משמר הכבוד הרוסי בטקס הזרת שרידי באמול הי"ד (צילום: קובי גדעון, לע״מ)

בתמורה להשבת זכריה באומל הי"ד: שני אסירים סוריים ישוחררו

גורם ישראלי הודה כי ישראל החליטה בימים האחרונים לשחרר שני אסירים סורים כ"מחווה של רצון טוב" לאחר החזרת גופתו של זכריה באומל. האסירים הסורים שישוחררו: מבריח סמים שהיה צפוי להשתחרר בקרוב ומחבל שתכנן פיגוע בבסיס צה"ל

גורם ישראלי הודה היום כי ישראל החליטה בימים האחרונים לשחרר שני אסירים סורים, לאחר החזרת גופתו של זכריה באומל הי"ד. עם זאת, טען הגורם כי השחרור הוא "מחווה של רצון טוב" וכי "הנושא לא עלה מראש" במגעים להשבתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב. השניים עוד לא שוחררו מהכלא בישראל.

האזרחים הסורים שישוחררו במסגרת עסקת חילופי השבויים בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל ארצה, הם זידאן טוויל, תושב הכפר ח'דר הכלוא בישראל מאז יולי 2008 לאחר שהורשע בהברחת סמים וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב ואסיר בשם חמיס אחמד, פעיל פתח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה, שנשפט למאסר עד שנת 2023 בגין ניסיון פיגוע בבסיס צה"ל.

השניים ישוחררו באמצעות חנינה מהנשיא. הקבינט המדיני-ביטחוני לא דן בשחרור האסירים בתמורה לשחרורו של באומל, וכמובן שגם לא קיבל החלטה בנושא. גורם ממשלתי הסביר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר שבנסיבות העניין אין צורך באישור הממשלה. הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא, שהעניק למעשה את החנינה שאפשרה את שחרורם של השניים.

על פי דיווח ב'ווינט', גורמים המעורים בנושא הסבירו כי היועץ מנדלבליט לא מנע את שחרור האסירים ללא אישור ממשלתי כי עקב פרמטרים של דחיפות, חשאיות ורגישות. תיקון לחוק הממשלה שהגישו השרים זאב אלקין ואיילת שקד קובע כי כל עסקת חילופי שבויים דורשת את אישור הקבינט, אלא אם יש עילות שלא דורשות זאת – כפי שסבר היועץ המשפטי לממשלה במקרה זה.

הדברים החלו לאחר ששליחו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, התראיין אמש לרשת תקשורת רוסית והתייחס להחזרת גופתו של באומל לישראל. "הפעולה לא הייתה חד צדדית. ישראל קיבלה החלטה על שחרור חלק מן האזרחים הסורים הנמצאים בבתי הכלא בישראל והיא תצטרך לבצע אותה", חשף הנציג הרוסי ואילץ את הגורמים הישראלים לאשר את הידיעה, אך טוענים כי התקבלה כ"מחווה של רצון טוב". גורם בממשלת סוריה אמר לרויטרס כי שחרור האסירים מגיע אחרי תיווך רוסי, וכי דמשק לחצה על מוסקבה להבטיח את שחרורם אחרי הידיעות על השבת שרידיו של באומל.

כזכור, גופתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב, רב-סמל זכריה באומל הושבה לישראל לאחר 37 שנים בתחילת החודש. שרידיו הוחזרו במסגרת מבצע "זמר נוגה", שנמשך יותר משנתיים בשיתוף פעולה בין אמ"ן לצבא רוסיה. לישראל הובאו כמה גופות במסגרת המבצע, מתוכן רק גופתו של באומל זוהתה באופן ודאי. גופותיהם של יתר נעדרי הקרב יהודה כץ וצבי פלדמן – לא זוהו.

מבית הנשיא נמסר בתגובה לשחרור האסירים הסורים: ״משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה.״

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו