Yonatan Sindel/Flash90

כסרא-סמיע: התוצאות בכפר הגיוניות; ועדת הבחירות: "נבצע הפקת לקחים"

בהמשך לפתיחת חקירת המשטרה בחשד לזיוף בבחירות האחרונות בעקבות חשיפת 'חדשות JDN'. ראש מועצת כסרא-סמיע, הכפר בו נמצאה הקלפי הבעייתית, מסביר כי התוצאות הגיוניות בהחלט, לדבריו "יום הבחירות היה יום חג בכפר, ידענו שיש מצלמות"

ראש מועצת כסרא-סמיע יאסר גדבאן התייחס הבוקר (שני) לפרסום אמש כי בעקבות חשיפת 'חדשות JDN', יחידת להב 433 מנהלת חקירה בחשד לזיופים בבחירות האחרונות לכנסת. גדבאן אמר בריאיון ל'כאן ב" כי התוצאות החשודות שנרשמו בכפרו נראות לו הגיוניות. לדבריו "יום הבחירות היה יום חג בכפר. אצלנו לא יקחו סיכונים. אנחנו ידענו שיש מצלמות. אנשים באו לקלפי, אנשים הצביעו. אחוזי ההצבעה עלו בזכות עבודת הפעילים", הסביר ראש המועצה בריאיון.

בתוך כך, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עורכת הדין אורלי עדס הגיבה הבוקר ב'כאן ב" על פתיחת החקירה כפי שפורסם אמש ב'כאן חדשות' ואמרה כי "שתי הקלפיות הללו עברו לחקירת המשטרה וליועץ המשפטי לממשלה כשבוע ימים לאחר הבחירות, אחרי שיו"ר ועדת הבחירות העביר להם אותן – אלו שני המקרים היחידים שמצאנו". לדבריה: "המשטרה חוקרת אותם, למיטב הבנתי, והתקיימו כבר חקירות באזהרה".

עדס הוסיפה כי "בבחירות הנוכחיות אנחנו מבצעים הליך מהיר של הפקת לקחים, גם בנושא הזה על מנת לצמצם ככל האפשר מקרים כאלה". היא ציינה כי "הליך ביצוע הבחירות הוא הליך מאוד מורכב, ביום הבחירות נוטלים בו חלק קרוב למאה אלף ידי אדם, כך שמטבע הדברים יש חריגה מהנהלים – אבל אנחנו מאתרים אותם". לדבריה הוועדה מוכנה לקראת הבחירות הבאות לכנסת ואמרה כי "אנחנו ערוכים ובשיא הפעילות, היה קצת קשה להרים את העסק אנחנו בשלב של גיוס המזכירים לקלפי".

הפרקליטות הקימה צוות אכיפה מיוחד לאכיפת עבירות בחירות

כזכור, אמש פורסם כי בעקבות חשיפת 'חדשות JDN' יחידת להב 433 מנהלת חקירה בחשד לזיופים בבחירות האחרונות לכנסת. לפי הדיווח ב'כאן חדשות' היחידה הארצית לחקירות הונאה החלה בגביית עדויות מבעלי תפקידים בוועדות הקלפי. המשטרה חושדת כי היה "חלוקת קולות" בין מפלגות בתום ההצבעה וכן זיופים ברישומי התוצאות.

תוצאות תמוהות בחלק מהקלפיות הם שהדליקו נורות אדומות אצל המשטרה – כך הקלפי שחשף כתבנו שמואל בן צבי מיד לאחר הבחירות עם תוצאות שהפתיעו את היחידה החוקרת, הקלפי בכסרא-סמיע בה נרשמו 600 קולות בדיוק והן חולקו בצורה עגולה בין המפלגות. הליכוד – 350, כחול לבן – 100, ש"ס – 50, ישראל ביתנו – 50, הימין החדש – 30 ומרצ – 20 קולות. הסיכוי הסטטיסטי שהתוצאות לא חולקו באופן מלאכותי אפסי. מקרה נוסף שהובא לפני הוועדה הוא של אי הלימה בין רישום התוצאות בקלפי לפרוטוקול שהועבר לוועדה.


חשיפת 'חדשות JDN' שלושה ימים לאחר הבחירות

ב'הארץ' דווח כי לפני חודש נחקר כחשוד תחת אזהרה לפחות חבר קלפי אחד בכפר סמיע בחשד כי זייף את תוצאות הקלפי, חקירה שהחלה כעדות בעקבות תלונת ועדת הבחירות המרכזית. לדברי גורם המעורה בפרטי החקירה, 3 חשודים בסך הכל, כולם חברי ועדות קלפי.

לאחר הבחירות פנה יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן בבקשה לפתוח בחקירה פלילית בחשד לזיופים במספר קלפיות, רובן המכריע ביישובים ערביים וכן ביישובים דרוזים.

השופט מלצר התייחס במכתבו לפניית הליכוד, לפיה חברי ועדות קלפי ומשקיפים מטעם המפלגה מדווחים על שורה של מעשים שחלקם לפי הטענות מגיע לכאורה לעבירות פליליות של ממש. במכתבו של יו"ר הוועדה הוא מבהיר כי לפי החוק הקיים הוא עצמו לא יכול להביא מיוזמתו לפסילת התוצאות בקלפיות המדוברות וממילא בלי חקירה פלילית ממצה הראיות שיש עד כה לא מצדיקות זאת מבחינה ראייתית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו