Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו עתר לבג"צ: אשרו לי לקבל מימון להגנה המשפטית שלי

ראש הממשלה הגיש באמצעות פרקליטיו עתירה לבג"ץ כנגד וועדת ההיתרים שאסרה עליו לקבל סיוע כלכלי להוצאות משפטו. הבקשה: היתר מיוחד לקבלת סיוע מבן דודו ומאיש העסקים, בטענה כי הם תושבי חוץ וכי אין כאן חשש לניגוד עניינים

בעתירה שהגישו היום לבג"ץ עורכי הדין של ראש הממשלה, נבות תל צור טל שפירא ועמית חדד, כנגד וועדת ההיתרים וגם כנגד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ומבקר המדינה, יוסף שפירא, נכתב כי "החלטת הועדה שגויה מיסודה, בלתי מידתית ובלתי סבירה בעליל. הוועדה דחתה את בקשת העותר לקבל ממקורביו סיוע לשם הגנתו מפני חשדות שיוחסו לו בשלושה תיקי ענק, החורגים בהיקפם מהתיקים הרגילים, עמם הוא נאלץ להתמודד בימים אלה לבדו. מדובר בתיקים 'מפלצתיים', כלשון בית המשפט העליון".

עוד נכתב בעתירה, כי "ההחלטה שלא להתיר לראש הממשלה להיעזר בתרומות משני אנשים אמידים, הקרובים אליו באופן אישי, בקשרי משפחה הדוקים, על אף שמדובר בתושבי חוץ שלא מצויים בניגוד עניינים כלשהו עם תפקידו של ראש הממשלה, ועל אף שהוצגו מנגנונים ברורים ומוחלטים לנטרול כל חשש לניגוד עניינים, היא החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני".

בעתירה, מעלה נתניהו ביקורת קשה כנגד הוועדה והמלצתה לדרוש ממנו להחזיר 300 אלף דולר שקיבל זה מכבר מבן דודו. "העותר נדהם לקרוא בהחלטה לראשונה נימוקים פוגעניים, חלקם חסרי שחר, שלא הייתה לו הזדמנות כלשהי להתמודד עמם ולהשיב עליהם. הועדה הפכה עצמה בהחלטה ל'גורם מחנך', המעצב כביכול ערכי התנהלות ראויים, בשעה שתפקידה על פי הכללים הוא תפקיד תחום ומוגדר: להתיר בנסיבות מסוימות חריגה מהכללים למניעת ניגוד עניינים".

כזכור, לפני כשבועיים דחתה וועדת ההיתרים המשויכת למשרד מבקר המדינה את בקשת נתניהו לקבל מימון מבן דודו נתן מיליקובסקי ומאיש העסקים ספנסר פאדריג', עבור הגנתו המשפטית. בנוסף, קבעה הוועדה כי על נתניהו להחזיר לבן דודו את התרומה שכבר העביר לו, בסך של 300 אלף דולר, בלא שקיבל לכך אישור. הוועדה קבעה כי "היועץ המשפטי לממשלה הביע את דעתו כי אם וועדת ההיתרים תדחה את הבקשה לדיון מחודש בבקשת רה"מ לקבל תרומות – יידרש רה"מ להשיב למיליקובסקי את הסכומים שהעביר".

הוועדה גם דחתה את פניית עורכי דינו של נתניהו לאפשר לו גיוס תרומות ראשוני של מיליון דולר משני התורמים, ובעתיד מיליון דולר נוספים. בהודעת הוועדה נכתב כי "אין אנו יכולים לקבל מודל של 'תרומה תחילה' ואחר כך השתתפות בנוגע בדבר עצמו במימון. הוועדה קבעה בעבר עיקרון הפוך – בטרם יפנה שר לנדבת תרומתם של בעלי הון עליו למצות את יכולותיו ממשאביו והונו העצמי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו