צילום: דוברות המשטרה

ההערכה בישראל: הג’יהאד האסלאמי עומד מאוחרי שיגור הרקטות בליל שבת

"ההערכה המוצקה בישראל היא שמאחורי הירי, הכוונתו וביצועו, עומד מפקד החטיבה הצפונית של הג’יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, בהאא’ אבו אלעטא. בישראל סבורים כי הוא אינו מרגיש מחויב לאף אחד ומוביל קו עצמאי לחלוטין"

ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא כי ארגון הטרור הג’יהאד האסלאמי עומד מאוחרי שיגור עשר הרקטות בליל שבת לעבר עוטף עזה. על פי הדיווחים, מדובר במדיניות של מפקד החטיבה הצפונית של הארגון הטרוריסטי, בהאא’ אבו אלעטא, שבוחר בתקופה האחרונה לנקוט בקו תוקפני ולא נשמע להורות החמאס וראשי הג’יהאד האסלאמי.

טל לב רם כותב ב'מעריב' כי, "ההערכה המוצקה בישראל היא שמאחורי הירי, הכוונתו וביצועו, עומד מפקד החטיבה הצפונית של הג’יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, בהאא’ אבו אלעטא. לעומת חמאס ,שבנוי בצורה היררכית ברורה ומעמדו של יחיא סינאוור אינו מוטל בספק ועל פיו יישק דבר, מבנה הנהגת הגא”פ – ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה – שונה לחלוטין. מדובר בארגון שההנהגה המדינית והמפקדה שלו פועלות מסוריה, כשגם למזכ”ל הארגון, זיאד נחאלה, שליטה מוגבלת על המתרחש בעזה".

"אבל ההבדל הגדול לעומת חמאס הוא שגא”פ אין אחריות שלטונית. בשנים האחרונות אומנם השתדל ונזהר הארגון מלפעול בניגוד לאינטרסים של חמאס (שני הארגונים פועלים בדרך כלל בתיאום ונזהרים מעימותים אלימים ביניהם), אבל אבו אלעטא שינה בשנה האחרונה את כללי המשחק. בישראל סבורים כי הוא אינו מרגיש מחויב לאף אחד ומוביל קו עצמאי לחלוטין, שבו הוא רוצה להראות לכולם שכדאי להם "לספור" אותו כמוביל קו ההתנגדות האלים נגד ישראל, בניגוד לקו המתרפס, לשיטתו, של חמאס, המחפש את ההסדר המדיני מתוך עמדה של חולשה", כך טל לב רם.

 

לקראת הסלמה? צה"ל ביצע התאמות במערכת כיפת ברזל; הקבינט יתכנס היום

 

לדברי פרשן ידיעות אחרונות יוסי יהושע, "הירי ביום שישי לא ממש הפתיע את מערכת הביטחון. למרות השקט היחסי זה שבועות, ישנן התרעות ולפיהן מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, בהאא אבו אלעטא, מתכנן לשגר רקטות לעבר ישראל, כמו שעשה גם בעבר. זו גם הייתה הסיבה שרמת הכוננות של מערכות כיפת ברזל הייתה גבוהה, והמודיעין הישראלי היה מרוכז סביב ההתנהלות של בכיר הג'יהאד הקיצוני, הפועל לרוב באופן עצמאי ללא כל כפיפות להנחיות פנים או חוץ".

עוד הוא מוסיף כי, "בצה"ל זיהו מיד שהמטח בליל שבת שוגר על ידי הג'יהאד האיסלאמי, אולם הגיבו בפעולה צבאית דווקא נגד יעדי חמאס ברצועה, זאת כחלק מהרצון לעורר חיכוך פנים־פלסטיני בין הצדדים. הסיבה הייתה לא לדרדר את הגזרה למלחמה בתקופה מתוחה בחזית הצפונית ומול איראן, והתגובה נבעה מתוך התפיסה שחמאס הוא הריבון האחראי בשטח. עם זאת, ולאור העובדה שלא חמאס הוא זה שאחראי לירי, התקיפות של צה"ל היו מידתיות, ולא תוכננו לגבות הרוגים".

הפרשן יואב לימור מעריך ב'ישראל היום' כי הסיבה לתגובה הרפויה של צה"ל נובעת מהערכה כי בקרוב עלול להתפתח עימות אלים עם איראן בצפון: סביר שגם בעתיד הנראה לעין תבקש ישראל להחזיק את עזה על אש קטנה. בצמרת המדינית ביטחונית מודעים לביקורת הציבורית ולהיעדר ההיגיון בכך שארגון קטן קובע סדר יום למדינה שחזקה ממנו פי כמה, אבל במדרג הקדימויות מופנה כרגע הקשב במלואו צפון מזרחה – לציר שמחבר בין איראן ללבנון, דרך עיראק וסוריה, על רקע הערכות מוצקות שחיכוכים עתידיים בין ישראל לאיראן יהיו אלימים יותר מבעבר, ובעלי פוטנציאל הידרדרות גדול בהרבה".

אייל זיסר, גם הוא ב'ישראל היום', מפנה אצבע מאשימה לפלונטר הפוליטי: "העובדה שבהיעדר ממשלה בישראל, לא מתקבלות בירושלים החלטות והכרעות אסטרטגיות אלא המגמה היא לשמר את המצב הקיים, תוך מציאת פתרונות ביניים, ובעיקר תגובות צבאיות מתונות, למשל, כאלה שאינן מציבות על הכוונת את מפקדי הג'יהאד. את זה מבינים כנראה בצד השני, ומכאן ההעזה של הג'יהאד האסלאמי לירות לעבר ישראל וגם נכונותו של חמאס לגבות את הג'יהאד ולא לצאת נגדו".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כשביבי בשלטון.
בעזה 'רבים' 😉 ויורים לישראל.
הבנו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו