Noam Revkin Fenton/Flash90

גנץ דורש: הצגה פומבית של ערבות ש"ס ויהדו"ת לפני הקמת הממשלה

כחול לבן דורשת שהבטוחות מהמפלגות החרדיות לקיום הרוטציה יוצגו באופן פומבי עוד לפני השבעת הממשלה. כחול לבן מבקשת שהצגת הערבויות תהיה או הצהרה פומבית של ראשי המפלגות החרדיות או באמצעות הכנסת סעיף להסכם הקואליציוני

כחול לבן דורשת שהבטוחות מהמפלגות החרדיות לקיום הרוטציה יוצגו באופן פומבי עוד לפני השבעת הממשלה – כך דווח ב'כאן חדשות'. כזכור, גם בש"ס וגם ביהדות התורה התחייבו ליו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ שיהיו ערבות לקיום הרוטציה בינו ובין ראש הממשלה בנימין נתניהו. עכשיו מבקשים בכחול לבן שההתחייבות הזו תוצג פומבית לציבור עוד טרם תושבע הממשלה החדשה.

על פי הדיווח של זאב קם, כחול לבן מבקשת שהצגת הערבויות תוצג באחת משתי דרכים: הצהרה פומבית של ראשי המפלגות החרדיות או באמצעות הכנסת סעיף להסכם הקואליציוני שלהן עם הליכוד וכחול לבן שבו ייכתב שאם נתניהו יפר את הרוטציה אזי ש"ס ויהדות התורה יישארו עם בני גנץ ויאפשרו לו לכהן כראש ממשלה.

גורמים בכחול לבן צוטטו בוקר מביעים אופטימיות לגבי יישום ההסכמים מול הליכוד: "איננו מזהים ניסיון של הליכוד ושל בנימין נתניהו לברוח מההסכם. טוב יעשה בג"ץ אם לא יתערב בפסילת נתניהו לראשות הממשלה או בהסכם הפוליטי בין שתי המפלגות. זו היתה העמדה של כחול לבן על כל חלקיה עוד במערכות הבחירות הקודמות".

גורם בכיר בכחול לבן התייחס אמש בשיחה ל"חדשות JDN' לתיקונים להסכם הקואליציוני שהוגשו מוקדם יותר היום יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וסיעת הליכוד לבג"ץ ואומר כי "אחרי שהצלחנו להגיע עם הליכוד לערוך תיקונים להסכם ולהגישו לבג"ץ, בלי שפוצצו את ההסכם, מוכיחה שהם מעוניינים בהקמת ממשלת אחדות ולא בהליכה לבחירות".

בתוך כך, מליאת הכנסת ממשיכה הבוקר לדון בהצעות החוק לתיקון חוק היסוד, לפני ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על החוק. במהלך היממה הקרובה אמורה חקיקת היסוד בכנסת להסתיים – ועד מחר בחצות יחתמו כלל חברי הקואליציה המיועדת לראש הממשלה על מנת שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה למשך עוד 14 ימים. בכחול לבן מקווים שנתניהו לא יפר את ההסכם ויציג ממשלה בתחילת השבוע הבא.

במסגרת הצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה, קבועים ההסדרים המלאים להתנהלות קואליציית שני הגושים, מועד החילופים, קרי תאריך נקוב שבו יתבצעו החילופים בין ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החילופי, הגדרת ההשתייכות של השרים וסגני השרים לגוש מסוים, מה שמוגדר בהצעת החוק, שרים 'בעלי זיקה' או לראש הממשלה, או לראש הממשלה החלופי. כמו-כן לאורך כל סעיפי הצעת החוק, מופיע עיקרון הפריטטיות, השוויוניות, הקובע כי הרכב מליאת הממשלה, ועדות השרים ואיוש התפקידים בקבינט, יהיה שוויוני בין השרים משני הגושים.

מעבר למחויבות של השרים וסגני השרים לראש הגוש שלהם, קרי שהם בעלי זיקה אליו, החוק מגדיר גם את האפשרות למנות או לפטר שרים וסגני שרים, דבר הנתון לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי בהתאם לזיקות שלהם אליו. קרי, ראש הממשלה יכול למנות או לפטר רק שרים או סגני שרים שהם בעלי זיקה אליו. כן הדבר לגבי ראש הממשלה החלופי. כמו-כן, נקבע המנגנון שיאפשר מקרים בהם יכהנו שני שרים במשרד אחד.

עוד קובעת הצעת החוק הסדרים למקרים בהם ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי מפסיקים לכהן עקב נבצרות כלשהי, בריאותית, משפטית וכד' והאופן שבו הם יוחלפו ע"י המחנה שלהם באמצעות הבעת אמון של 10 חברי כנסת, כל אחד מסיעתו. כמו-כן, ההסדרים קובעים גם מנגנונים למינויים מועמד חלופי (חבר כנסת) לכל אחד מהם במקרה שהוא הופך נבצר, טרם נכנס לתפקיד ראש הממשלה בפועל.

עפ"י הצעת החוק הסמכות של ראש הממשלה בפועל לפזר את הכנסת טעונה הסכמה מראש של ראש הממשלה החלופי. נוסף על מנגנוני החילופין, מועדיהם והאופן של הבעת אמון במקרי חילופין של אחד מהם, קובעת הצעת החוק מקרים בהם אם ראש הממשלה המכהן בפועל מוביל להקדמת הבחירות לכנסת, הדבר ייראה הדבר כאילו התפטרה הממשלה כולה והולכים לבחירות. בתקופת המעבר, ראש הממשלה החלופי ישמש ראש ממשלת המעבר.

במקרה של הבעת אי אמון מצד הכנסת בממשלת החילופים ולהביע אמון בממשלה אחרת, אף אחד מבין השניים, ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החלופי בממשלת החילופים לא יוכלו לעמוד בראש הממשלה האחרת.

מבחינת אורך הקדנציה, הצעת החוק, הצעת החוק קוצבת זאת לשלוש שנים, קרי שנה וחצי בראשות הממשלה לכל אחד משני הצדדים. לבסוף קובעת הצעת חוק זו, כי תחול 'נוקשות' לגבי סעיפי החוק כולו לכל אורך ממשלת הרוטציה, באופן כזה שכל שינוי באחד מהם, יחייב רוב של 70 חברי כנסת. זאת לאחר שבמהלך הדיונים בוועדה על ההסתייגויות לחוק, התקבלה ההסתייגות של ח"כ אבי ניסנקורן, לפיה הרוב הדרוש הופחת מ- 75 חברי כנסת, כפי שנקבע הצעת החוק המקורית ל- 70 .

הצעת החוק הנוספת, זו הנוגעת למימון מפלגות, קובעת כי סיעת 'דרך ארץ' של חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר, יוכלו לקבל מימון שוטף עבור פעילותם המפלגתית עוד בטרם הקמת הממשלה.

ח"כ אביגדור ליברמן אמר אתמול בדיון כי "כאחד הוותיקים בבית הזה, שכבר ראה הרבה הסכמים והייתי אחראי על חלק לא מבוטל מהסכמים קואליציוניים: דבר כזה עוד לא היה. זה פשוט לא היה, לא במדינת ישראל, ואין תקדים עולמי שבו זמנית משביעים שני ראשי ממשלה. התקדים היחידי שמצאתי, שהוא קצת מזכיר את זה, זה דרום סודן, אבל זה נגמר במלחמת אזרחים, חס וחלילה".

"מה זה רוב מיוחס של 75 ח"כים? לא היה. איסור חקיקה לחצי שנה. מה זה איסור חקיקה? כל הבית הזה נקרא בית מחוקקים. לא ראיתי את זה בשום מקום בעולם, שקווי יסוד ינוסחו בדיעבד אחרי שממשלה קמה. כלומר, קו היסוד היחידי המרכזי של הממשלה הזאת, של הקואליציה הזאת, זה חוסר אמון מוחלט בין שני הצדדים. איך מתכוונים לנהל מדינה תוך חוסר אמון מוחלט, זה גם דבר בלתי סביר בעליל".

"כל מי שראה את מסיבת העיתונאים אתמול ושמע את התשובות, פתאום ראש הממשלה הסכים גם לענות לעיתונאים, המסר הברור היחידי: הולכים לבחירות. לא היה שום מסר אחר ואני מכיר מספיק טוב את בנימין נתניהו. ברור שיש מישהו שמחפש תירוצים ללכת לבחירות. וכדאי לאנשי כחול לבן לקחת את זה בחשבון ולהפנים – לא מקימים ממשלה, הולכים לבחירות. ביום חמישי נתניהו יקבל חתימות, יקבל שליטה בוועדה המסדרת, ימשוך עוד שבוע-עשרה ימים, ובסוף יגיד: אנחנו הולכים לבחירות".

"ברור שנתניהו בסך הכול מנסה להימלט משני דברים: מהמשפט שאמור להיפתח אי שם בסוף חודש מאי עם הקראת כתב האישום, והוא מנסה להימלט מוועדת חקירה ממלכתית בנושא הקורונה", דברי ליברמן.

ח"כ יואב קיש אמר כי "מדינת ישראל הייתה בבחירות שבהן הליכוד קיבל כמעט 1,350,000 קולות, הכי הרבה אי-פעם, לטובת הקמת ממשלה בראשות בנימין נתניהו, ועכשיו יושבים 11 שופטים מכובדים ומחליטים אם הם מקבלים את ההצבעה הזאת כן או לא. בעיניי זה נראה אבסורד, נראה לי פגיעה קשה בדיון, בזה שעצם השאלה בכלל מתעוררת, פגיעה קשה במערכת הדמוקרטית שלנו. אנחנו נהיה חייבים, ואין לי שום ספק בכך, לקדם את חוק-יסוד: השפיטה עם פסקת התגברות שתעשה סדר אחת ולתמיד בין הרשויות. זה כול כך נדרש לדמוקרטיה הישראלית".

לדבריו, "אני מודה שגם לי יש דברים שלא מצאו חן בעיניי בחוק. מה שאני הוספתי זה הסתייגות אחת שהופכת את כל החוק להוראת שעה רק לכנסת ה-23, וזה מכיוון שברמה האישית אני מרגיש שאני לא רוצה שהדבר הזה ילווה אותנו מעבר למצב הנוכחי שנקלענו אליו אחרי שלוש פעמים של מערכות בחירות. נוצר אירוע שמחייב את זה אבל הייתי רוצה שבכנסת הבאה אנחנו כבר לא נהיה באירוע הזה".

ח"כ משה יעלון טען כי "אם זו ממשלת חירום אז איחרתם כי אמש נתניהו חגג את ניצחונו על הקורונה. חירום עם 36 שרים 16 סגני שרים איך זה תורם למשבר הכלכלי? איך זה תורים לעצמאיים שמלכתחילה סובלים מהעדר זכויות סוציאליות ועכשיו נאנקים תחת העול? איך זה תורם למובטלים שמספרם הלך וגדל? איך זה תורם לגמלאים שעובדים כדי להשלים הכנסה? איך מעון רשמי נוסף לראש הממשלה נותן מענה לאלה שנאנקים תחת הקושי לשלם שכר דירה או משכנתא?

"נתניהו לא קיבל את תוצאות הבחירות, הליכוד ערער על תוצאות הבחירות לוועדת הבחירות והודיע שאם הוא לא יהיה ראש ממשלה, מיליונים יצאו לרחובות. אתם נכנעתם לאיום אתם נכנעתם לטרור אנשי כחול לבן, ומי שנכנע לטרור, הטרור רודף אחריו. אינני יודע אם הקונסטרוקציה שבניתם, אם ההסכם הקואליציוני הזה שמופיע פה בהצעת החוק יביא בכלל להקמת ממשלה. אתם הפכתם לבני הערובה של נתניהו הוא יחליט על עתידכם וגורלכם, ברור שמה שנבנה הוא עקום סופו ליפול", דברי יעלון.

ח"כ מתן כהנא מימינה אמר כי "החוק שהליכוד וכחול לבן שמנסים להעביר פה היום הוא חוק רע שפוגע בכוחה של הכנסת. הליכוד פותח את הדלת לבג"צ להתערב בחוקי יסוד. במקום להגן על בג"צ מפני עצמו הליכוד חובר לכחול לבן ומסמס הזדמנות היסטורית. אני קורא מפה לחברי בימין להצטרף אלינו ולהעביר פסקת התגברות שתציל את בג"צ מפני עצמו. חייבים להחזיר את אמון העם במוסד הכל כך חשוב הזה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חברה ממשלה לא תקום
אל תמהרו
המהירות מהשטן
אל תזרזו את הרע כי ממשלה לא תקום.

הדרישוץ של כחול לבן לא נגמרות. טוב לכם? תתקדמו. לא טוב? אז לכו. כל העולם עובד אצליכם????

שיבקשו על הערבות כל אחד תיק + וועדה + אצבע בממשלה, ע"ח גוש השמאל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו