ריבלין בנאומו: "הציבור החרדי נענש תדמיתית"

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין אמר בטקס: "המגזר החרדי נפגע תדמיתית, ולעיתים אף תעסוקתית, בשל שוליים חרדים קיצוניים, כתוצאה מהכללות רשלניות ובעקבות רוח הגבית של התקשורת"

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין גינה היום (ד') בחריפות את פעולות 'תג מחיר', אך קרא לא לחזור על הטעות שנעשתה לאחר רצח רבין, כאשר הטילו על מחנה שלם את האחריות למעשים שהם נחלת שוליים קיצוניים מטורפים.

בישיבת מליאה מיוחדת לציון 16 שנים להירצחו של יצחק רבין אמר ריבלין: "לרצח רבין לקח דמוקרטי כפול: עלינו לגלות אפס סובלנות לאלימות פוליטית ואחרת, ובאותה נשימה, עלינו להימנע מדמוניזציה של מגזרים ומחנות פוליטיים".

ריבלין התריע כי: "אסור לשכוח את הדה לגיטימציה, את ההכתמה וההשחרה של המחנה הפוליטי שלא קיבל עליו את 'עול מלכות אוסלו'.

"צריך לזכור ולהזכיר, כי יגאל עמיר לא היה שם של דת, וגם לא שם של מחנה פוליטי. ואולם, רבים וטובים שהלכו לישון בערב ה-3 בנובמבר 95' כמתנגדי אוסלו, קמו לבוקר ה-5 בנובמבר, כאויבי השלום, כמסיתים וכשותפים לרצח. עלינו לזכור זאת, ולא למען התנצחות קורבנית, אלא, מאחר שבימים שלאחר הרצח, הושתק הוויכוח הדמוקרטי הלגיטימי בישראל".

'תג מחיר' = טרור

"התופעה שמכונה 'תג מחיר', היא אולי המבחן המובהק ביותר ליכולת שלנו ליישם את הלקח הדמוקרטי הכפול הזה", אמר ריבלין. "ראשית, זהו לא 'תג' ולא 'מחיר', זהו טרור. אם אמנם הפושעים המנוולים, ששלחו ידם בבתי תפילה, בשדות ובמרעה הפלסטינים, בבתים וברכוש, ובגופם של פלסטינים, אם אמנם יתברר שמדובר ביהודים, הרי שזהו 'טרור יהודי' שאין לכנותו בשם אחר.

"הפעולות הללו, הן האיום הגדול ביותר על החזון הציוני. דווקא ביום הזה צריך לזכור כי לא רק התרת דם של ערבים היא מסוכנת. התרת דמם של יהודים כתוצאה מהכללות רשלניות, גם היא מסוכנת.

"ואולם את הלקח הזה עדיין לא הפנמנו: כמה פעמים שמענו את הטענה המכפישה, לפיה תקרית נוספת של תג מחיר בוצעה על ידי מתנחלים? כמה פעמים תואר מי שיושב בצד הלא נכון של הקו הירוק, כפושע, כמי שמצוי מחוץ לגבולותיו הלגיטימיים של הוויכוח הציבורי?".

גם החרדי במדינת ישראל נענש

בדבריו, התייחס ריבלין גם לפגיעה במגזר החרדי כתוצאה מהכללות רשלניות: "באופן זה, גם החרדי במדינת ישראל נענש. תדמיתית, ולעיתים אף תעסוקתית, בשל שוליים חרדים קיצוניים, הזוכים לרוח גבית תקשורתית ופוליטית, כאילו היו הרוב. והם, אפילו לא מיעוט".

לסיכום דבריו אמר ריבלין: "הדמוניזציה של ציבור שלם, בעוון  שוליים חבלניים, אינה מחזקת את הדמוקרטיה, אינה מחזקת את חישוקיה של החברה הישראלית, ואינה מרחיקה את סכנת האלימות. להיפך".

ריבלין הסביר, כי "מלבד הפגיעה בוויכוח הדמוקרטי, היא מביאה להחמצת ההזדמנות הנדירה שלנו כחברה, להתאחד כולנו סביב גינוי האלימות, ולומר מה לא.

"להגדיר יחד, ימין ושמאל, יהודים וערבים, מה נמצא מחוץ לגבולותיו של המשחק הדמוקרטי, ומה נמצא בתוכו. מהו וויכוח ציבורי לגיטימי (חריף ככל שיהיה), ומהו פשע; מהי מחלוקת מרה ונוקבת, ומהו טרור".

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו