Marc Israel Sellem/POOL

יידרש אישור של נתניהו וגנץ: הממשלה אישרה פה אחד את חוק איכוני השב"כ

בישיבה דחופה שכינס ראש הממשלה, אישרה הממשלה את קידום החקיקה המאפשרת לבצע מעקבים סלולריים אחר חולי קורונה, למרות התנגדות ראש השב"כ. נתניהו: "ביקשתי להאיץ את התהליך, מקווה שעד שהוא יושלם - לא נצטרך להפעיל אותו"


דברי נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. צילום: רועי אברהם/לע״מ

הממשלה אישרה היום (רביעי) חוק המסמיך את שב"כ לבצע איכונים סלולריים אחרי חולי הקורונה, שצפוי לעבור להצבעה בקריאה ראשונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את הישיבה הדחופה במטרה להחזיר את השימוש במעקבים הסלולריים לאור העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים. החקיקה אושרה למרות התנגדות ראש השב"כ, נדב ארגמן.

תכליתה של הצעת חוק לאפשר מעקב של שירות הביטחון הכללי אחר חולי קורונה והעברת מידע לגביהם למשרד הבריאות. בהודעה נמסר כי "הממשלה החליטה פה אחד להניח על שולחן הכנסת את טיוטת החוק לאמצעים דיגיטליים לאיתור שרשראות הדבקה, כדי שיהיו זמינים להפעלה במידה והמצב יחייב שימוש".

לפי הצעת החוק, הממשלה רשאית להפעיל את שב"כ רק לצורך סיוע לחקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות, שמטרתן זיהוי נתוני מיקומם של חולים בתקופה של 14 ימים לפני תאריך אבחונם. כך ניתן יהיה לזהות אנשים שבאו במגע עם החולים בתקופה זו. לפי ניסוח ההצעה, ניתן יהיה לבצע תיקונים בחוק רק באמצעות הוראת שעה, וכל פעם למשך 14 יום.

בהצעה נכתב גם כי שב"כ יופעל רק במקרה שבו יש חשש ממשי להתפשטות רחבת-היקף של הנגיף, וקיים צורך מיידי וממשי בהסתייעות בשירות. כמו כן, שב"כ יופעל במקרים פרטניים וייחודיים שבהם לא ניתן יהיה להשלים את זיהוי האנשים שבאו במגע קרוב עם החולה באמצעות חקירה אפידמיולוגית בשיטות אחרות. ההצעה תקודם לקריאה ראשונה במידה ותימשך העלייה בתחלואה.

יידרש אישור של גנץ ונתניהו

גורמים בכחול לבן אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ סיכמו שבישיבה יוחלט על קידום החוק שיאפשר את חידוש השימוש באמצעי השב"כ לקריאה ראשונה בכנסת. קידום החוק מעבר לכך יתבצע רק בהתאם לנתוני התחלואה ורק בהסכמה בין הליכוד לכחול לבן. בחוק יוגדר כי ההחלטה על הפעלת אמצעי השב"כ תחייב הסכמה של נתניהו וגנץ.

בעוד שנתניהו ושרי הליכוד סבורים שיש לחדש לאלתר את השימוש בשירות הביטחון הכללי, בכחול לבן עדיין מעדיפים, לפחות בשלב זה, שימוש בכלים אזרחיים. בסביבת גנץ אומרים כי "רק אם תהיה עלייה נוספת בתחלואה, נגיע למצב של אין ברירה והכלים האזרחיים עוד לא יהיו בשלים, ייעשה שימוש בשב"כ". גורם המעורה בפרטים אמר שאחד התנאים של גנץ הוא הקמת צוות שרים ייעודי שיאשר את ההפעלה.

גורם נוסף הדגיש כי לא מדובר בחידוש הפעלת האיכונים באופן מיידי אלא רק בהכנה לקראת ההפעלה – תוך כדי תיקונים שייעשו בחוק. שרים שהתנגדו לחידוש הפעלת יכולות שב"כ צוטטו ב'כאן חדשות' אומרים כי מכיוון שאפליקציית "מגן 2" עדיין לא מוכנה הם יתמכו בחידוש הפעלת שב"כ, אך לפרק זמן מוגבל ועד להשלמת הפיתוח של האפליקציה.

במהלך הדיון, אמר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "אנחנו מקדמים אפשרות לפתרון ביניים במקרה של התגברות המגפה, עד לפיתוח האפליקציה האזרחית". בנוסף לזירוז ההצבעה, גנץ ונתניהו סיכמו שהפרטיות תישמר באופן מקסימלי וכי שב"כ יאסוף מידע, אבל יעביר אותו למשרד הבריאות רק בהוראתם.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בדיון הממשלה שאין לוותר על כלי אפקטיבי בקטיעת שרשראות ההדבקה לפני שיש חלופה הולמת, כדי לבלום ככל האפשר את ההתפרצות המחודשת ולהגן על בריאותם וחופש התנועה של אזרחי ישראל. לדבריו, ביכולת שב"כ לבצע הצלבות מידע ולהתחקות אחרי מדביקים סדרתיים ואסימפטומטיים שעד היום לא היה ניתן להגיע אליהם. "השימוש בכלים הדיגיטליים הוא קריטי, למען הצלת חיי אדם", הסביר.

נתניהו: "שני אנשים שעוטים מסכות ומדברים אחד עם השני, תוך שמירת מרחק, לא ידביקו אחד את השני"

ראש הממשלה אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "ביחס לאותם אנשים שלא יקפידו על עטיית מסכות, או יידבקו כתוצאה מפעולתם של אחרים, אנחנו רוצים לאתר אותם במהירות. לאתר כאלה שהיו בקרבת אלה שנדבקו, או שהיו בקרבת אלה שמדביקים, כדי שהם לא יפיצו את המחלה".

"ביקשתי להאיץ את פיתוח האפליקציה הדיגיטלית שנועדה להשיג את היעד הזה. זה יקח זמן – שבועות ואני מקווה שלא חודשים. עד אז אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, 'שאלטרים' כדי לעצור ולהפעיל. אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו".

"יכול להיות שנגיע לעצירת המחלה ושיטוח העקומה עוד לפני שבכלל נגיע לסיום החקיקה, אבל אנחנו רוצים להימצא במצב שאנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה, אם נרצה בכך, ולכן ביקשתי את כינוס הישיבה הזאת. אתם יודעים שהתחלואה כבר חצתה אתמול את קו ה-400, ולצערי מראה כל הזמן סימנים של עלייה. הכלי הזה במקרה הצורך, תחת בקרה מלאה, ישמש אותנו כדי לעצור את התפשטות המגפה".

ראש הממשלה הוסיף כי "אני שומע ורואה שהציבור נענה לקריאתנו לעטות מסכות. יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות. אנחנו רוצים להגיע למצב שכל האזרחים עוטים את המסכות, מתוך תחושה של ערבות הדדית. כולנו היינו בערים שהיו נתונות לזיהום אוויר, וראינו שם אנשים, כולם, חובשים מסכות מתוך ידיעה שכך צריך לחיות. זה מונע את השאיפה במקרה של נגיף הקורונה, לא רק של הרעל שיכול לבוא מן החוץ, אלא מונע גם את השאיפה פנימה של הנגיף וגם לא לפלוט אותו החוצה".

"זה מה שאנחנו רוצים לעשות, והצעדים שאנחנו נוקטים נועדו להגביר את השימוש במסכות על ידי כלל הציבור. שני אנשים שעוטים מסכות ומדברים אחד עם השני, תוך שמירת מרחק, לא ידביקו אחד את השני. אפס סיכוי. אנחנו חייבים להגיע לשם. לצערנו, יש גם עכשיו ואולי גם בהמשך אנשים שלא יקיימו את הכללים הללו, ואני יודע שזה קשה, זה לא קל בקיץ הישראלי, זה קשה לכולנו, זה קשה גם לי. אבל אנחנו מקפידים על כך", דברי נתניהו.

שר ירושלים ומורשת רפי פרץ אמר לאחר החלטת הממשלה כי "קטיעת שרשרת ההדבקה היא הפתרון להתפרצות הנוספת של הקורונה וחשוב שאישרנו את האיכונים בממשלה. ‏איכוני הטלפונים סייעו מאוד לקטיעה הזו בחודשים הראשונים ויש להחזיר את השימוש בהם בהקדם. ‏ככה נעצור את ההתפרצות הנוכחית ונציל חיים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו