נתניהו על המצב בטורקיה: "היא הופכת ללא דמוקרטית"

"טורקיה הופכת ללא דמוקרטית. ארדואן קורא לי היטלר כל שבועיים. אני לא רואה אור בקצה המנהרה", כך אמר ראש הממשלה נתניהו במהלך פגישות עם שרי החוץ של יוון וקפריסין • נתניהו הביע דאגה ממהלכים שטורקיה עלולה לבצע נגד קידוחי גז באזור קפריסין ויוון

במהלך פגישות שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי החוץ של יוון וקפריסין, בעת שביקרו בישראל בחודש שעבר, ראש הממשלה הביע פסימיות לגבי עתידה של טורקיה, הן מבחינת היחסים עם ישראל והן מבחינת הכלכלה הטורקית, כך מפרסם הערב ברק רביד ב'ערוץ 10' על פי פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים מערביים, המעורים בתכני השיחות.

על פי הדיווח, נתניהו אמר לשרי החוץ כי שהוא מודאג ממצב הכלכלה הטורקית, מאחר והנשיא ארדואן לא מקבל החלטות כלכליות הגיוניות, כשלדבריו המצב רק מחריף, בעודו אומר, כי "זו בעיה מערכתית. טורקיה הופכת ללא דמוקרטית. ארדואן קורא לי היטלר כל שבועיים. אני לא רואה אור בקצה המנהרה".

במהלך הפגישות סיפר נתניהו, כי טורקיה רצתה לקדם פיוס עם ישראל לפני כשנתיים, בגלל המצב בסוריה ואמר כי אחרי הפיוס יועציו הבכירים היו מדברים עם איבראהים קלין, יועצו הבכיר של ארדואן, כל שבועיים, על המצב סוריה, אך נכון לעכשיו, אחרי גירוש השגריר הישראלי, אין שיתוף פעולה מודיעיני עם טורקיה בנושא סוריה.

נתניהו אמר כי הוא לא צופה שינוי לטובה של היחסים בין ארה"ב לטורקיה עד אחרי בחירות האמצע לקונגרס האמריקני, בין היתר כיוון שפרשת הכומר האמריקני, העצור בטורקיה, חשובה לבוחרים האוונגליסטים. לדבריו הוא הסכים לסייע לשיפור יחסי טורקיה עם ארה"ב ואף כשטראמפ ביקש לשחרר את האזרחית הטורקית, שהייתה עצורה בישראל, הוא הסכים לכך, בהסבירו כי גורמי הביטחון לא התנגדו למהלך זה ולכן הוא קידם אותו.

‏בנוסף, במהלך השיחות, נתניהו הביע דאגה ממהלכים שטורקיה עלולה לבצע נגד קידוחי גז באזור קפריסין ויוון, כשלדבריו ארדואן הוא בלתי צפוי ופזיז. "אנחנו מודאגים ועוקבים אם ארדואן יעשה משהו באזור, אני פסימי. זה אוקסימורון שחברה בנאט"ו מחזיקה טילי S400, אני מודאג מזה שיש להם מטוסי F35".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו