Yaakov Lederman/Flash90

חתונות בשטיבל'ך: המתווה המהפכני של גור לחיסכון בהוצאות החתונה

בחסידות גור שוקדים בימים אלו על תקנון חדש לשמחות הנישואין בחסידות כשהם מציבים לעצמם יעד שאפתני שיגרום לחיסכון של 50,000 שקל לכל צד. השיטה: העברת החתונות לשטיבלך וסעודה למשפחה הקרובה בלבד, ללא בני דודים • כל הפרטים על המתווה הגוראי

בחסידות גור שוקדים על מתווה חתונות חדש וחסר תקדים להוזלה דרמטית בהוצאות הנישואין עבור הורי החתן והכלה, במסגרתו יומלץ להעביר את עריכת החתונות אל בתי החסידים ולהזמין אליהם רק את המשפחה הקרובה ביותר ממדרגה ראשונה, ללא בני דודים.

לדברי גורמים בחסידות סך החיסכון המשוער לכל צד, כתוצאה מיישום המתווה, עומד על 50,000 שקלים. המטרה היא לחתוך את כל ההוצאות שאינן מתחייבות, ובכך לאפשר להורים לבצע תיעדוף מועיל יותר של הכספים, כמו סיוע לזוג הצעיר ברכישת דירה.

בחסידות אף מציינים כי התקנות אינם מיועדים למאיון העליון, וכהגדרתו בגור: מי שיכולים לתת דירות לילדיהם "בלי לקחת משכנתא".

המתווה גובש על ידי וועדה מיוחדת שהוקמה לנושא, בראשות הרה"צ ישראל מנחם אלתר בן האדמו"ר מגור והגאון רבי אביגדור רובינשטיין שליט"א ראש ישיבת מאור ישראל בבני ברק. הוועדה בחנה מעל 1000 מכתבים עם רעיונות מפורטים שהונחו על שולחן הוועדה, ומכולם בקעה הבקשה והזעקה לשינוי דרמטי באופי החתונות.

הזרז העיקרי ליישום המתווה הגיע בעקבות "חתונות הקרונה". לדברי אחד העסקנים: "הציבור ראה שניתן לקיים חתונות במסגרת משפחתית בלבד, באווירה שמחה בהרבה, וכעת ניתן להטמיע את השינוי בפועל שיהיה כדבר נאה ומתקבל".

אחד העסקנים הסביר באסיפה שנערכה השבוע לגבאים את הרציונל להעברת החתונות למתכונת משפחתית מצומצמת: "בליל הנישואין המחותנים מוציאים עשרות אלפי שקלים שאין בהם תועלת של ממש, וכפי שהרבי הפני מנחם (האדמו"ר מגור הקודם, י.מ.) היה חוזר ואומר: 'בן לילה היה, ובן לילה אבד'. ההורים היו מעדיפים להשקיע את הכסף בדברים ממשיים יותר, כסיוע לזוג הצעיר ברכישת דירות".

העסקן הוסיף ואמר: "הוצאת החתונות מהאולמות והעברתן לשטיבלך, תאפשר שינוי חד של סגנון החתונות וחיסכון דרמטי בהוצאות, כאשר אווירת השמחה לא נפגעת כלל, אלא להיפך. חתונות הקורונה הוכיחו זאת היטב. בחתונות שכאלו אין צורך בבגדים מהשכרה, שעלותן מגיעה לסכומי עתק, שאין להם שום הצדקה. וכך עוד שלל הוצאות".

בעניין השכרת הבגדים, מציעים אכן יוזמי המתווה, כי לא יושכרו בגדים כלל לליל החתונה עבור בני המשפחה. רכישת בגדים שניתן להשתמש בהן בהמשך – אפשרית. כמו כן, אין לערוך תסרוקות מקצועיות.

כאמור, הסעיף המשמעותי הנוסף הוא, צמצום הסעודה למינימום מוזמנים. המשפחה הקרובה, דודים של החתן והכלה ושל המחותנים. ללא מחותנים וללא חברים. הגבלה זו לא תחול על אורחים הבאים מחו"ל. החברים יבואו לחופה ולריקודים ללא השתתפות בסעודה. בהתאם להנ"ל, לא יודפסו כלל הזמנות לחתונה.

חגיגות ימי השבע ברכות אף הם יעבור שינויים מרחיקי לכת. על פי המתווה, השבע ברכות ייערכו רק בבתים. שבע ברכות אחד מרכזי ייערך עבור המחותנים כדי למנוע את הצורך להזמינם לחתונה, שכאמור, תיערך במתוכנת משפחתית בלבד.

שבת שבע ברכות תיערך עם 50 איש בלבד, לא כולל ילדים. סעודת השבת אופרוף למשפחת החתן בלבד. הקידוש באופרוף ייערך במתכונת שונה לחלוטין. הציבור יאחל מזל טוב אך לא ייערכו שולחנות לקידוש, לא בצד של הגברים ולא בצד של הנשים.

בימים אלה מקיימים גבאי בתי החסידים של גור ברחבי הארץ דיונים נרחבים על המתווה. במידה והדברים יזכו להיענות רחבה בציבור החסידים, הצפי הוא כי בתוך שבועות מספר יברכו על המוגמר ויגבשו את המתווה באופן סופי.

עם זאת, הוחלט כי קבלת המתווה אינה תנאי לקבלת הלוואה מהגמ"ח. וככלל, כל גיבושו של המתווה ויישומו יהיה על ידי הציבור והאווירה החברתית, ולא כהוראה או כהנחיה מחייבת.

מסעיפים נוספים מתוך מתווה החתונות החדש בגור שהגיע לידי 'חדשות JDN' עולה עוד מספר תקנות חדשות:

סגירת שידוך: מכיון ובמקרים רבים לא יודעים על סגירת השידוך עד הרגע האחרון וקשה להיערך מבלי להיגרר להוצאות רבות, הוחלט ששמחת ה'לחיים' ייערך באופן מצומצם ביותר. החתן והכלה והוריהם. באותו מעמד יקבעו על עריכת אירוע נוסף, למשפחה המורחבת יותר. גם הוא ייערך בבית ולא באולם.

כמו כן, בחורים עד גיל 18, לא יחלקו סוכריות לאחר אירוסיהם, זאת לאחר שהורים רבים ביקשו לבטל את הנוהג, שלדבריהם גורם לבזבוז כספים מיותר ולזילות ערך הכסף. הגבלה זו לא תחול על מי שהתארסו מעל לגיל 18.

מתנות: תגובש רשימת מתנות לתקופה שבין השידוך לחתונה, והחידוש הוא שרשימה זו תכלול גם את מתנות הסבים והסבתות.

ויזיטא (-ביקורי המחותנים בימי החג) – מאות בקשות הוגשו לבטל את הנוהג, בטענה כי הדבר מכביד מאוד על המשפחות בימי חול המועד והפגישות נערכות ממילא בשמחות וכדומה. כרגע יוצע לקיים את הביקורים על כיבוד קל בלבד וללא סעודה.

אמרגנים ובעלי מקצוע: הוועד שיוקם בכל עיר ימליץ על רשימת אמרגנים במחיר של עד 1000 שקל, כאשר הם יהיו מחויבים להזמין בעלי מקצוע איכותיים, נגן, צלם, מסריט וכיוצ"ב.

חתונות בבתי החסידים: שטיבלאך שיתארגנו כראוי, יקבלו אישור מיוחד מהוועדה לקיים חתונות אצלם בשטיבל. וכדאי להעביר את שיעורי התורה למקום אחר באותו לילה, עבור שמחת החתונות והתורה חסה על ממונם של ישראל. כדי לא להפריע לשכנים החתונות יתחילו ויסתיימו בשעה מוקדמת.

מצוה טאנץ: יתקיים על ידי אחד מבני המשפחה, ללא גראמען (חרוזים), כשזמנו לא יארך יותר מרבע שעה.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

וואו! כל הכבוד!

נפלא!

מחיאות כפיים מיליון שנה. אני בעד. שמחה אמיתית

דרמטי למדי!!! הלוואי ויצליחו….

למה רק גור?? רוצים גם קאלת תקונעס אצלנו הליטאים!

וואי מהצד נשאר לי רק לרחם על אנשים כאלה.
יש גבול גם לחסכון !!!!!

סוף סוף, קם מישהו אמיץ והרים את הכפפה. יש מי שמדבר ויש מי שעושה, הלוואי ויתפשט בקהל הרחב.

זה לא רק בגור אני אישית מכיר אנשים שמקדימים חתונות, בכדי שהחתונה תיערך במתכונת קורונה, כמו"כ הייתי נוכח בחתונה שכזאת והשמחה הייתה אמיתית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו