צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

פסיפס מרשים בן כ-1600 שנה התגלה בחפירה ארכיאולוגית ביבנה

הפסיפס נחשף ע"י רשות העתיקות בחפירה לפני הקמת שכונה חדשה, במימון רשות מקרקעי ישראל. לדברי הארכיאולוגים, יתכן שהוא שימש כרצפת בית מגורים מפואר, שהיה שייך לשכונת אמידים ששכנה בסמוך לאזור התעשיה

כתבות נוספות בנושא:

שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
צילום רחפן: הזרימה והנוף המדהים בנחל זוויתן עליון • צפו
ספינות המשא עוגנות מול חופי עכו • תיעוד
הרוחות העזות טלטלו את הרכבל באתר החרמון • צפו

פסיפס מרהיב בן כ-1600 שנה שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות ביבנה, יועתק ויוצג לקהל הרחב בהיכל התרבות בעיר, ביוזמה משותפת של עיריית יבנה, רשות העתיקות ורשות מקרקעי ישראל.

בשנים האחרונות מנהלת רשות העתיקות חפירה ארכיאולוגית רחבת היקף מדרום-מזרח לתל יבנה, במסגרת פרויקט של רשות מקרקעי ישראל להרחבת העיר. בחפירה, בניהולם של ד"ר אלי הדד, ליאת נדב-זיו וד"ר ג'ון זליגמן, נחשף אזור תעשייה רחב ידיים, שהיה פעיל לאורך מאות שנים.

לדברי הארכיאולוגים, זו הפעם הראשונה שביבנה נחשפה רצפה שכזו, והשתמרותה מעולה. להערכתם, "יתכן שהרצפה הייתה חלק מבית מגורים מפואר, שהיה שייך לשכונת אמידים ששכנה בסמוך לאזור התעשיה".

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ראש העיר יבנה, צבי גוב-ארי, אמר כי "שימור הארכיאולוגיה והזיכרון הינם ערכים חשובים בחייה של העיר יבנה, לה היסטוריה מפוארת. בעידן של קידמה והתפתחות מואצת בכל תחומי החיים, חשוב כי גם הדורות הבאים יזכו להכיר מקרוב את שלבי ההתפתחות שעברה העיר לאורך התקופות השונות. נמשיך לפעול בשיתוף רשות העתיקות על מנת להבטיח חשיפה של הממצאים לציבור הרחב והעמקת הלמידה והידע בכל הקשור לעברה וחשיבותה ההיסטורית של העיר".

רצפת הפסיפס הצבעונית, המתוארכת לתקופה הביזנטית (המאות ה-5-4 לספירה), התגלתה בשטח שניהלה אבישג רייס מרשות העתיקות. הרצפה מעוטרת בדגמים גאומטריים וצבעוניים, והנה בעלת מסגרת מלבנית שחורה. "בתחילה לא הבחנו כלל כי מדובר ברצפה צבעונית", מספרים ד"ר אלי הדד וד"ר חגית טורגה. "חשבנו כי מדובר ברצפת פסיפס לבנה פשוטה של עוד מתקן תעשייתי. אבל נקודות שחורות שבצבצו מהפסיפס, רמזו לנו כי הוא צבעוני, ויש להסיר את שכבת הפטינה הלבנבנה שהצטברה עליו במשך השנים. מנהל השימור נכנס לעבודת ניקיון של הפסיפס באמצעות חומצה מיוחדת", הם מספרים, "ולתדהמת כולנו, נתגלה שטיח צבעוני של רצפת פסיפס, שעוטר בדגמים גאומטריים".

לאחר תיעוד של הפסיפס בשטח, שרטוטו וצילומו, הפסיפס הוצא והועבר באופן זמני לסדנת הפסיפסים של רשות העתיקות במוזיאון רוקפלר, בו עבר טיפול ושימור בעזרת מומחי מנהל השימור של הרשות.

בשיתוף פעולה בין רשות העתיקות לעיריית יבנה, הפועלת להנגיש את הארכיאולוגיה לתושבים, ובסיוע רשות מקרקעי ישראל, נמצא מקום ראוי להעתקתו של הפסיפס – ברחבה הסמוכה להיכל התרבות של יבנה.

בימים אלה, עובדת העירייה על הכנת התשתית בה יונח הפסיפס, לרווחת תושבי יבנה והציבור הרחב. עבודות השימור של הפסיפס והצבתו במקומו החדש יתבצעו לפי טכנולוגיה עתיקה, ויעשה שימוש בחומרים דומים בהם השתמשו בעת העתיקה. במהלך העבודה, יהיה האתר פתוח לקהל הרחב, כך שכולם יוכלו ליהנות ולראות את תהליך עבודות השימור והצגת הפסיפס.

דייגו ברקן, ארכיאולוג מחוז תל אביב ברשות העתיקות מברך על שיתוף הפעולה הפורה עם רשות מקרקעי ישראל ועיריית יבנה, לרווחת הציבור. "אני שמח שהפסיפס יוצג במקום מרכזי בעיר, כך שערכי המורשת יישמרו ויונגשו לקבל הרחב".

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture