צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ רוטמן בראיון ל'JDN': "החרדים למדו לקח – פעם דמיינו לחבור לשמאל" • צפו

הח"כ מהציונות הדתית מברך על המפקד ולא מתכוון להתמודד מול סמוטריץ': "יש לי אמון בו" • על הגיור: "כהנא אוהב יותר את המלחמה עם החרדים מאת הגר" • על הוועדה לבחירת שופטים: "אם לא נגיע להסכמות אף אחד לא ימונה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

שמחה רוטמן הוא אחד מחברי הכנסת הרהוטים במשכן הכנסת, עם רקורד משפטי של כעשור הוא מרבה לחשוף את העיוותים בהליכי החקירה והממשלה, כמו למשל במענה השקרי של המדינה לעתירה נגד גזירת המעונות, ועם בחירתו כחבר בוועדה למינוי שופטים, עבר להקדיש את מירב זמנו ומרצו לברור את המועמדים הראויים ביותר מבחינתו לשבת על כס שופט בבית המשפט העליון.

מספר ימים אחרי שיו"ר מפלגתו, מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הודיע על יציאה למפקד, הוא מתיישב בלשכתו לראיון לאתר 'חדשות JDN' ועיתון 'שחרית'.

"חבר כנסת לא אמור לחשוש מציבור הבוחרים שלו, אם הוא עושה מה שהוא מבטיח ולא מרמה אותם", הוא מסביר את חשיבות המהלך.

"לצערי בכמה חודשים האחרונים ראינו מפלגות שהבטיחו כל מיני הבטחות לבוחרים והתגלה שאין בכוונתם לעמוד בהן. אני מקווה שהציבור ראה שאנחנו עומדים במה שאנחנו אומרים ולעתיד לבוא אנחנו חושבים שהדרך לייצר מפלגה שנאמנה לציבור היא על ידי פתיחת השורות, מתן אפשרות לציבור על הרשימה ואז אתה מייצר נבחרי ציבור שהנאמנות שלהם היא לציבור ולא למישהו שמינה אותם בוועדת איתור של איש אחד כמו בימינה".

רוטמן וסער. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

להערכתו, אם בנט לא היה היום עומד בראש מפלגת יחיד, הממשלה הנוכחית לא הייתה קמה. "אם ימינה הייתה היום הבית היהודי של פעם או המפד"ל של פעם, מפלגה עם פריימריז, מוסדות פעילים ומרכז, אני לא חושב שהם היו יכולים להרשות לעצמם לעשות את מה שהם עשו. סוג האנשים שהיו מגיעים לשם לא היו עושים את הדבר ולא היית מוצא סיטואציה שבן אדם אומר שאני לא מחויב לאנשים שאני איתם בקשר יום-יומי והצביעו לי. כאשר הנאמנות האישית שלהם לבנט גוברת על הנאמנות שלהם לערכים – אתה מזהה את מה שמתרחש שם".

יש מצב שיום אחד נראה אותך מתמודד לראשות המפלגה?

"אין לי תוכניות כאלו. אני חייב לומר, אני כל כך מרוצה ממה שחברי הטוב בצלאל סמוטריץ' עושה, אני לא רואה שום סיבה שאני ארצה להתמודד. ההיכרות שלי איתו היא ארוכת שנים, אני מאוד מעריך אותו עוד מלפני שנכנסתי לכנסת, יש לי אמון מלא בשיקול הדעת שלו ולא רואה שום סיבה לדון בכלל בהתמודדות שכזאת".

"הציבור החרדי למד לקח"

בשיחה שמתקיימת זמן קצר לפני הקמת "מטה מאבק חוצה מפלגות להצלת המדינה היהודית" על ידי יהדות התורה וש"ס, שאמורה לפעול בתיאום מלא עם הציונות הדתית והליכוד, הוא מסביר את השותפות עם הציבור החרדי: "אני לא בקיא בפרטים של מטה המאבק אבל מי שמסתכל על המציאות רואה שבסוגיות הליבה של עם ישראל, זה לא רק יהדות התורה, ש"ס ואנחנו, אני חושב שכלל הציבור המסורתי, הדתי לאומי, גם החילוני שרוצה פה מדינה יהודית, מבין שמה שהממשלה הזאת עושה זה להרוס את הכל. זה לא עניין נקודתי ושאלה מה אתה חושב על כשרות כזו או אחרת, יש פה מהלך של מכה אחר מכה נגד מה שהופך את מדינת ישראל למדינה יהודית".

אתה באמת מאמין בברית האמונית עם החרדים או שזה ברית אינטרסים? הרי ביום שתעמוד סוגייה מדינית שכוללת מסירת שטחים מול הצלת עולם התורה, ברור שהמחלוקת בין הקבוצות תגבר…

"אני חושב שהציבור החרדי למד לקח, אין דבר כזה כיום. אולי פעם היה אפשר לדמיין קואליציה עם השמאל, אבל אני חושב שמהר מאוד הבינו בציבור החרדי שבעצם המטרה של השמאל במדינה ישראל כשהוא רוצה לטפל בסכסוך הישראלי הפלסטיני זה רק כדי לפנות משאבים ליצור סכסוכים חדשים".

"אני חושב שהציבור החרדי הבין, לא סתם אפשר לראות את ההתנהלות הפוליטית של נציגיו, ובוודאי של הציבור. הציבור החרדי עצמו הבין את זה אולי אפילו יותר מנציגיו, אבל גם נציגיו הבינו את זה כבר לפני הרבה שנים".

מצביע בבחירות

הוא מביע התנגדות נחרצת למתווה הגיור שמקדם השר לשירותי דת מתן כהנא ומסביר: "כל נושאי הדת צריכים לעבור דרך הרבנות הראשית. העמדה הזאת שלנו כמפלגה אומרת שבהחלט יכולות להיות לעיתים מחלוקות, אבל בסופו של דבר צריכה להתקבל החלטה שרואה את המכלול".

"יכול להיות שבסוגיה הלכתית מסיומת של גיור אני ומתן כהנא נסכים ביננו, אבל הגיור צריך להיות מקובל על כלל עם ישראל, אם חלקים גדולים בעם ישראל שלא יכירו בזה, אז גם אם אני חושב שהם טועים, אני לא יכול לתת לו פתק ולהגיד לו שלשיטתי אתה יהודי אבל אחד אחר לא יכיר בזה – מה עשיתי? רימיתי אותו".

"התורה מצווה ואהבת את הגר, זה לא לאהוב את הגר, כהנא אוהב יותר את המלחמה עם החרדים מאשר את הגר. צריך להגיע להסכמה, אפשר להגיע למתווה שיהיה מוסכם גם על הציבור החרדי, גם על הציבור הדתי לאומי וגם על הרבנות הראשית. תמיד יכול להיות פלג כלשהו, אבל שיהיה בתמיכת רוב מניין ובניין של הציבור היהודי".

אבל השר מתן כהנא אומר, הרב דרוקמן תומך במתווה שלי!

"אין לי אמון באף מילה שמישהו בימינה אומר, בשום דבר. אז הוא אמר. הרב דרוקמן חתם על מכתב ששום דבר בתחום הגיור לא יכול להיעשות בלי הרבנות הראשית. אם מתן כהנא הצליח לשכנע את הרבנות הראשית בדבריו, אני הראשון שיברך על המתווה. אני בעד, אני גם מוכן לעזור. כרגע זה נראה שהוא לא רוצה לעבוד עם הרבנות הראשית, לא בנושא הכשרות ולא בנושא הגיור ולא בשום נושא אחר, הוא הגיע למסקנה שקהל המצביעים שלו ברח ומתמודד מול ליברמן מי יצליח להראות יותר שהוא אנטי דתי או אנטי חרדי כדי לקחת קולות".

"סער מתנהל נכון"

כשאנחנו שואלים את רוטמן על העיכוב בהתייחסות שלו לנושא הגיור יש לו תירוץ טוב. "רוב הזמן שלי מוקדש למינוי שפוטים", הוא מסביר. אז עברנו לדבר על מינוי שופטים, רוטמן, כחבר בועדה לבחירת שופטים, נושא אולי התפקיד הכי חשוב שאיש ימין מחזיק בו כיום במדינת ישראל.

למרות שבפועל הוועדה טרם התכנסה למנות שופטים, רוטמן כבר רואה בזה הישג. "עיקר הוועדה במינוי שופטים הוא סור מרע ועשה טוב. הסור מרע הוא חשוב לא פחות חשוב מעשה טוב. למנוע מינוי שופטים רעים זה חשוב לא פחות מלדאוג שימונו שופטים טובים".

רוטמן וסמוטריץ'

"אני מאוד מקווה שנצליח להגיע להסכמות איך ייראה הרכב בית המשפט העליון ונעשה את זה תוך הגעה למתווה הגיוני. אני מאוד בעד שישנו את החוק, שיסגרו את הוועדה למינוי שופטים, ושופטים ייבחרו על ידי הכנסת כמו במדיניות דמוקרטיות אחרות. כל זמן שלא, יש וטו לשופטים ולנבחרי הציבור וצריך להגיע להסכמה, אם נגיע להסכמה אני מקווה שיהיו שופטים טובים".

באופן מפתיע, הוא משבח את התנהלות שר המשפטים גדעון סער בנושא. "אני מקווה שסער ימשיך בקו הנוכחי שאומר – אם לא נגיע להסכמות לא ימונו שופטים. השופט שהוא מינה בינתיים במינוי זמני הוא שופט טוב, בעבר שקד ניסתה לקדם את המינוי שלו, הוא לא מזוהה עם המחנה הסופר-אקטיביסטי. בינתיים לא מונו שופטים רעים, מונה שופט זמני טוב מאוד. אני מקווה שסער ידבק בקו שלו, אבל בינתיים הוא מתנהל מאוד נכון".

"שקד – שמאל"

בעניין חוק האזרחות יש לו פחות הסכמות עם שרת הפנים איילת שקד, אבל גם במקרה הזה הוא מתמקד בסור מרע לא פחות מבעשה טוב. "אם חוק האזרחות בגרסה שהצביע עליה מנסור עבאס היה עובר, אז היה לנו היום במדינת ישראל 3000 'עולים' פלסטינים מיהודה ושומרון. אני שמח שהצלחנו לסכל את הדבר הזה".

כמשפטן היו לך לא מעט שיתופי פעולה עם השרה שקד, כיום אתה מצד אחד תוקף אותה בחריפות ומצד שני מנהל איתה משאים ומתנים לרוב. לדעתך, יש סיכוי שהיא תפיל את הממשלה?

"אני את האמון בחברי ימינה איבדתי, לא משנה מה הם יגידו. יש משפט אחד של שקד שאני מסכים איתו – 'תשפטו אותנו במעשים ולא בדיבורים'. בינתיים המעשים לא משהו, אני מאוד מקווה שכל מי שיכול, בין אם זה השרה שקד ובין אם זה מישהו אחר שיש לו את היכולת להפיל את הממשלה הרעה הזאת יפעל בהתאם, לא כחלק מדיל, אלא כי זה המעשה הנכון לעשות. האם אני בונה על שקד או מישהו אחר בימינה? לא בונה על אף אחד שם, אם הם רוצים לפעול נכון הם יודעים מה לעשות".

ביום מן-הימים, יש לשקד מקום בימין?

"היא היום בשמאל. אתה יכול באותה מידה לשאול אותי אם לגבי לסקי  ממר"צ יש מקום בימין. היא הקימה קואליציה עם תומכי טרור, אני לא מכיר הגדרה כזאת של ימין, מדהים שצריך להגיד את זה. מי שעשה את זה הוא לא ימין".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
2 1 הצבעה
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רוטמן אתה טיפש ולא מכיר חרדים. הם לא ימין.

לא נכון בתכלית! הסקרים מראים שהיום 80 אחוז מהחרדים בצד הימני של המפה ונגד מסירת שטחים וכד'

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture