תלמידו של הגר"מ מזוז בליכוד: "לא אצביע בניגוד להשקפה שלי"

הוא בוגר ישיבה, דוקטור, ועכשיו גם מועמד לכנסת העשרים ואחת • ד"ר שלמה קרעי בראיון ל'יום ליום' על ההחלטה שלו להיכנס לפוליטיקה ועל הקשר עם מרן הגר"מ מאזוז • עולה למתקפה על כחלון, על שקד וכמובן על היועמ"ש

שלמה קרעי הוא בן אדם מעניין, אפילו מרתק, הוא בוגר ישיבת כסא רחמים מחד, חובש כיפה ואיש ליכוד מאידך, אביו רב חרדי והוא דוקטור באוניברסיטה. איש ארץ ישראל השלמה, גר מתוך אידיאולוגיה בנגב וחשוב לו מאוד העניין החברתי, אפילו כתב בהתנדבות הצעות חוק לכמה מחברי הכנסת. על פי המסתמן, בכנסת הבאה הוא יוכל לקחת את הקרדיט לבד על הצעות החוק, מקום 25 בליכוד – שבו הוא ממוקם לאחר פרישתו של פנחס עידן מהמקום התשעה עשר ברשימה – די מובטח, נכון לעכשיו.

קרעי, בן בכור ואח לעוד 16 אחים ואחיות, נשואי ואב ל-5 ילדים, שני בנים ושלוש בנות. אביו היה שליח ציבור מאז הוא ילד, כיום אביו מכהן כרבו של מושב זמרת במערב הנגב. מהבר מצווה ועד גיל 17 למד בישיבת כסא רחמים, והוא מגדיר את עצמו כתלמידו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז. אף שגדל במשפחה חרדית והתחנך במוסדות חרדים, החליט בגיל 17 כי הוא מעוניין להתגייס לנח"ל החרדי, ועל כן עבר ללמוד בישיבת מרכז הרב.

שלמה קרעי, או נכון יותר דוקטור שלמה קרעי, השלים תוך כדי הלימודים והצבא תעודת בגרות, פסיכומטרי, "עשיתי תואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע", אז הפך לרואה חשבון והחל לעסוק בתחום. אבל אחרי כמה שנים בתחום "השתעמם" ולמד תואר שני בהנדסה וניהול, הפך למרצה באוניברסיטה, ובגיל 31 כבר השלים את הדוקטורט. בחמש השנים האחרונות הוא חבר בכיר בסגל הניהול של אוניברסיטת בר אילן, זאת על אף גילו הצעיר.

גם כנער היה כזה, היה עושה צרות בשיעור מרוב "שעמום", כי הוא כבר הבין הכול בחמש הדקות הראשונות. בשפתנו: תלמיד חכם. כשאני מציע להגדיר אותו כמחונן, הוא לא מתלהב: "ממש לא. מי שמגיע לפוליטיקה הוא לא מחונן, מי שנלחם ארבע שנים והסתובב בכל הארץ ומנצח בפריימריז, הוא כנראה לא מחונן". מה הוא היה עושה בשיעורים כדי לא להפריע, אחרי שהבין, "אישרו לי לקרוא ספרים ולשחק בטטריס, העיקר שאני אשב בשקט. בכל מקרה הייתי מוציא 100 במבחנים".

האמת, הוא הפך למרצה ממש במקרה, בתקופת הקסאמים על הדרום היו זקוקים למרצים שיסכימו לעבוד במכללת ספיר שסמוכה לשדרות. "לא כולם הסכימו לבוא וללמד תחת אש, ככה בעצם התחלתי את דרכי האקדמית. התחלתי כמתרגל ובהמשך, כשאחת המרצות לא רצתה להגיע כי נפל קסאם בשטח המכללה בדיוק באותו שבוע, פנו אלי וביקשו שאחליף אותה". והשאר היסטוריה, "ראיתי שזה מקצוע שאני יכול לשלב בו גם תורה וגם עבודה. גם להקדיש זמן למשפחה, גם ללימוד תורה, לקביעת עתים. זה גם מקצוע שמכבד את בעליו, אז החלטתי לקחת את זה ברצינות וניגשתי לאוניברסיטת בן גוריון והשלמתי את מה שצריך בשביל להשלים תואר שני, ומהר מאוד גם את הדוקטורט", הוא מספר.

"דילים זה הציבור"

מה הביא את הד"ר קרעי להתמודד לכנסת, אנחנו תוהים. "אני מגיע ממשפחה ברוכת ילדים, אני מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, מעוטף עזה, אני רואה את המשפחה והחברים שלי, את השכנים, איך הם מתמודדים עם הקשיים היומיומיים שלהם, אני רואה עד כמה קשה לשנות משהו מחוץ לכנסת. אני מאמין שיש לי היכולת להיות שליח ציבור נאמן, יש לי היכולת להילחם למען הציבור, למען הפריפריה, אני מאמין שמי שיש לו היכולת, במקום שאין אנשים השתדל להיות איש".

"הצעתי את עצמי לטובת הציבור ותמיד אמרתי שאם אני לא אזכה אז לא קרה שום דבר, אני מוכן לייצג את הציבור, אם לא היו נותנים לי בפריימריז ולא הייתי מנצח במחוז נגב אז הכול בסדר, הייתי ממשיך באקדמיה ומחנך דורות של סטודנטים ודואג למשפחה שלי. מכיוון שהציבור החליט לבחור בי והראה לי שהאג'נדה שלי והמעשים שלי מוצאים חן בעיניו והוא רוצה אותי, זה חובה ערכית, מוסרית ולאומית. לדעתי זו אפילו חובה הלכתית, אם הציבור מבקש ממך להיות פרנס, מי אתה שתסרב".

אחרי המילים הגבוהות, צריך לזכור שהגוף הבוחר שבחר בקרעי מונה כ-3500 איש, חברי מרכז הליכוד, שם הסגולה להיבחר בדרך כלל זה דילים. "תראה", הוא דוחה חלק מדבריי, "חברי המרכז הם הציבור, הדילים הם הציבור, אתה לא יכול לעשות דילים אם הדעות שלך לא טובות, אם אתה מושחת, או שהציבור לא מעניין אותך", הוא טוען. "אגב", הוא מוסיף, "מניתוח של תוצאות הפריימריז גיליתי שרוב הדילים בכלל לא עבדו, בקלפיות של האנשים שהבטיחו לתת כמעט לא בחרו בי. דווקא במקומות אחרים שלא חלמתי בכלל לקבל את תמיכתם, שלא הגעתי אפילו להיפגש עם אנשים, דווקא שם כן קיבלתי תמיכה".

הוא אף מציב רף גבוה לקדנציה הבאה, אז כבר יצטרך להיבחר על ידי 120 אלף חברי הליכוד, וגם זו דוגמה מהעולם האקדמאי, "אני מאמין שבעזרת ה' כן, אני מקווה להתקדם בקצב של סדרה הנדסית, כל פעם להכפיל את התוצאה בחצי, אם הפעם זה 26 אז הפעם הבאה 13, וכן הלאה. זאת השאיפה שלי. אני מאמין שעם עשייה מוכחת ועושה דברים ומוכיח את עצמך לטובת הציבור, אני הגעתי לכנסת, אף בעל הון לא תמך בי, לא קיבלתי תרומות חוץ מאחת מגיסי, אני מגיע בלי מחויבויות כלפי אף אחד, נטו לטובת הציבור".

"אני מקווה שאני אקבל תפקיד של יו"ר ועדה, יו"ר ועדת הפנים, חבר בוועדת הכספים, תפקיד כזה שיהיה משמעותי ויהיה אפשר לפעול איתו להזיז דברים ולקדם דברים משמעותיים, זה לא יהיה קל כי יש הרבה חברים לפני, אבל אני אציע את עצמי ואני מקווה שיסכימו לתת". אגב, הוא מקווה שהמפלגה תקבל 40 מנדטים, ואז יהיו מספיק תפקידים, גם בשבילו.

"כחלון מפחד מהטייקונים "

את ההחלטה להצטרף לפוליטיקה כבר קיבל לפני ארבע שנים, "אחרי הבחירות הקודמות, כשראיתי שהממשלה מקרטעת והמחנה הלאומי בסכנה, הקואליציה הייתה 61 מנדטים וניבאו לה חיים קצרים, הבנתי שמה שצריך לעשות זה לחזק את עמוד השדרה הלאומי של מדינת ישראל, שזה הליכוד. וגם לחזק את הפן החברתי בתוך הליכוד. לטעמי, תושבי הפריפריה כמוני וכמו שכני ומכרי, שהם כולם אנשי ארץ ישראל ומסורתיים, תורניים בחלקם, שאכפת להם גם מארץ ישראל וגם ממסורת ישראל וגם מעם ישראל, ראיתי שהם זולגים למפלגות הכביכול החברתיות כמו כחלון וכל מיני, שמרימות דגל, חברתי אף שבשאר הדברים הן לא כל כך מתיישבות עם עמדות התושבים.

"לכן החלטתי להיכנס לליכוד ולנסות לקבל מקום ברשימת הליכוד לכנסת. כמובן, הבסיס שלי זה לייצג את ארץ השלמה, מסורת ישראל, הזהות היהודית, אבל האג'נדה העיקרית שאיתה הלכתי לאורך כל הדרך היא אג'נדה חברתית-כלכלית. בכנסת האחרונה, כיועץ חוץ פרלמנטרי בהתנדבות פניתי לחברי כנסת בליכוד והצעתי להם הצעות חוק ורעיונות לקדם בנושאים חברתיים, מי שבעיקר הרים את הכפפה היה חבר הכנסת יואב קיש, שאמר לי: 'בוא נראה מה יש לך להציע', וכששמע את הדברים הסכים איתי שזה חשוב והרים את הכפפה, כתבנו כמה הצעות חוק יחד".

בין החוקים שקידם יחד עם קיש היה ביטול עמלת פירעון על המשכנתא, ההצעה כבר עברה הכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכלכלה, אך אז נבלמה בוועדת ההסכמות בעקבות הבחירות. "ההצעה לא עלתה להצבעה במליאת הכנסת, כי שרת המשפטים איילת שקד חסמה אותנו בוועדת ההסכמות, אף שחברי כנסת כמעט מכל סיעות הבית הצטרפו להצעת החוק הזאת". אבל הוא אופטימי, "על ההצעה חלה רציפות ואנחנו נמשיך ונעביר אותה אפילו בצורה מלאה ונרחב יותר אחרי הבחירות. אוכל להגיש הצעה דומה ולחבר אותן יחד ולהוביל אותה בכנסת הבאה", הוא כבר מצהיר מה יעשה בכנסת הבאה.

לקרעי ביקורת רבה מאוד על שר האוצר משה כחלון, "לפני שנתחיל לחלק כסף כמו שכחלון עושה, ואני לא מסכים עם זה, לוקח כסף שמצטבר בקופה הציבורית, למשל שר התיירות יריב לוין עבד קשה להביא למעלה מ-4 מיליון תיירים לישראל ב-2018, וכחלון לוקח את ההישגים והכספים שנצברים בקופה ומחלק אותם, נטו כחלון ונטו ככה ונטו ככה… אבל במוגלות האמיתות של החברה הישראלית, שזה הטייקונים והבנקים וכל מיני מונופולים שעושקים את הציבור, בזה הוא לא מעז לנגוע, הוא גם חסם אותנו, הוא ואיילת שקד כל הזמן התנגדו בוועדת שרים לענייני חקיקה להצעות החוק שלנו, תמיד דחו אותנו בלך ושוב. כתבתי פעם לכחלון שבמקום להתעסק בלהכניס את היד שלו לכיס של הטייקונים, שפשוט יוציא את היד שלהם מהכיס שלנו".

"אני חושב שהוא לא הצליח בגדול", הוא מסכם את הקדנציה של כחלון, "אמנם מחירי הדירות נעצרו, אבל הם עדיין גבוהים מאוד". לא נלאה אתכם בפרטים, אבל קרעי מפרט סדרת מהלכים שניסה להוביל ונבלמו שנוגעים באיזון כמויות הכסף שהבנק לוקח מלוקחי משכנתא, "זה שכחלון לא מוכן לנגוע בדברים האלה ורק מחלק כסף לקבלנים, שאיכשהו זה מתגלגל לזוגות הצעירים, לטעמי זה הרע במיעוטו וזה לא מספיק טוב, אפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב". לדבריו, כחלון מפחד מהטייקונים, "העובדות מוכיחות, כשרצינו לנגוע בבנקים, הוא חסם אותנו בכל דרך".

גם שרת המשפטים איילת שקד זוכה למנה גדושה של ביקורת, "ועדת הכלכלה החליטה לאשר פה אחד את החוק, ובכל זאת איילת שקד לא אישרה בוועדת ההסכמות להעלות את זה למליאת הכנסת. אני חושב שאיילת שקד צריכה לתת דין וחשבון לציבור, כן ימין חדש או לא ימין חדש, חוץ מימין יש אנשים שצריכים לגמור את החודש וזוגות צעירים שרוצים לקנות בית, ואני חושב שהציבור צריך לבוא חשבון עם מי שפוגע בו, עם מי שלא מוכן לבוא לקראתו".

"לא אצביע על דבר שהוא בניגוד להשקפה שלי"

קרעי מתחייב בראיון ל'יום ליום' כי לא יצביע על הצעות חוק שנוגדות את ערכיו, "אני כמובן לא אצביע על דבר שהוא בניגוד להשקפה שלי, להשקפת העולם שלי, לדרך שבה חונכתי, דברים שאני מאמין בהם". הוא דוחה את האפשרות שימצא את עצמו חבר באותה קואליציה עם לפיד, "כמו שאנחנו רואים היום, החרדים – ש"ס וג', הם הבסיס האיתן של הקואליציה הזאת וימשיכו להיות. הניסיון הכושל שהיה לנו עם לפיד והחרדים היו בחוץ, אני יודע שכולם מבינים שזה שעטנז לא טבעי ואני חושב שזה היפותטי". הוא בטוח כי הממשלה הבאה תורכב על ידי בנימין נתניהו ושותפיו הראשונים יהיו המפלגות החרדיות.

לגבי גנץ ולפיד, זה נשמע שהוא מדקלם מדף המסרים של הליכוד, "זה קצת הזוי שבא אדם שלא היה לו שום ניסיון מדיני-פוליטי-מיניסטריאלי-פרלמנטרי וישר קופץ למים העמוקים ורוצה להנהיג את מדינת ישראל. הניסיון היחיד שהיה לו אחרי שהשתחרר מהצבא, הוא ניסיון של חברה שפשטה את הרגל. הרוטציה שלו, לפיד, היה שר אוצר כושל שהעיד על עצמו שהוא לא מבין כלום בכלכלה".

גם לגבי חקירות ראש הממשלה זה נשמע כך, "אני חושב שהמעשה של היועץ המשפטי, תחת לחץ כבד מאוד של השמאל שלמעלה משנתיים רודפים אותו, מפגינים ליד הבית שלו ועומדים בבית הכנסת שלו כשהוא יוצא משבעה, ואהוד ברק מאיים עליו בוועדת חקירה אם הוא לא יגיש כתב אישום, בסוף הוא נכנע ללחץ, בסך הכול הוא בן אדם.

"אני חושב שהמעשה הזה הוא בריונות משפטית, לבוא חודש לפני הבחירות ולהודיע על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, שיתבצע רק לאחר הבחירות, זה כאילו הוא הכניס את היד לתוך הקלפי ומוציא פתקים של הליכוד ומכניס פתקים של גוש השמאל, של כחול לבן, של העבודה, של מי שנמצא בגוש השמאל. לא לתת לבן אדם את האפשרות, אנחנו מאמינים בזכות החפות עד שלא הוכחה אשמתו, אבל לבוא ולהתערב בצורה ברוטלית כל כך בבחירות, אתה לא נותן לראש הממשלה לחקור את העדים ולהציג את המסמכים שיש לו, שיוכיחו את חפותו בשימוע, זה מעשה שלא יעשה.

"בשמאל הבינו שבקלפי הם לא יכולים לנצח, ולכן הם גייסו לטובתם את המערכת המשפטית, היו חייבים לקבל איזשהו זרז כזה שיגיד שלכאורה הימין מושחת. איזו מדינת חוק זו שהיועמ"ש הוא גם השופט וגם התליין? הוא גם ממליץ על כתב אישום, הוא לא בטוח בעצמו, אומר שהוא ממליץ בכפוף לשימוע, אני עדיין רוצה לשמוע את התגובה, אם אתה עדיין רוצה לשמוע את התגובה של ראש הממשלה, אז למה אתה לא נותן לו להגיב? אתה מתערב ביסודות הדמוקרטיה הישראלית ומעוות את רצון הבוחר", הוא תוקף בחריפות את היועמ"ש.

"החכם שבדור"

קרעי רואה עצמו כתלמיד ישיבת כסא רחמים ומגדיר את מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז כמורו ורבו, "למדתי חמש שנים בישיבה, בשנה האחרונה שלי בישיבה הוצאתי ספר תורני, ספר שקיבל את הסכמתו וברכתו של הרב מאזוז, לאורך כל השנים הייתי בקשר עם הישיבה, אני מגיע לאירועים של הישיבה, מתייעץ עם ראש הישיבה בשאלות שיש לי, אני רואה בו כמורי ורבי". הוא מוסיף את נקודת מבטו על ההנהגה של מרן ראש הישיבה, "לא תשמע ממנו 'תעשה ככה' ו'אל תעשה ככה', לעולם לא, הרב אמר לי כמה פעמים: 'שישים יועצים יהיו לך, אבלן בסוף תשמע בקול עצמך'. הרב דוגל בחשיבה עצמאית, בניתוח של דברים, לא בקבלת דברים מאליהם".

מצד אחד הוא כמובן ישמש בכנסת הבאה כאוזן קשבת לישיבת כסא רחמים, מצד שני הוא איש ליכוד ואינו מהווה את נציגו של הרב לכנסת, "אני תלמיד של הרב, קיבלתי את ברכתו לדרך, הצלחתי ברוך ה', אני אמשיך להיות איתו בקשר ואם יהיו לו בקשות. הוא יועץ חכם, הוא אחד החכמים שבדור, לטעמי החכם שבדור, אני אשמח לקבל ממנו עצות נכונות, ודרך נכונה".

הוא מוסיף כי אינו פונה לתלמידי הישיבה, הנשמעים כמובן להוראתו של מרן ראש הישיבה, "תלמידי ישיבת כסא רחמים ישמעו בקול מרן הרב מאזוז, הם לא צריכים אותי כדי להגיד להם מה לעשות, הרב יעשה את שיקוליו שלו והתלמידים של הרב ישמעו בקולו של הרב". מיותר לציין שקרעי מתמודד כאיש ליכוד ולא כחלק ממפלגת יחד שבהנהגת ראש הישיבה. כאיש ליכוד הוא כמובן עושה את חובתו ומוסיף כי "אני קורא לכולם להצביע לליכוד".

הוא חובש כיפה סרוגה, אבל לא רואה זאת כמשהו שמקבע אותו, "אני מגדיר את עצמי כיהודי שומר תורה ומצוות, זה נכון שאני חובש כיפה סרוגה, אבל אני לא רואה הבדל, אין אצלי הבדלים בין אנשים על רקע הכיפה שהם לובשים, אני מכבד כל אחד, בין אם הוא חובש כיפה שחורה או סרוגה, אנחנו יהודים תורניים ששומרים תורה ומצוות וצבע הכיפה או הסוג שלה לא משנה בעיני". עוד הוא מוסיף כי, "אני כמובן רואה את עצמי שייך לציוניות הדתית, למחנה הלאומי. גם הרב מאזוז שייך למחנה הלאומי, הוא איש ארץ ישראל השלמה, איש ימין בכל רמ"ח אבריו, הוא דואג ואכפת לו מארץ ישראל, חונכנו גם בבית וגם בישיבה על ערכי ארץ ישראל, על שמירה על ארץ ישראל. בתוך המחנה הלאומי, זה לא כל כך משנה מה צבע הכיפה".

הראיון פורסם בעיתון 'יום ליום'

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק וברוך כן ירבו כמותך עם ישראל זקוק לאנשים כמוך ישרות הלב הליכה בדרכי אבות השקפה תורנית.
הכתבה עשתה את שלה (על אף שאני לא אוהב פוליטיקה בלשון המעטה ) רואים שהשורשים שלך טובים.
בהצלחה בכל אשר תפנה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו