Miriam Alster/FLASH90

נתניהו בכנסת: "רבין טעה – הוא לא בוגד" • צפו

אחרי שנכדת רבין האשימה את דוברת ראש הממשלה כי "פרסמה ציוץ בטוויטר בה נכללה תמונה של רבין עם ערפאת תחת הפועל בגד". נתניהו מגיב: "תוך כדי השיח על מתינות הדיבור והלחימה בהסתה, אומרים דברים פוגעניים וחסרי שחר, על ציבור שלם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב בישיבה מיוחדת בכנסת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז״ל והגיב להאשמת נכדתו כי דוברת במשרד ראש הממשלה כינתה את רבין בוגד. נתניהו התייחס גם לביקורת של נכדו של רבין יונתן בן ארצי. "הרצח הנורא של יצחק רבין הוא טראומה לאומית למדינת ישראל וטראומה היסטורית לעם ישראל. מעמד יום השנה בהר הרצל לזכרו של יצחק רבין הוא מעמד חשוב ומרגש, ואכן יש לומר את האמת, גם מעמד מאוד טעון. היום נאמר שם ברמיזה רבה אליי, שצריך לדעת בחיים הציבוריים לחרוק שן. ואני אומר לכם שהיו לא מעט פעמים במעמד הזה בהן חרקתי שן, ולא רק במעמד הזה, אבל גם היום".

"לתדהמתי, אני עדיין נדהם, שמעתי שם היום טענה כאילו דוברת בלשכת ראש הממשלה פרסמה פוסט שבו הופיעה תמונה של לחיצת היד של יצחק רבין ויאסר ערפאת בבית הלבן תחת הטיית הפועל "ב.ג.ד". הפועל הזה הוא פועל מאוד טעון. "מיותר לציין", נאמר, "שהאישה הזאת ממשיכה לקבל משכורת ממשלמי המסים". אני נדהמתי, כי אני לא האמנתי לרגע שמישהו או מישהי במשרד ראש הממשלה עשה דבר כזה, אבל ביקשתי מיד לבדוק את הדבר – והתברר שאכן לא היה ולא נברא".

"זה בכלל ציוץ של עיתונאית שאיננה קשורה למשרד ראש הממשלה. לא ידעתי על הציוץ הזה, ואני כמובן מתנער ממנו. מתנער ממנו בכל תוקף. זו לצערי דוגמה כיצד לפעמים תוך כדי השיח על מתינות הדיבור והלחימה בהסתה, אומרים דברים פוגעניים וחסרי שחר, לא רק עליי, אלא על ציבור שלם, שאין להם שום אחיזה במציאות".

Miriam Alster/FLASH90

בהמשך הוסיף נתניהו כי "אמרתי אז, אמרתי והקפדתי ואמרתי שרבין טועה. אמרתי שהוא אינו בוגד. במלה שהשתמשתי בשורש הזה, השתמשתי בו לשלילה. רבין לא היה בוגד, זה בלשון המעטה. הוא היה פטריוט ציוני ראשון במעלה. אני אומר את הדברים אליך, ראשת האופוזיציה, כי בשבוע שעבר, מעל הדוכן הזה, אמרת – ואני מצטט: "ראש הממשלה קורא 'בוגדים' לאזרחי המדינה שלנו". מעבר לאי-האמת בדברים הללו, הייתי מצפה שתגני באותו להט, או תגני, יותר נכון, את מי שקורא לי בוגד. למשל, מי שאמר רק לאחרונה: "נתניהו בוגד בעם שאותו הוא צריך לשרת"."

הדברים של נתניהו מגיעים בתגובה לנועה רוטמן, נכדתו של רבין, שאמרה בעצרת הזיכרון מוקדם יותר כי. "רק באחרונה פורסם פאשקוויל, ציוץ בטוויטר, מטעם דוברת ראש הממשלה, בה נכללה תמונה של רבין עם ערפאת תחת הפועל בגד. לא יושבי השורות האלה ניסחו את הציוץ, אבל אף אחד לא התנער ממנו. לאישה ממשיכים לשלם משכורת, מכספי המסים… אני מתגעגעת לאחדות, לשותפות. אין לי מושג ולא לכם, אם סבי מצליח להיות חזק שם למעלה. מה שבטוח, שפה למטה לא השתנה הרבה ב-23 שנים האחרונות. רק החמיר, זה ניכר בשיח … גם בידי גורמים רשמיים. דמוקרטיה היא לא רק שיטת בחירות, אסור שהיא תצטמצם להסדר טכני".

יונתן בן ארצי, נכדו של רבין, תקף את נתניהו בטקס ואמר כי "ההוא הדוחף ומסית להגדרה וקיטלוג של כל אחד החושב אחרת ממנו, כחמוץ או שמאלן, ממשיך לפרק בנו ויביא לחורבן הבית הבא. אזרחי מדינת ישראל זכאים להנהגה שאינה משתעממת מהם. דמוקרטיה אינה מלוכה. הגבלת משך כהונת ראש ממשלה היא הכרחית וחשובה למנוע ממנהיגנו להפוך למלכים נבדלים מעם".

בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדברי רוטמן ומסרו כי "נדהמנו לשמוע את ההאשמה החמורה של נעה רוטמן באזכרה הממלכתית לזכרו של יצחק רבין ז״ל נגד דוברת במשרד ראש הממשלה. לאחר בדיקה התברר כי מדובר בכלל בציוץ של עיתונאית שאיננה קשורה למשרד. מדובר בהשמצה חסרת בסיס שמביישת את המעמד".

אחרי 23 שנה: נכדיו של רבין ניצלו את עצרת הזיכרון להשתלחות בנתניהו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו