כשחזר לארץ החל לנהל פרויקטים לעולי צרפת בעמותת שלבים בקרן וולפסון עד שנת תש"פ.

טייב אצל נשיא המועצת

עד לכניסתו לכנסת לראשונה, בכנסת ה-23, היה סגן ראש מועצת קריית יערים מטעם ש"ס, בעת שיואב בן-צור פרש מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי. עם ראשית הכנסת ה-24 נכנס שוב באופן זה, הפעם במקום אריה דרעי. עם הקמת ממשלת ישראל השלושים ושש הפסיק לכהן כחבר הכנסת, עד להתפטרות דרעי.

"לא הספקנו לשכוח, שבעה חודשים זה לא הרבה", הוא אומר לנו אתמול בלשכתו, בראיון לעיתון 'שחרית' ואתר 'חדשות JDN'. "חזרנו לעבודה, עבודת הוועדות הגשות, חוקים, שטח, ממשיכים לרדת לקבלות קהל בשטח, עובדים חזק למען הציבור ששלח אותנו ועובדים חזק כדי להפיל את הממשלה הזו כמה שיותר מהר".

למרות שהוא יודע שזה עשוי להוביל, שוב, לעזיבתו את הכנסת, הוא בעד בחירות בהקדם. "איש ציבור להסתכל קודם כל על מה שטוב לקהל, טוב לקהל כרגע שהממשלה הזו תיפול ושאריה דרעי יחזור להיות חבר כנסת מן המניין, זה יקרה מהר יותר ממה שמצופה. האם אני אהיה בפנים או לא יהיה בפנים? לא זו הנקודה כרגע, אני המשכתי לשרת את ציבור גם בשבעת החודשים שלא הייתי בכנסת".

"הם מפחדים"

הריאיון נערך בלשכה ייחודית, לא הלשכה הרגילה של חבר כנסת, אלה בלשכה שצמודה לחדר הסיעה, שבדרך כלל משמשת את מזכיר הסיעה. הלשכה שטייב אמור היה לקבל, הוא השאיר לדרעי, אבל ממש לא מתלונן. "יש לי לשכה כמו לכל שרי הממשלה, זה כמו לשכה של שר לכל דבר, תרדו לקומה 2 לקומת הממשלה, זה בדיוק הצורה של הלשכה". הוא מוסיף בחיוך: "זה גם קרוב לישיבת סיעה, אפילו לא צריך לרוץ".

"הכל קשקוש, מתעסקים בזוטות", הוא אומר לי על העיסוק הנרחב בנושא. "אני לפחות לא עוסק בזה, הסיפור הזה שהוא חתם כבר הסכם שהוא עוזר פרלמנטרי ובמיוחד של יוסי טייב, קשקוש. עזוב, לא היה ולא נברא. אנחנו נעשה הכל כדי שהוא יוכל להמשיך לאחד את השורות לחזק את האופוזיציה".

עם זאת, יש לו סברה משלו למה יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי כל כך מתנגד לתת לדרעי להיכנס למליאה. "הם מפחדים ממנהיג חזק, האדם היחיד שנמצא פה למען שכבות החלשות בישראל, אדם שבא לשים על סדר היום את יוקר המחיה. הם יודעים שאריה דרעי הוא היה עמוד התווך שיחזיק את האופוזיציה, בתוך המפלגות של האופוזיציה ומחוצה לה, שמעתי מספר עוזרים פרלמנטרים שאמרו – חשבנו שעצם זה שאריה דרעי כבר לא יהיה חבר כנסת, נשמנו לרווחה, עכשיו אנחנו נוכל לעשות מה שרוצים – אנחנו מבינים שזה לא קורה".

על האיומים המרומזים של "בכירים במערכת המשפט" נגד דרעי, הוא עונה: "הוא הוציא את האמת שלו, הוא גם בן אדם, במשך שש שנים רודפים אותו ואת ילדיו, רודפים את משפחתו, את מקורביו את ידידיו, ובסוף הבן אדם אחרי שבע שנים סוף סוף חופשי ויכול לבוא ולומר מה עבר עלו. אנחנו צריכים לבוא לטאטא את הכל מתחת השטיח?".

"ש"ס המפלגה של עולי צרפת"

טייב רואה בעצמו נציג עולי צרפת בכנסת, ובטוח שש"ס היא מפלגת הבית של העולים. "אני יורד לשטח ואני שומע גם אנשים שהיו מתלבטים ואהבו מאוד את המוצר שנקרא יוסי טייב, אבל אמרו לי 'אנחנו לא מסוגלים לבחור בשס', היום אנחנו במקום אחר לגמרי. אני אומר לך, אנחנו נראה שינוי גדול גם ברמת הכמות המצביעים למפלגת ש"ס בכלל, אבל גם כלפי אותם הצבעים מאותה הקהילה. מפלגת שס היא המפלגה היחידה שדואגת לעולי צרפת".

אז למה אתם לא שווים מקום מובטח בכנסת?

"קודם כל, מי אמר שזה לא מקום מובטח?", הוא תחילה באופטימיות ומקווה שש"ס תגיע בפעם הבאה ל-12 מנדטים. "תראה, אני אסביר לך משהו, בשבילנו יש מועצת חכמי התורה, הכל מגיע לפתחם, מי יהיה ראשון, מי יהיה שני ומי יהיה תשיעי ומה יהיה. בעברי הייתי במקום ה-15, הייתי גם ב-12, הייתי גם ב-10, הכל על פי החלטת מועצת חכמי התורה – על פיהם יישק דבר, אנחנו מקבלים את הוראתם ואת החלטתם בצורה מלאה, אם הם החליטו שאני צריך להיות במקום טוב יותר כך יקרה ואם הם מחליטים לשים אותי במקום 20, שם נהיה. אני אמשיך לשרת את הקהל באותו מקום ולשרת את התנועה".

אם ש"ס מחר לא תומכת בנתניהו, כמה מהבוחרים בקרב עולי צרפת נוטשים אתכם?

"זה לא סוד שחלק גדול מתומכי מפלגת ש"ס הם אוהבי ביבי, אני לא חושב שזו הסיבה שמפלגת ש"ס נצמדת לביבי, יש לנו מועצת חכמים, אנחנו מגיעים אליה, גם התמיכה לביבי או לא ביבי מגיע לפתח של מועצת החכמים, של ראש הישיבה רבינו חכם שלום הכהן, מה שהם מורים לנו אנחנו עושים ואם מחר מרן ראש הישיבה ומועצת החכמים החליטו שמפלגת ש"ס לא תתמוך בביבי, אנחנו לא נתמוך, נקודה. בשונה ממפלגות אחרות, לנו יש מצפון נקי, יש לנו מועצת חכמים, יש לנו דעת תורה שרואים למרחוק דברים שאנחנו לא ראינו בעבר".

אתה וח"כ יום טוב כלפון מימינה, גם הוא עולה מצרפת, מתקוטטים הרבה לאחרונה. למה אתה חושב שאתה מייצג את העולים יותר ממנו?

"להיות שליח של ציבור זה כולל שני היבטים. מצד אחד, אתה צריך לדאוג לפן הפרטי של הקהילה ולצרכי הקהילה ולפרט של אותה קהילה, אבל אתה גם מביא את הקול של אותה קהילה לכנסת. זה לא סוד שקהילת עולי צרפת היא קהילה מאוד ימנית, מאוד מסורתית, מאוד אוהבת תורה ומכבדת תלמידי חכמים, רוצה שמדינת ישראל תישאר מדינה יהודית, לפני הכל. הסיפור הזה של חוק הגיור וחוק הכשרות, כל הרפורמות הללו, תסתובב בקהל הצרפתי שאפילו לא חובש כיפה, יש כעס גדול בתוך הציבור. כאשר אתה בא להיות נציג ציבור, אתה צריך להביא את הקול הזה ולצערי חבר הכנסת כלפון לא מביא את הקול הזה, הוא עשה מעשה שרוב הקהילה נגדו, כאשר הקהילה לא נמצאת מאחוריך אז זה מאוד קשה לבוא ולומר שאתה מייצג את הקהילה, הם צריכים לראות בך מישהו שמייצג אותם ואני יכול לומר לך היום שגם אותם מצביעים, שהם מצביעים בליכוד וחלק גם מצביעי בן גביר, רואים היום בי נציג שלהם".

טייב בכנסת, עם השבעתו לפני שבועיים. צילום: דני שם טוב – דוברות הכנסת

"אגב", הוא מנצל את הבמה לפנות לחברו, "עדיין לא מאוחר. כל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן, אני קורא לו כן לבוא ולהצביע עוד היום בהצעות אי-אמון כדי להפיל את הממשלה, הוא האצבע ה-61, אסור לשכוח".

"רצינו לעורר שיח"

טייב מרוצה מהצלחת קמפיין 'יוקר המחיה' שהחל על ידי המפלגה ואומר כי הסרטון שפורסם ב"בטיימינג הנכון בזמן הנכון, כדי לעצור את הקטסטרופה שעם ישראל נמצא ממש על פי התהום, הוא הצליח. אתה רואה שהייתה כרגע איזה-שהיא בלימה של עליית המחירים, לא בכל דבר, אבל כן. הנושא הזה שאריה דרעי שם והוביל את תנועת ש"ס לסיפור הזה, הוציא סרטון בזמן הנכון,  חברי כנסת ירדו לשטח. אתה יודע, זה לא סרטון מבוים, מדובר בסרטון שאתה רואה אנשים בפרצוף גלוי, בלשונם, באים ואומרים – תקשיבו אנחנו קורסים תחת הנטל, אין לנו מה לאכול. את המנהיג הזה הם מנסים להוריד מסדר היום, הם יודעים שרק הוא ידע להוריד את יוקר המחיה, דרך זה שהוא מוציא את השד העדתי, רק בצורה הזו נצליח להפיל את הממשלה והם מבינים וקולטים".

אם מדברים על גזענות, אז גם הסרטון שלכם עם הרוסי והאוכל לחתולים, לא היה קצת גזעני?

"אני שמח שאתה שואל, כי זה אומר שהצלחנו להבליט את הנושא ולשים מראה מול העניים. כשזה נגד מזרחים אני לא רואה את ההתקוממות, אבל כשש"ס ששמה לצבועים מראה מול העיניים, פתאום זה מזדעקים. לשם רצינו להגיע. שתפנימו מה המזרחים סובלים פה, אני מקווה שהצלחנו להעביר את המסר".

"אין פה מסר של להכליל, בכל ציבור יש אנשים טובים ואיכותיים, אבל הרגשנו את הצורך לשים מראה מול העניינים".

אז הפתרון זה גזענות כלפי רוסים?

"לא. חס ושלום. כשבמשך מערכת בחירות שלמה אנחנו שומעים את שר האוצר אדון ליברמן מבטא כלפי החרדים, 'נזרוק אתכם במריצות', רואים סרטונים נגד חרדים שהם 'מפיצי מחלות', 'לוקחים את הכספים', דברים שלא נראו ב-70 שנים האחרונות אלא באדמת גרמניה. זה לא הפריע לאף אחד, אבל על הסרטון של ש"ס עושים עליהום כי שמו יהודי ממוצע רוסי".

גרמניה, זאת ההשוואה?

"ללא ספק, אתה ראית ב-70 שנים האחרונות מישהו שבא ומגדיר ציבור יהודי כ'מפיצי מחלות', 'לוקחי כספים', קריקטורות? אני לא נחשפתי מעבר לאותם זמנים, אני חושב שהשיח הזה חייב להיפסק, אנחנו עם אחד, במדינה קטנה אחת, המדינה היהודית היחידה בעולם, תפסיקו עם השיסוי".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture