צילום: נשיאות טורקיה

ארדואן: "טראמפ לקח את ההחלטה הנכונה, אך יש לתכנן אותה בזהירות"

נשיא טורקיה בטור מיוחד ל'ניו יורק טיימס' טוען כי הוא רואה בהחלטתו של טראמפ צעד נכון, אך הדגיש כי יש לעשות זאת בתכנון עם בעלות הברית הנכונות. "טורקיה מחויבת להביס את דאעש וקבוצות טרור נוספות בסוריה, לא יהיה שום ניצחון עבור הטרור"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לנסיגה האמריקנית מסוריה וכתב בטור מיוחד ל'ניו יורק טיימס' כי, "לטורקיה יש תוכנית להחזרת השלום לסוריה". ארדואן הוסיף כי "נשיא ארה"ב לקח את ההחלטה הנכונה לסגת מסוריה, אך יש לתכנן אותה בזהירות ולבצע אותה בתיאום עם השותפים הנכונים". לדבריו, "טורקיה היא היחידה שמסוגלת לעבוד במקביל עם רוסיה וארצות הברית. נעשה את עבודתנו בסוריה בתיאום עם שתי המעצמות".

"טורקיה מציעה אסטרטגיה שתחסל את השורש שממנו צומחת הרדיקליות", הסביר. "אנו רוצים להבטיח שהאזרחים לא יחושו נתק מממשלתם, שארגוני הטרור לא ינצלו את בעיותיהם של הקהילות המקומיות ושאנשים מן השורה יוכלו לדעתם שעתידם יציב".

"הצעד הראשון יהיה כוח שידאג לשמירת היציבות באמצעות לוחמים מכל חלקי החברה הסורית", הדגיש הנשיא הטורקי. "רק גוף מגוון יוכל לשרת את אזרחי סוריה ולהביא חוק וסדר לכל חלקי המדינה. אציין שאין לנו מחוקת עם הכורדים בסוריה, שבשעת מלחמה נאלצו להצטרף למפלגה הדמוקרטית המאוחדת בסוריה (המפלגה הכורדית במדינה) ול"יחידות להגנת העם" (הזרוע הצבאית של המפלגה), שהן הפלג הסורי של מפלגת הפועלים של כורדיסטן, אותה ארה"ב וטורקיה מחשיבות כארגון טרור. לפי ארגון "משמר זכויות האדם", ה"יחידות להגנת העם" הפרו את החוק הבין-לאומי בכך שגייסו ילדים לשורותיהם. לאחר הנסיגה האמריקנית מסוריה, נשלים הליך וידוא קפדני שישיב את הילדים הלוחמים לחיק משפחותיהם וישלב לוחמים ללא קשרים לארגוני טרור לכוח הייצוב החדש".

ארדואן טען שיפעל כדי שכל הקהילות במדינה יקבלו ייצוג פוליטי הולם. "תחת פיקוח טורקי, הטרוריסטים הסורים תחת שליטת ה"יחידות להגנת העם", או דאע"ש, ייבחרו על ידי מועצות", אמר. "אלה שאין להם קשרים לארגוני טרור יוכלו לייצג את קהילותיהם בממשלות המקומיות. אנו היחידים שיכולים לשתף פעולה בו זמנית עם ארה"ב ורוסיה. נבנה את השותפויות הללו ונשלים את המלאכה בסוריה".

"הגיע הזמן שכל המעורבים ישתפו פעולה לסיום הטרור של דאע"ש, אויב של האיסלאם ושל מוסלמים ברחבי העולם, ולשמר את שלמותה של סוריה", סיכם ארדואן. "טורקיה מתנדבת לשאת בעול הכבד הזה בזמן כה קריטי בהיסטוריה. אנו סומכים על הקהילה הבין-לאומית שתעמוד לצידנו

"הנסיגה האמריקנית חייבת להיות מתוכננת בקפידה ובשיתוף פעולה עם השותפים הנכונים במטרה להגן על האינטרסים של ארה"ב, הקהילה הבין-לאומית והעם הסורי", כתב ארדואן. "טורקיה, בעלת הצבא השני הכי חזק בברית נאט"ו, היא המדינה היחידה עם היכולת והמחויבות לבצע את המשימה", כתב ארדואן.

טראמפ הודיע בחודש שעבר על החזרת 2,000 החיילים המוצבים בסוריה, אך השבוע אמר כי התהליך לא בהכרח יהיה מהיר. על רקע הבלבול בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית באזור. בתחילה אמרו גורמים אמריקניים כי הנסיגה תושלם בתוך כמה שבועות, אך מאז דווח כי זו תימשך עד ארבעה חודשים.

טראמפ החליט על הנסיגה בשיחת טלפון עם ארדואן, בטענה שהמאבק בארגון הטרור דאע"ש הושלם. הכרזתו הגיעה למרות התנגדות של יועצים ביטוניים בכירים, ומבלי להתייעץ עם בעלות בריתה של ארה"ב לקואליציה נגד דאע"ש היא אף הביאה להתפטרותו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס.

בתוך כך שוחח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון על תוכניות לנסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה, כך נמסר מהבית הלבן. "שני המנהיגים שוחחו על המצב בסוריה, כולל על מחויבות ארה"ב וצרפת להשמדת דאעש וכן על תוכניות לנסיגה חזקה, מכוונת ומתואמת של כוחות ארה"ב מסוריה. הם הדגישו כי לא יסבלו שימוש נוסף בנשק כימי בסוריה", נאמר בהודעת הבית הלבן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו