מזכ"ל האו"ם נגד הצהרת נתניהו: "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע דאגה מתוכניתו של ראש הממשלה וטען כי צעד כזה יהיה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי. עוד אמר כי אם תיושם תוכנית הסיפוח, תהיה לה השפעה הרסנית על הסיכוי להחיות את המשא ומתן לשלום ולממש את פתרון שתי המדינות

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר הלילה (חמישי) כי החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי. "צעדים אלה, אם ייושמו, יהוו הפרה חמורה של החוק הבינלאומי", אמר גוטרש. "הם יהיו הרסניים לסיכוי להחיות את המו"מ ולשלום באזור, ויחתרו עמוקות תחת האפשרות של פתרון שתי המדינות".

רוסיה הזהירה אמש את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לספח את בקעת הירדן, לקראת ביקורו ברוסיה ופגישתו הצפויה עם הנשיא ולדימיר פוטין. משרד החוץ הרוסי הודיע כי הוא מודאג מתכניתה של הממשלה, ואמר שיישומו עלול להוביל ל"הסלמת המתיחות באזור וערעור התקווה לביסוס השלום המיוחל בין ישראל ושכנותיה הערביות".

"במוסקבה ערים להצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו – שעוררה תגובות חריפות בעולם הערבי – על הכוונה להרחיב את הריבונות הישראלית לשטחי בקעת הירדן", נכתב בהודעת משרד החוץ. "אנו שותפים לדאגה שתוכניות כאלו של הממשלה הישראלית עלולות להוביל להסלמה של המתיחות באזור, ולפגוע בתקוות לשלום בין ישראל לשכניה הערבים".

בכיר בבית הלבן התייחס לפני יומיים להצהרת נתניהו ואמר כי, "אין כל שינוי בעמדת הבית הלבן לגבי הגדה המערבית ובקעת הירדן נכון לעכשיו. אנחנו נפרסם את תוכנית השלום שלנו אחרי הבחירות בישראל ונפעל כדי למצוא את הנתיב הטוב ביותר להשגת ביטחון ויציבות לאזור". לדברי נתניהו, בכיר בבית הלבן אמר כי הצהרתו לא פוגעת בתוכנית השלום.

בראיון שפורסם הבוקר ב'ישראל היום הוסיף כי, "מה שאמרתי נעשה מתוך מודעות של הממשל בארה"ב. התגובה שלהם להודעה, שלפיה אין שינוי בעמדתם, מעידה כי גם אם לא מדובר בדיוק באור ירוק, הרי מדובר באור כתום ובכל מקרה לא באור אדום. עובדה שהצהרה בדבר החלת ריבונות על שטח נרחב לא מעוררת הפעם התנגדות אצל האמריקנים, ולראיה – הם רק הוציאו הודעה פושרת על כך שתפיסתם לגבי מעמד השטחים השתנתה".

אמש פרסמנו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה להעביר את ההחלטה על הסיפוח לפני הבחירות, אך לטענתו מנדלבליט מנע ממנו: "יש חבל ארץ אחד, בקעת הירדן, שהיא קיר המגן המזרחי שלנו, שאני רוצה לפעול עליו מידית, לכן רציתי להביא את זה כבר לכנסת בשבוע שעבר, היועץ המשפטי לממשלה אמר לי: אתה לא יכול כי זה ממשלת מעבר", אמר ראש הממשלה.

"אמרתי לו", ממשיך נתניהו לספר על שיחתו עם היועמ"ש, "באמת? איך בממשלת מעבר העבירו את חוק כבוד האדם וחירותו ברוב זעום של 32-21, אולי אני אביא 80 חברי הכנסת לתמוך בסיפוח בקעת הירדן. הוא השיב בשלילה, הוא אמר לי: אתה צריך לקבל מנדט מפורש, הוא דיבר איתי על שטח כלשהו שאתה רוצה להחיל עליו את החוק, אתה צריך לקבל מנדט לממשלה חדשה", כך אמר מנדלבליט לנתניהו, לדבריו.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לפניית 'חדשות JDN' כי, "מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לתוכן התייעצויות פנים ממשלתיות, אך נציין כי היועץ המשפטי לממשלה הבהיר את התנאים המשפטיים לקידום חקיקה בתקופת בחירות, לרבות הצורך להצביע על דחיפות מיוחדת. יובהר כי היועץ המשפטי לממשלה לא נדרש לדברים מעבר לכך מדובר בעניין מדיני במהותו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו