Yonatan Sindel/Flash90

ההורים במתח: ראש הממשלה והשרים ידונו היום במתווה פעילות החינוך

ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ צפויים להכריע בדיון עם שרי הבריאות והחינוך על המשך פעילות מערכת החינוך, כשמשרד הבריאות דורש לסגור את כל המסגרות החינוכיות עד לכיתה ד'. גלנט מתנגד להחזרת הקפסולות ולצמצום הלימודים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלהט צפויים לדון היום (שני) על מתווה הפעילות של מערכת החינוך בשבועיים וחצי שנותרו לבית הספר של החופש הגדול. ההחלטה תשפיע ככל הנראה גם על תלמודי התורה שלא יצאו לחופש ואולי אף על חלק מהישיבות הקדושות, שיפעלו כמובן בהתאם להחלטת גדולי ישראל.

ב'ווינט' דווח כי משרד הבריאות דורש לסגור את כל הפעילויות החינוכיות מגילאי גן ועד כיתות ד', אך שר החינוך יואב גלנט ממשיך במאמצי הבלימה – וזוכה לתמיכה רחבה בקרב כחול לבן ושרים נוספים בממשלה. גלנט לחץ להמשיך בלימודים ללא קפסולות בטענה ששיעורי ההדבקה בגילאים הצעירים נמוכים מאוד, ובכל מקרה לא מצדיקים סגירה מוחלטת. אחד הרעיונות שנבחנו היה צמצום הלימודים עד כיתות ג', וההצעות שכללו חזרה לקפסולות לא היו ישימות.

ראשי כחול לבן התנו כל החלטה של סגירה או צמצום הלימודים במתן זמן היערכות להורים – ובעקבות כך הוחלט שאם יורו על סגר, יישום ההגבלות יתחיל רק בשבוע הבא ולא השבוע. במקביל, גלנט ושר האוצר ישראל כץ החלו בדיוני ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים.

השר רפי פרץ, אמר אתמול כי בתור שר החינוך בגל הראשון הוא ראה שמודל הקפסולות הוכיח את עצמו בגל הראשון. "אסור להפסיק את הלימודים באבחה אחת – זהו צעד דרמטי מדי ועלול להפיל משפחות רבות שמנסות עוד להתאושש מהסגר האחרון", טען בדיון. "מימדי התחלואה לא מצדיקים צעד כזה ויש צעדי ביניים שאפשר לעשות". לדבריו, למשרד החינוך יש אפשרות ויכולת לפקח בצורה יותר הדוקה על בתי ספר שלא עומדים בהוראות.

בדיון שנערך אתמול בוועדת הקורונה בכנסת הציג משרד הבריאות את נתוני ההדבקה, שלפיהם 9.5% מהנשאים נדבקו בנגיף בעת שהות במוסד חינוכי. אולם משרד הבריאות לא פילח נתונים החל מפרוץ המגיפה, ומדובר באחוזים מתוך נתונים שנאספו לאחרונה. גם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, הצטרף לדעתו של השר גלנט וציין: "אין סיבה לסגור את בית הספר של החופש הגדול לאור שיעורי התחלואה הנמוכים במסגרת הזו".

נתניהן וגנץ ידונו גם באופן הקצאת תכנית המענקים. זאת, לאחר שאתמול אישרה הממשלה את המסגרת התקציבית של התכנית, בהיקף של כשישה מיליארד שקלים, והסמיכה את השניים לקבל את ההחלטה תוך התייעצות עם שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ. לפי התכנית המקורית של נתניהו, שהוצגה בשבוע שעבר, כל אזרח אמור לקבל מענק ללא קשר למצבו הכלכלי. עם זאת, בכחול לבן דרשו לעשות שינויים בתכנית כך שתכלול הקצאה דיפרנציאלית, ותזרים יותר כסף למובטלים, עצמאים ואוכלוסיות מוחלשות.

ב'ווינט' דווח כי הדיון ב"קבינט העל הכלכלי" בו חברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ מהליכוד ושר הכלכלה עמיר פרץ מהעבודה, הסתיים במבוי סתום, אך בהוראת נתניהו הנושא יסוכם מחר סופית. מסתמן שלא כל אזרח יקבל מענק זהה בימים הקרובים כפי שהכריז ראש הממשלה בשבוע שעבר וככל הנראה המענקים יחולקו באופן שונה.

על פי הדיווח של גד ליאור, אחת ההצעות שתישקל היא לתת לכל האזרחים מענק מוקטן, ולמשפחות מהשכבות החלשות לתת סכום כפול. הצעה נוספת היא להעביר את המענקים לכל האזרחים, אך להטיל מס הכנסה לפי המס השולי של כל אזרח. המשמעות היא שהמשתכרים יותר יקבלו מענק נמוך יותר, ומי שלא משלם מס בכלל – המענק יישאר בשלמותו.

עוד הצעה שנבחנת היא העברת מענק למי שמקבל קצבאות מהביטוח הלאומי, שגם ישלם אותן: קצבת ילדים, זקנה, נכות וכדומה. כמו כן יוצע להעביר את המענק גם לכל העצמאיים שהיו זכאים למענקים בתשלום שבוצע בשבוע שעבר. האוכלוסייה שתקבל מענקים, אם יוחלט על נתמכי קצבאות הביטוח הלאומי ומקבלי המענקים מבין העצמאים, תהיה קטנה בהרבה ממתן המענקים לכלל אזרחי המדינה. ייתכן שגם במקרה כזה יינתן מענק של 500 שקל עבור כל ילד.

הצעה נוספת שעלתה היא של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, שדרש שעבור כל ילד מעל לשלושה ילדים יינתן מענק של 500 שקל. לפי התכנית המקורית יקבל כל אזרח 750 שקל, הורים לילד אחד יקבלו 2,000 שקל, הורים לשני ילדים יקבלו 2,500 שקל והורים לשלושה ילדים ומעלה יקבלו 3,000 שקל. לפי הצעתו של גפני, משפחה עם 6 ילדים לדוגמה תקבל 4,500 שקל.

ב'חדשות 13' דווח כי עלתה הצעה להעניק לרווקים 400-500 ש"ח – ואת הפער לתת למקבלי הקצבאות ולאנשים שנפגעו קשה מהמשבר. הרעיון לעת עתה לא מוסכם על הליכוד, ויוכרע סופית רק בהתייעצות השרים עם נתניהו מאוחר יותר בערב או מחר. בתוך כך, בממשלה שוקלים לחלק תווי קניייה לציבור במקום כסף לחשבון על מנת לוודא שהכסף לא סתם ישכב בחשבונות הבנק, אלא ישמש בפועל להגברת הצריכה.

שר האוצר ישראל כ"ץ הגיב לדיווחים כי כחלק מהפשרה על תוכנית המענקים תבוטל המענק של 750 ש"ח לרווקים ואמר כי "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו