הלכה יומית • יום ב' פרשת כי תבוא

לרגל חודש אלול אנו נלמד במדור 'שונה הלכות', את הלכות תשובה להרמב"ם

הלכה א'

ואלו שאין להם חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדים, ונידונים על גודל רשעותם וחטאתם, לעולם ולעולמי עולמים, המינים, והאפיקורוסים, והכופרים בתורה, והכופרים בתחיית המתים, והכופרים בביאת הגואל, והמשומדים, ומחטיאי הרבים, והפורשים מדרכי ציבור, והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיה כיהויקים, והמוסרים, ומטילי אימה על הציבור שלא לשם שמיים, ושופכי דמים, ובעלי לשון הרע, והמושך באמה.

קרא עוד:

[postim]

חמישה הם הנקראים מינים, האומר שאין שם אלו-ה, ואין לעולם מנהיג; והאומר שיש שם מנהיג, אבל הם שניים או יתר, והאומר שיש שם ריבון אחד, אלא שהוא גוף ובעל תמונה, וכן האומר שאינו לבדו ראשון וצור לכול, וכן העובד אלו-ה זולתו, כדי להיות מליץ בינו ובין ריבון העולמים. כל אחד מחמישה אלו הריהו בכלל 'מינים'.

שלושה הם הנקראים אפיקורוסים, האומר שאין שם נבואה כלל, ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם, והמכחיש נבואתו של משה רבנו, והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם. כל אחד משלושה אלו נכלל בכלל אפיקורוס.

הלכה ב'

שלושה הם הכופרים בתורה, האומר שאין התורה מעם ה', אפילו על פסוק אחד, ואפילו תיבה אחת אם אומר שאמרו משה מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה, וכן הכופר בפירושה, והיא תורה שבעל פה, והכחיש את מגידי התורה, כגון צדוק ובייתוס, והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצווה אחרת, וכבר בטלה תורה זו, אף על פי שהיא הייתה מעם ה', כגון הנוצריים וההגריים. כל אחד משלושה אלו כופר בתורה.

שניים הן המשומדים, המשומד לעבירה אחת, והמשומד לכל התורה כולה. המשומד לעבירה אחת כלומר זה שהחזיק עצמו לעשות אותה עבירה בזדון ונתפרסם בה והורגל, אפילו הייתה מן הקלות, כגון שהוחזק תמיד ללבוש שעטנז או להקיף פאה, ונמצא כאילו בטלה מצוה זו מן העולם אצלו הרי זה משומד לאותו דבר, והוא, שיעשה להכעיס. והמשומד לכל התורה, כגון החוזר לדתי הגויים בשעה שגוזרים שמד ויידבק בהן, ויאמר ומה בצע לי להידבק בישראל שהן שפלים ונרדפים, טוב לו שיידבק באלו שידן תקיפה

מחטיאי הרבים, אחד שהחטיא בדבר גדול, כירבעם וצדוק ובייתוס; ואחד שהחטיא בדבר קל, אפילו לבטל מצות עשה. ואחד האונס אחרים עד שיחטאו כמנשה, שהיה הורג ישראל עד שיעבדו עבודה זרה; או שהטעה אחרים והדיחם כישוע. הכל נכלל בכלל מחטיאי הרבים.

הפורש מדרכי ציבור, אף על פי שלא עבר עבירות, אלא נבדל מעדת ישראל ואינו עושה מצוות בכללם ולא נכנס בצרתם ולא מתענה בתעניתם, אלא הולך בדרכו כאחד מגויי הארץ, וכאילו אינו מהם, הרי אין לו חלק לעולם הבא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו