ביטול ועדת המינויים ושימוע לשופטי עליון: תוכנית מאה הימים של שקד

"בג"ץ ביצע הפיכה", טענה שרת המשפטים והציגה את תוכניותיה לקדנציה הבאה, אם תמשיך. המהלכים העיקריים: העברת מינוי שופטים לפי המלצת שר המשפטים, פסקת ההתגברות במתכונתה המלאה וחקיקה לגבי מינוי וסמכויות יועצים משפטיים

שרת המשפטים איילת שקד מ'הימין החדש' הציגה היום (שני) את תכניתה לשינוי במערכת המשפט בישראל. בין הצעדים שאותם היא הבטיחה לקדם, ביטול הוועדה למינוי שופטים בבית המשפט העליון, קיום שימוע ציבורי לשופטי העליון והעברת פסקת ההתגברות. בנוסף, אמרה שקד כי לפי תכנונה, שר יוכל לייצג את עצמו בבית המשפט גם בניגוד לדעת היועץ המשפטי שלו, וכן כי יש להעביר את חוק היועמ"שים.

בדברים שנשא בכנס כלכלת ישראל בירושלים 2050 של התאחדות הסטודנטים הארצית תקפה שקד את מערכת המשפט: "לפני כמעט ארבעים שנה, התחוללה הפיכה במדינת ישראל. זו הייתה הפיכה שקטה. הפיכה מסוג חדש – ללא טנקים ומטוסים, ללא דם ברחובות ובלי לקחת שבויים. וליתר דיוק – דווקא נלקח שבוי. השבוי היה הציבור הישראלי".

"בית המשפט העליון הפך לפוסק עליון בענייני מדיניות. במקביל, באופן טבעי, התעצם כוחם של היועצים המשפטיים. ייעוץ לקידום מדיניות הפך לייעוץ לסיכול מדיניות. מדיניות שלא אושרה על ידי הייעוץ המשפטי לא זכתה להגנה בבית המשפט העליון. בשם אינטרס ציבורי עמום שנקבע במסדרונות הייעוץ המשפטי, נדחק לפינה האינטרס הציבורי המוחשי שהוגדר בבירור בקלפי. הדמוקרטיה הישראלית השתנתה לבלי היכר. אזרחי ישראל המשיכו לבחור פתק בקלפי, אך הבחירה הפכה לכמעט חסרת משמעות".

"לאחרונה התברר כי גם חוקי היסוד אינם חסינים. אז נכון שזהו הענף עליו נתלה בית המשפט העליון בתואנה שמכוחו מוסמך הוא לפסול חקיקה. ונכון שחוקי היסוד עוגנו על ידי נבחרי העם. ובכל זאת, לגישתם המסוכנת של חלק משופטי בית המשפט העליון – בכוחם לפסול אפילו חוקי יסוד הסותרים לדעתם את ערכי היסוד של השיטה. איזו שיטה אתם שואלים? שיטת הציבור הנאור כמובן".

בהמשך האשימה דווקא את הימין במצב, "האמת צריכה להיאמר. המחנה הלאומי, משך כל שנות שלטונו, לא נקף אצבע אל מול המהפכה.
מינוי אהרון ברק נעשה במשמרת שלטון המחנה הלאומי, וחוקי היסוד שאפשרו את המהפכה החוקתית הובלו על ידי שר המשפטים מרידור ויושב ראש ועדת חוקה אוריאל לין. שניהם ממפלגת השלטון דאז. עד הקדנציה האחרונה, הימין נבחר אך לא משל. במקרה הטוב, היה זה מחדל ארוך שנים".

"לאחרונה דווח שמשה כחלון, מי שהיה הבלם לכל שינוי מבני עמוק במערכת המשפט, ירד מהעץ עליו טיפס. אני מקווה ומאמינה שבקדנציה הבאה הוא אכן ישתף פעולה עם המהלכים שבכוונתי לקדם, ונשיב את הפרדת הרשויות למקומה הראוי. ברצוני לפרוש בפניכם את עיקרי תכנית מאה הימים שאוביל בכהונתי השנייה כשרת המשפטים", פתחה שקד את הצהרת כוונותיה.

"המהלך הראשון והחשוב מכולם הוא שינוי שיטת בחירת שופטים לבית המשפט העליון. ברובן המוחלט של הדמוקרטיות המערביות – נבחרי הציבור הם אלו הממנים את שופטי הערכאה העליונה במערכת המשפט. אין כל סיבה שנישאר מאחור. לא יתכן שבדמוקרטיה איתנה כמדינת ישראל לשופטים תהיה זכות וטו בבחירת עמיתיהם.

"העם יקבל את מלא הסמכות לכך. בחירת שופטים לבית המשפט העליון תיעשה בהחלטת ממשלה על פי הצעת שר המשפטים, ובאישור הכנסת. במקביל, ננהיג שימוע בוועדת החוקה למועמדים. אור השמש הוא המחטא הגדול ביותר. הציבור זכאי לדעת מהי השקפתו המשפטית של מועמד לבית המשפט העליון".

"המהלך השני הינו השלמת חוק יסוד החקיקה. גבול סמכויותיהן של הכנסת והממשלה קבוע בחוקי יסוד ייחודיים, אך מהלך חקיקה נוסף נדרש כדי להגדיר באופן מדויק גם את סמכויות בית המשפט העליון. חוק יסוד החקיקה יעגן את פסקת ההתגברות. הדגם הדיאלוגי, כדוגמת הקנדי, הוא המתאים ביותר למדינת ישראל".

"היתרון הדרמטי יהיה בכך שבית המשפט העליון לא יתפס יותר כשחקן פעיל במגרש הפוליטי שלו שמורה המילה האחרונה. אני משוכנעת שבכך ישוב בית המשפט העליון לתפקידו כמכריע בסכסוכים בין האזרחים וכמגן זכויותיו של פרט נפגע מהשלטון. אני בטוחה גם שבדרך זו ישוב אמון הציבור בבית המשפט העליון לרמה בה היה לפני המהפכה".

"המהלך השלישי הינו עיגון סמכויות היועץ המשפטי לממשלה בחקיקה באופן ברור. הייעוץ המשפטי לממשלה הפך לפני שנות דור מיועץ בלבד לקובע מדיניות. לעתים, מעורך דינה של הממשלה, לקטגור של הממשלה", תקפה שקד מוסד היועץ המשפטי והוסיפה כי, "ראשית, נקבע באופן ברור כי גם כאשר התעוררה שאלה משפטית, הממשלה או השר הרלוונטי יקבעו כיצד לפעול, כל עוד לא פסק אחרת בית המשפט. כפועל יוצא, הממשלה או השר הרלוונטי יקבעו את העמדה שתוצג בשמם לבית המשפט. בין על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה ובין על ידי עורך דין פרטי".

"שנית, נשלים את המהלך שהתחלתי בו לשינוי שיטת מינוי היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים למשרדי הממשלה. את שיטת מינוי היועץ המשפטי לממשלה יש להחזיר לשיטה שבה מונו במשך רוב שנות קיומה של המדינה יועצים משפטיים – בהחלטת ממשלה לפי המלצת שר המשפטים", לצד זאת הבטיחה כי, "נשלים את חוק היועצים המשפטיים. לא יתכן שלשר בממשלת ישראל לא תהיה כל מעורבות רשמית בבחירת היועץ המשפטי למשרדו. האמינו לי, הדרג הפוליטי מעוניין להצליח בתפקידו. הוא יבחר את היועץ המשפטי הטוב ביותר. וכן, כזה התואם את השקפת עולמו".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פורים שמח! פתאום נזכרה, איפה היא הייתה כשבקשו ממנה להציג את המסמכים לחפות נתניהו?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו