צילום: דוד כהן, פלאש 90

הפינוי לרמב"ם והעמימות: מאחורי הקלעים של האירוע בגבול הצפון

זמן קצר לאחר התקיפה של חיזבאללה פונו שני חיילים במסוק לרמב"ם. בהודעה הראשונית לאחר מתקפת הנ"ט טען צה"ל כי "יש כמה פגיעות", אך לא פורסם הבהרה. רק כשחיזבאללה טען שיש ארבעה נפגעים התיר צה"ל לפרסם כי לא היו נפגעים

מספר טילי נ"ט נורו היום (ראשון) מלבנון לעבר בסיס צה"ל במרחב מושב אביבים הסמוך לגבול. לא היו נפגעים בתקרית מקרב כוחות צה"ל אולם נגרם נזק לרכב צבאי מסוג 'זאב-בולנס'. תגובת צה"ל הייתה חדה וברורה כשהשיב בירי באמצעות כלי טיס לעבר החולייה שביצעה את ההתקפה. כמו כן, צה"ל תקף בדרום לבנון בירי ארטילרי ובמסוקי קרב.

צה"ל נערך מבעוד מועד לירי של חיזבאללה לעבר רכב צבאי, ומרגע שזה קרה, החליטו לשמור על עמימות. התמונה נראתה דרמטית, ירי של עשרות פגזי ארטילריה, ירי ממסוק קרב, ושמירה על עמימות לגבי נפגעים.

מטיל הנ"ט ועד המסוקים: כך נראו שעות ההסלמה בצפון • תיעוד

אם לא די בכך, דאג הצבא שבמהלך האירוע ימריא מאזור הסמוך למקום הפגיעה במוצב מסוק עם שני חיילים שהועברו לבדיקה בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה וכעבור קצר – הודיע דובר בית החולים: "החיילים הורדו מהמסוק, נבדקו במיון ושוחררו ללא טיפול רפואי". בהודעה הראשונית טען צה"ל כי "יש כמה פגיעות", ובמשך שעה שלימה לא פרסם הבהרה, אף שברור היה שאין נפגעים. כל זאת נעשה כדי לאפשר לצד השני להעלות השערות לא מבוססות ולהתהדר בהישג.

דובר צה"ל: "חיזבאללה עשה פיגוע אבל לא מימש את מטרתו – הישג מבצעי"

האסטרטגיה של לוחמה פסיכולוגית לא חדשה בצה"ל, רק בשבוע האחרון דיווחנו כי עיתונאי לבנוני המקורב לחיזבאללה פרסם כי צה"ל הכין בגבול הצפון ג'יפ צבאי עם בובות של חיילים במטרה לגרום לאויב לתקוף ולדמות כביכול פגיעה בחיילים. רק אחרי הודעות חיזבאללה כי יש ארבעה חיילים פצועים בצד הישראלי – הודיע צה"ל רשמית שאין נפגעים וכי המשך ההסלמה תלוי בחיזבאללה. מנגד טענו בחיזבאללה כי האירוע הסתיים מבחינתם וכי הכדור נמצא במגרש הישראלי.

בסופו של האירוע אפשר לומר כי צה"ל התכונן היטב לתגובה של חיזבאללה, עם לא מעט תחכום. לאור דבריו של נסראללה כי יגיב מתוך שטח לבנון, ולאו דווקא בגזרת הר דב, אחד מהתרחישים המרכזיים שצה"ל נערך אליהם הוא ירי נ"ט לעבר מטרות צבאיות לאורך הגבול. לאור זאת, נערך הצבא בהיערכות מותאמת לאורך הגבול, ולמרות שתגבר את כוחותיו, דאג לצמצם ככל הניתן את נוכחותם על הגבול על-מנת למנוע פגיעה בחיילים. כך, נאסרה נסיעת כלי רכב צבאיים באזורים רבים סמוך לגבול.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו