הושענא • מאמר מיוחד לשולחן שבת שחל בחול המועד

ביאור שלושה הושענות, הושענא כבושה בגולה • הושענא ונחשבת כצאן • טבחה הושענא שלוש שעות

שבת חול המועד סוכות, יום השפעת השמחה והקדושה החל בתוך ימי השמחה והקדושה אשר אין לתאר ואין לשער את רוממות ‏קדושת שבת חול המועד, כאשר בהרבה חצרות חסידים שבת זו היא שבת עליה לרגל לחסות בצל הרבי ולקבל דרכו כל מיני ‏השפעות קדושתו וטובות.‏

קרא עוד:

‏[‏postim‏]‏

הגם שבשבת קודש אין מקיפין הבימה באמירת ההושענות, במסגרת מדור מאמר לשולחן שבת, נציין כמה פירושי רבותינו ‏הקוה"ט על מילות בקשת ההושע נא.‏

הושענא כבושה בגולה הושענא לומדת יראתך

את צמד הקטעים של כבושה בגולה ללומדת יראתך מפרש הבני יששכר זיע"א ע"פ היסוד הגדול שחידש הבעל שם טוב הק', ‏שכאשר מהאדם חש בקרבו איזשהו דחף אהבה מייד הוא צריך להפנות לאהבת ה' , לאהבה רוחנית וח"ו לא לאהבה גשמית, וכן ‏כשבני אדם לוחצים ומאיימים עליו ומנסים ליראותו, הריהו מקבל על עצמו יראת ה', וכמאמר המשנה 'כל המקבל על עצמו עול ‏תורה מעבירין ממנו עול דרך ארץ, וזה מסיים הבני יששכר, הפשר של כבושה בגולה ללומדת יראתך, שאנו היהודים השרויים ‏בגולה שלוחצים אותנו ומנסים כל יום ויום לדחוק אותנו אנו לוקחים את הלחץ ל'לומדת יראתך' אנו ממשיכים ומתחזקים ‏בעבודת וקרבת ה', וזה הזכות שבעבורו אנו מבקשי מאבינו שבשמיים הושע נא.‏

הושענא ונחשבת כצאן טבחה

לבאר את הביטוי שכלל ישראל מדמה את עצמו לשה טבוח, מבאר הדברי שמואל מסלונים זיע"א שזאת מכיוון שכל אדם מישראל ‏מחכה ומצפה למסור נפשו לשם קדושת ה' כשה טבוח, וכמאמר רבי עקיבא מצפה אני מתי יבוא לידי ואקיימנו, והבאר משה ‏מקוזניץ מבאר באופן אחר, דהרי הגויים מחשבתם ומאווים הוא להרוג ולהשמיד אותנו, והרי כלל מסור בידינו שהקדוש ברוך ‏הוא מצרף מחשבה למעשה, והוא הדבר אשר אנו מבקשים להיות כבר כצאן טבוח כמו ממחשבתם הרעה, והגויים בפועל לא ‏יצליחו להוציא מחשבתם אל הפועל.

הושענא שלוש שעות

החוזה מלובלין מבאר זאת בצורה מתוקה מדבש, מסופר בחז"ל שהקדוש ברוך הוא בא ליצחק אבינו ואמר לו בניך חטאו, השיב לו יצחק אבינו הרי שנותיו של אדם שבעים עשרים שנה ראשונות אין מענישים עליהם, נשארו חמישים, מזה חצי לשינה, נשארו עשרים וחמש, חצי מזה לאכילה ושתייה ושאר צרכי הגוף, נשארו שנים עשר וחצי נתחלק אני לוקח על עצמי חצי וקודש אבריך הוא שיישא וימחל לחצי, אם ניקח את החילוק שחילק יצחק אבינו ביממה שהיא עשרים וארבע שעות, חצי לשינה נשארו שנים עשר, חצי לאכילה ושתייה ושאר צרכי הגוף, נשארו ששה, ועל זה אמר יצחק אבינו נחלק את זה ביני לבין קודש אבריך הוא, ונשארו שלושה, וזה אנו מבקשים ומתחננים בזכותו של יצחק שלקח על עצמו שלושה שעות, הושענא שלוש שעות.

יהי רצון שנזכה כולנו קבל את כל ההשפעות הקדושות והיקרות מהשבת קודש אשר חל ברגל, ונזכה לפתקא טבא בהושענא רבא.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה המקור המדויק ב'בני יששכר להסבר על 'לומדת יראתך?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו