אוקראינה: הושלם שיפוצו וחידושו של בית הקברות היהודי בקוזובה

במערב אוקראינה שוכנת העיר קוזובה הנחשבת לעיירת מחוז באזור טרנופול בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה שנכחדה בימי המלחמה • לפני מספר שנים התעוררו כמה מבני משפחת רוטנברג מארה"ב לטפל בבית הקברות ולהשאיר שם ושארית למקום זה שהיה מלא במאות מצבות עד ימי המלחמה ושלטון הקומוניסטים.

במערב אוקראינה שוכנת העיר קוזובה הנחשבת לעיירת מחוז באזור טרנופול, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה שנכחדה בימי המלחמה. לפני מספר שנים התעוררו כמה מבני משפחת רוטנברג מארה"ב, צאצאים למשפחת רבני קוזובה שראשי אבותם היו טמונים בבית הקברות בקוזובה, לטפל בבית הקברות ולגדור גדר סביב כל תחומו, להשאיר שם ושארית למקום זה שהיה מלא במאות מצבות עד ימי המלחמה ושלטון הקומוניסטים. הגדר נבנתה בפעילות של ארגון ESJF שמקבל תקציבי עתק מהאיחוד האירופי.

לאחר שהושלמה גידורו של מתחם בית הקברות, החליט הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת אהלי צדיקים, לבדוק את המקום אם אפשר למצוא בו שרידים ואזכורים של מצבות או אוהלים, ואכן לאחר בדיקה יסודית ומקיפה התגלו יסודות של שני אוהלים בפאתי בית הקברות, ויתכן שהיו שם אפילו שלשה אוהלים של רבני העיר וחשובי העדה. הרב גבאי נרתם למלאכת הקודש לגדר את המקום בו נמצאו יסודות האוהלים ושברי מצבות, בנה מעליהם גג וצבע את כל המתחם של הקברים לסימון ולזיהוי בידי המבקרים במקום.
בנוסף לכך, נועד הרב גבאי עם הכומר המקומי שלקח אותו אל חצר הכנסייה הנוצרית בקוזובה, שם גילה הרב גבאי למרבה הפתעתו המחרידה שברי מצבות שנלקחו מבית הקברות על ידי הערלים המקומיים באטימות לב לצרכיהם האישיים. בהסכמת הכומר הושבו המצבות למתחם האוהלים שחשף הרב גבאי בקוזובה ועתה הושלמה מלאכת השיפוץ והחידוש בכלילת יופי.

על פי הרישומים של הנקברים במקום שנמצאים אצל משפחת רוטנברג מארה"ב, טמונים בקוזובה רבנים חשובים וצאצאי צדיקים מגזע הרה"ק ה'בני יששכר' זי"ע, הרה"ק רבי מרדכי מזוועהיל זי"ע, הרה"ק רבי אלכסנדר מקאמרנא זי"ע ועוד.
גם בית הכנסת בקוזובה שניזוק קשות בימי השואה והריסתו נמשכה גם בימי השלטון הקומוניסטי, שוחזר בחלקו על ידי פעילותו הענפה של הרב ישראל מאיר גבאי. העירייה המקומית בקוזובה אישרה תקציב קטן להקמת מוזיאון במתחמו של בית הכנסת, אך התקציב לא היה מספיק כלל לעלויות הקמת המוזיאון. בהתייעצות עם הרב גבאי שפעילותו מוכרת לגורמי הממשל, הוחלט להשקיע יותר בשימורו של בית הכנסת בקוזובה וכך יהיה המקום מוקד למבקרים יהודיים שיבואו לשם.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אוצ'ין קרסיבה. יפה מאד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו