737 Boeing. צילום: Boeing

לא ממריאים: בואינג מקפיאה את ייצור מטוסי ה-737 מקס

דרמה בעולם התעופה: חברת בואינג הודיעה כי החל מהחודש הקרוב יוקפא באופן זמני הייצור של מטוסי ה-737 מקס, הדגם מקורקע מאז חודש מרץ בעקבות ההתרסקויות הקטלניות באתיופיה ובאינדונזיה בהם נהרגו 346 בני אדם, ואירעו בגלל כשל בתוכנה

חברת בואינג הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי החל מינואר הקרוב יוקפא באופן זמני הייצור של מטוסי ה-737 מקס, לאחר שמנהל התעופה הפדרלי בארה"ב (FFA) לא אישר להחזיר את הדגם לשירות. הדגם מקורקע מאז חודש מרץ בעקבות ההתרסקויות הקטלניות באתיופיה ובאינדונזיה בהם נהרגו 346 בני אדם, ואירעו בגלל כשל בתוכנה.

בואינג, שבסיסה בסיאטל, וושינגטון, שבארצות הברית, היא אחת היצואניות הגדולות במדינה. החברה הצהירה כי היא לא תפטר עובדים הקשורים לייצור דגם ה-737 מקס. "החזרת ה-737 לשירות בבטחה עומדת בראש סדר העדיפויות שלנו, מסרה חברת בואינג. "התהליך צריך לעמוד בדרישות ולהיות יסודי, כדי להבטיח שלרגולטורים, ללקוחות ולציבור המעופף שלנו יהיה אמון בעדכוני הדגם".

דובר מטעם בואינג מסר אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה משתפת פעולה עם מינהל התעופה הפדרלי (FAA) כדי להחזיר את הדגם לשירות בהקדם. "החזרתו בביטחה של המטוס לשירות נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו. נמשיך להעריך את האפשרויות שלנו בייצור המטוס לפי תנאי חזרתו לשימוש. אלה יתבססו על קבלת אישורים רגולטוריים על ידי הרשויות השונות בעולם".

הפסקת הייצור של הדגם, גם אם באופן זמני, עשויה לפגוע מבחינה פיננסית בחברות תעופה בעולם שרכשו את המטוס. עיכוב במשלוחים של המטוס יגדיל את ההוצאות התפעוליות של חברות תעופה. לפי מייסד חברת הייעוץ בתחום התעופה אנדאו אנליטיקס במלזיה, שוקור יוסוף, חברות התעופה משלמות תעריפים גבוהים יחסית על חכירת מטוסים כדי שיוכלו לפצות על אובדן התפוקה, וכל עיכוב בתוכניות הצמיחה שלהן מעכב גם את הצמיחה בהכנסותיהן. "העלות הפיננסית לחברות התעופה עצומה", אמר שוקור. "הצמיחה תיפגע והרווחיות גם תישחק באופן חמור".

בשבוע שעבר הודיעה התעשייה האווירית כי בבדיקות איכות שביצעה לאחרונה התגלו "אי סדירים" בייצור חלק שהותקן במספר ממטוסי 737 שהוסבו למטוסי מטען. לפיכך, בתעשייה האווירית ממליצים למפעילי 47 המטוסים שלא להטיסם עד שתתקבל תוצאת הבדיקה על ידי רשות התעופה האזרחית לישראל.

חברת התעופה האוסטרלית קאנטאס מסרה בתגובה כי היא הוציאה ארבעה מטוסי 737 מחוץ לשירות. מהחברה האוסטרלית נמסר כי התעשייה האווירית הסבה את ארבעת המטוסים 737-300 ממטוסי נוסעים למטענים עבורם בשנת 2006. עוד נמסר כי החלק המושפע הוא מחסום קשיח בקדמת תא המטען המהווה גורם בטיחות נוסף, המפריד בין בטן המטוס לתא הטייס. הוא הותקן במהלך ההמרה ממטוס נוסעים למטוס תובלה ולא היווה חלק מייצור המטוס, ולכן הוא אינו חלק ממערכות קריטיות הטיסה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו