צילום: קובי גדעון / לע"מ

הסתיימה ישיבת קבינט הקורונה – הממשלה תתכנס לישיבה דחופה ב-19:00

קבינט הקורונה התכנס לדיון חירום, במשרד הבריאות דרשו צמצום משתתפים באירועים ל-50 איש, והממשלה תכנס כדי לדון ולאשר הגבלות. גנץ בדיון: "כל עניין האופרציה חייב לעבור לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון". וגם: עימות בין השר זמיר לנתניהו

בעקבות העלייה במספר הנדבקים: הממשלה תתכנס לישיבה דחופה ב-19:00. בדיון קבינט קורונה שהתקיים מוקרדם יותר היום (חמישי) אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יוטלו מגבלות מינימליות על הציבור: "מחיר הטעות בבריאות ובכלכלה כאחד יכול להיות קשה מאוד. נטיל את ההגבלות ההכרחיות כדי לעצור את התפשטות המגפה ולשמור על הכלכלה. נדאג לשפות כל מי שיפגע".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר בדיון בקבינט הקורונה כי "פיקוד העורף הוא מערכת שנולדה לפעול באירועים כמו זה שאנחנו נמצאים בו. כל עניין האופרציה חייב לעבור לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון. אנחנו נדרשים לעבור למודל הפעלה שהחלטות מדיניות מתקבלות בקבינט, משרד הבריאות מגדיר את הרגולציה ומשרד הביטחון הוא הגורם המבצע".

עוד הציע גנץ ליצור תו ייחודי לאירועים שקורים בשטחים פתוחים: "התו הסגול לא רלבנטי לאולמות אירועים. אני מציע שנפתח תו לבן שיסדיר אירועים גדולים בחוץ תוך פיקוח הדוק. זו עבודת מטה שאני מציע להתחיל כבר היום."

השרים דנו בהמלצות משרד הבריאות – שקרא להגביל את הכניסה לאולמות, מסעדות וברים ל-50 איש בלבד. עוד ביקשו במשרד הבריאות לצמצם את מספר המתפללים בבתי הכנסת לעד 20 איש. ישיבת ממשלה נקבעה בנושא, ככל הנראה על מנת לאשר צעדים שדורשים את אישור השרים ולא ניתן לאשר אותם בקבינט הקורונה בלבד.

השר אסף זמיר מכחול לבן אמר בדיון: "אי אפשר לסגור כל פעם עוד ועוד מקומות וללמד את הציבור איך להתנהל, בלי שמעמידים אכיפה מספקת. אם מאות אלפי אנשים הולכים בלי מסכות אבל רק אלפיים מקבלים קנסות, יש פער לא הגיוני וכתוצאה ממנו הציבור לא נצמד להנחיות. האתגר הכי חשוב פה הוא ההסברה לצד האכיפה; להבהיר לציבור מהי חומרת המצב והחשיבות של השמירה על הכללים".

"האכיפה לא מורגשת", הוסיף זמיר. "אין מספיק דו"חות, אין תחושה שזה באמת איכפת לפקחים ולשוטרים". השר לביטחון הפנים אמר אוחנה השיב: "אתם לא יודעים על מה אתם מדברים. העובדות שונות ממה שנאמר כאן", והציג מספרים שיחזקו את עמדתו. נתניהו העיר לזמיר (סגן ראש עיריית תל אביב לשעבר) כי "כאן זה לא עיריית תל אביב, זה דיון בממשלה.

כמו כן, שר המדע יזהר שי דרש להעביר את סמכויות הביצוע למערכת הביטחון. "זו המערכת שצריכה לקחת אחריות על לוגיסטיקה, רכש, בדיקות, קטיעת שרשראות ההדבקה, תקשורת והסברה, טען. "משרד הבריאות צריך להנחות ולהיות הרגולטור. אם מערכת הביטחון תהיה אחראית יהיו כאן 25 אלף בדיקות ביום והזמן מאיתור חשש עד לתוצאות מעבדה יתקצר ל 24 שעות. זה קריטי". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, השיב: "אלו הן הצהרות פופוליסטיות". שי ענה בתגובה: "תעשה לי טובה, אל תיתן לי ציונים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו