Flash90

קצת יותר מחודש אחרי המקרה הדרמטי: כך האסירים ברחו מכלא גלבוע • צפו

בתיעוד שמתפרסם הערב נראים ששת המחבלים נמלטים מכלא גלבוע קצת לפני קצת יותר מחודש. התיעוד מתפרסם ברקע פרסום תמוללי חקירותיו של זביידי שסיפר את אחורי הקלעים של הבריחה הדרמטית

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


מתוך חדשות הערב, כאן 11

תיעוד בלעדי ממצלמת האבטחה הקבועה בחומת בית הכלא גלבוע הצליחה לתעד את ששת האסירים שנמלטו ממנה לפני קצת יותר מחודש. בתיעוד שמתפרסם הערב (שני) ב'כאן חדשות' נראים ששת המחבלים כשהם יוצאים מפתח המנהרה ונמלטים לחופשי, הסוהרים שנמנמנו לא הבחינו במסך שמתעד את בריחתם של האסירים.

בכאן חדשות פורסמןו אף תמלילי חקירותיו של זכריה זביידי, שמסביר מדוע צורף לבריחה. על פי המתליל החקירה התנהלה כדלהלן: חוקר: איך ידעת על המנהרה ועל תוכנית הבריחה? זביידי: לפני כחודש כמאמג'י (אסיר נוסף שנמלט) הגיע לביקור באגף שלי. אמר לי: 'יש בריחה'. לא אמר איפה בדיוק, ולא עם מי. הוא אמר: 'תבקש לעבור לאגף 2 הכי מהר שאפשר'.

חוקר: למה הסכמת לברוח איתם? זביידי: מי שבכלא ויכול לצאת, לא יסכים? כל אחד יסכים. הציפור, אתה שם אותה בכלוב באמצע הבית, נותן אוכל ומים, אבל אם תפתח את הדלת – היא תעוף. אם אתה כסוהר תפתח לי את הדלת – לא אשב במקום. חוקר: אבל אף אחד לא פתח לכם את הדלת, ולא יצאתם מהדלת. זביידי: מהדלת, מהחלון. איפה שיש פתח, אתה יוצא. חוקר: למה האסירים בחרו שתברח איתם? זביידי: כי אני אדם מכובד והמוניטין שלי טוב. אולי הם חשבו להסגיר עצמם לרשות הפלסטינית, ואני – אם אני יוצא מהכלא, אני הולך ישר לרשות. אני מקבל משכורת מהרשות הפלסטינית, עובד אצלה. שם יותר טוב.

בהמשך סיפר זביידי לחוקר על תוכנית הבריחה עצמה. זביידי גילה שהאסירים חפרו תקופה ארוכה ואמרו לו שאף אחד באגף שלהם לא יודע על זה, אפילו לא אסירי הג'יהאד האסלאמי, הארגון שהם משתייכים לו. לאחר מכן זביידי שמע על התוכנית שלאחר הבריחה, וניסה להסביר למנהיג שהם טועים, אך ללא הצלחה.

חוקר: מה סיפרו לך על תוכנית הבריחה? זביידי: הם אמרו 'יש לנו מנהרה, אנחנו חופרים כבר תקופה ארוכה. אף אחד באגף לא יודע, אפילו לא אסירי הג'יהאד האסלאמי, ואל תדבר על זה מילה'. שאלתי – מתי נברח? הם אמרו: 'איך שנסיים לחפור, נצא'. אמרתי להם – אתם רוצים עזרה? שאחפור? הם אמרו: 'לא, שום דבר'. מהיום שראיתי את המנהרה, לא נכנסתי לתא 5 עד הבריחה.

זביידי: מחמוד אל עארדה אמר לי שיש כפר ערבי, ורואים את המסגד מהכלא. הוא אמר: 'נגיע לשם, נבקש טלפון ממישהו, תבוא מכונית ותיקח אותנו לג'נין'. אמרתי לו: 'זו טעות, אנחנו צריכים לרוץ לג'נין ישירות. זה יותר מהר'. הוא סירב, ואמרתי 'חלאס, אתה האחראי'. אני אורח, לא זה שמחליט. חוקר: למה המנהרה הייתה במקלחת? זביידי: זאת נקודת התורפה. אי אפשר לשים אותה באמצע החדר. ביום הבריחה כמאמג'י אמר לי: 'תבקש לעבור היום לתא 5'. זמן קצר לפני כן סוהר בדק את הביוב וחשד במשהו. הוא ראה אדמה ליד התא. האסירים פחדו שהוא גילה את המנהרה, והחליטו שנברח באותו יום.

עוד פורסם ב'כאן חדשות' כי החוקר שואל את זביידי על הכניסה עצמה למנהרה, מתחת לאפם של הסוהרים. זביידי: אכלנו ארוחת ערב והפעלנו טלוויזיה. כל חצי שעה יש סיבוב של הסוהרים, עד חצות. אז – התחלנו להתכונן. מונאדל (אסיר נוסף שנמלט) אמר שייקח לו בערך רבע שעה לפתוח פתח בקצה המנהרה. רבע שעה אחרי שהוא נכנס לתוכה, נכנסנו אחד אחד.

אחרי הליכה של כשני קילומטרים, המחבלים הנמלטים החליפו בגדים. לכפר נאעורה הם הגיעו קצת לפני הזריחה. שם, ניסו לקבל סיוע – ועברו במסגד ובמכולת. זביידי סיפר: עצרנו רכב, ואמרו לנהג שאנחנו פועלים מהשטחים, מנותקים. הוא סירב לעזור לנו. לא דיברתי איתו ישירות. לא רציתי להתקרב לאף אחד, כי אני מוכר.

זביידי: הגענו לחורשה ליד טמרה, והיינו בה ארבעה ימים. אכלנו מהעצים: סברס, תאנים וחרוב. השתמשנו בטרנזיסטור כדי לשמוע איפה מחפשים אותנו, ואם יש מחסומים. ברדיו גם שמעתי שתפסו שניים מהאסירים. זביידי מגלה ששוטרים שהו לידו במשך כשעה, אך לא הבחינו בו
זביידי: ראינו ערבי עם טרקטורון, שאמר לנו שלום. פחדנו שהוא ידווח עלינו, והחלטנו להתרחק מהאזור באותו רגע. בשלב מסוים הגיעה ניידת משטרה, והתחבאנו מתחת לעץ. ניידת נוספת הגיעה, והשוטרים עמדו במרחק מטר מאיתנו. אחרי כשעה הם הלכו, אבל הבנתי שמישהו הלשין עלינו – כי השוטרים אמרו את שמי.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture