הלכה יומית • יום ד' פרשת לך לך

JDN מגיש לגולשים את ההלכות האקטואליות במסגרת מדור שונה הלכות • היום ממשיכים בסדרת הלכות השכמת הבוקר • דיני לבישת הבגדים והמנעלים

הלכה א'

אין הולכים בחוקות עובדי כוכבים ולא מתדמים להם, לא במלבוש ולא בשיער וכיוצא בהם, שנאמר 'בחוקותיהם לא תלכו', ונאמר 'השמר לך פן תנקש אחריהם'. לא ילבוש מלבוש המיוחד להם לשום גאווה, ולדוגמא, הא דאמרינן בגמרא דאסור לישראל להתדמות להם, אפילו ברצועות המנעל, שאם היה דרכם לקשור כך, ודרך ישראל בסגנון אחר, או שהיה מנהגם להיות להם רצועות אדומות, ושל ישראל שחורות, משום דצבע שחור מורה על ענווה שפלות וצניעות, אסור לישראל לשנות. ומזה ילמד כל אדם לפי מקומו ושעתו, שהמלבוש העשוי ליוהרא ופריצות, לא יעשה הישראל כן, אלא מלבושיו יהיו עשויים בעניין המורה על הכנעה וצניעות, הכי אמרינן בספרי, שלא תאמר הואיל והן יוצאין בארגמן אף אני אצא בארגמן, שדברים הללו דברי שחץ וגאווה הם, ולא כאלה חלק יעקב, אלא דרכם להיות צנועים וענווים, ולא לפנות אל רהבים. וכן כל דבר שנהגו למנהג ולחוק, ויש לחשוש שיש בו שמץ של עבודת כוכבים, לא יעשה ישראל כן. וכן לא יגלח ולא יגדל שערות ראשו כמו הם, אלא יהא מובדל מהם, במלבושיו, ובדיבורו ובשאר מעשיו, כמו שהוא מובדל מהם במדעו ובדעותיו. וכן נאמר 'ואבדיל אתכם מן העמים'.

קרא עוד:

[postim]

לא ילבש בגדים יקרים, כי דבר זה מביא את האדם לידי גאווה, ולא בגדים פחותים מאוד או מלוכלכים, שלא יתבזה בעיני הבריות, אלא יהיו לו בגדים ממוצעים ונקיים.

לעולם ימכור אדם אפילו קורות ביתו וייקח מנעלים לרגליו.

מכיוון שמצינו שהימין היא חשובה בתורה: לעניין עבודה בבית המקדש, ולעניין בוהן יד ובוהן רגל של מילואים, ושל מצורע, ולעניין מצות חליצה, לכן בלבישת הבגדים וכן בשאר דברים, לעולם יקדים של ימין לשל שמאל, ובחליצת המנעלים ושאר בגדים, יחלוץ של שמאל תחלה שזהו כבודה של ימין. ואך לעניין קשירה, השמאל חשובה יותר, מפני שקושרים עליה את התפילין, ולכן כשצריך לקשור, יקשור של שמאל תחלה, כגון מנעלים שיש בהם קשירה, נועל של ימין ואינו קושרו, ונועל את של שמאל וקושרו, ואחר כך קושר של ימין, וכן בשאר בגדים.

הלכה ב'

יזהר מללבוש שני בגדים ביחד, משום שקשה לשכחה.

אסור ללכת ארבע אמות, או להוציא מפיו דבר שבקדושה בגילוי הראש. וגם הילדים הקטנים צריכים להרגילם לכסות ראשם, 'כי היכי דתיהוי עלייהו אימתא דשמיא' כלומר שיהיה עלינו יראת שמיים. כמו שידוע ברב נחמן בר יצחק: אימיה דרב נחמן בר יצחק, אמרו לה כלדאי בריך גנבא הוה, לא שבקתיה גלויי רישא, אמרה ליה: כסי רישיך, כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא וכו', כלומר, אמו של רב נחמן אמרו לה החוזים בכוכבים שבנה יהיה גנב, אז היא הלכה וכיסתה ראשו ולא השאירתו בגילוי ראש אף פעם, וכן אמרה לו 'כסה ראשך בכדי שיהיה לך יראת שמיים, ועל ידי זה הוא נהיה רב חשוב ולא גנב.

אסור לילך בקומה זקופה וגרון נטוי, שנאמר 'ותלכנה נטויות גרון וגו'. ומכל מקום לא יכוף ראשו יותר מדאי, אלא במידה בינונית, בכדי שיראה את הבא כנגד פניו, וגם יראה מדרך כף רגלו. גם ממהלכו של אדם ניכר, אם חכם ובעל דעה הוא, או שוטה וסכל, וכן אמר שלמה בחכמתו וגם בדרך כשהסכל הולך לבו חסר, ואמר לכל סכל הוא, הוא מודיע לכל על עצמו שהוא סכל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו