צילום: נשיאות מצריים

88% מהמצרים בחרו: א-סיסי יוכל להמשיך לכהן עד 2030

89 אחוזים מהמצביעים במשאל העם על שינוי החוקה המצרית תמכו בהצעתו של הנשיא • המשמעות: צמצום משמעותי של כוחם של הפרלמנט ובית המשפט העליון והארכת כהונתו של א-סיסי • גורמי אופוזיציה: "זה יותר גרוע משלטון מובראק"

88.83% מאזרחי מצרים שהצביעו בימים האחרונים במשאל עם על תיקונים בחוקה, קבעו היום (שלישי) ברוב מוחץ שהשינויים יאושרו. התיקונים החדשים יאריכו את כהונתו הנוכחית של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לשש שנים במקום ארבע – עד שנת 2024, ויאפשרו לו להתמודד לכהונה שלישית של שש שנים כשזו תיגמר. כמו כן, הם מבטיחים את שליטתו של הנשיא על מינוי השופט העליון והתובע הכללי מתוך המועמדים המוצעים.

44% מבעלי זכות הבחירה יצאו להצביע במשאל העם שנמשך שלושה ימים. אזרחי מצרים יצאו בשבת לקלפיות להצביע על השינויים בחוקה, שכוללים גם את הרחבת סמכויות הצבא. השינויים סומנו על ידי מבקרי השלטון כצעד משמעותי לכיוון שלטון ריכוזי. משאל העם בא אחרי כמה שנים של מבצע דיכוי חסר תקדים של סיסי נגד מתנגדי המשטר ומבקריו. במהלך השנים האלה עצרה ממשלתו של סיסי אלפי בני אדם, והפחיתה באופן דרמטי את החירויות שלהן זכו לזמן קצר האזרחים המצרים אחרי הדחת מובארק בתחילת העשור.

"שינויים אלה תקפים כחלק מהחוקה מעתה", אמר יו"ר ועדת הבחירות, אשין איברהים. סיסי התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתוצאות משאל העם, וכתב: "אני מברך את העם שהבהיר לעולם כי הוא מודע לאתגרים העומדים בפני מצרים. המראה המדהים שיצרו המצרים כשהשתתפו במשאל לשינויים בחוקה ומימשו את זכותם הפוליטית והחוקתית, יירשם בכבוד בהיסטוריה המצרית".

עד כה הנשיא לא התייחס לנושאים הקשורים למשאל העם, ובפרלמנט הבהירו כי יש לו רוב מוחץ לבצע את השינויים. לטענת הנאמנים לנשיא, צעדים אלו יאפשרו למדינה עוד שנים של יציבות ויאפשרו לא-סיסי להמשיך ברפורמות הכלכליות שהוא עורך. מנגד, באופוזיציה מבקרים בחריפות את המהלך וטוענים שזה מחזיר אותם לימים של לפני האביב הערבי.

משאל העם אורגן בזריזות רבה: הפרלמנט, שמאויש ברובו על-ידי תומכי סיסי, אישר את התיקונים לחוקה ברוב גדול רק ביום שלישי שעבר, וקולות המתנגדים למהלך הושתקו ברובם. "התנועה הדמוקרטית האזרחית", קואליציה של מפלגות ליברליות ומפלגות שמאל, קראה למצרים להצביע נגד התיקונים, שיחזקו עוד יותר את מעמדו של הצבא בתוך הפוליטיקה המצרית וירחיבו את סמכויות הנשיא בכל הנוגע למינוי שופטים, אבל קולה היה חלש מאוד לעומת התקשורת הממלכתית, שהתגייסה למען סיסי וקראה לאזרחים להצביע "כן".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו