צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

שר החוץ ההונגרי מבקר בישראל: "לא נתמוך בהחלטות אנטי-ישראליות"

שר החוץ ההונגרי נפגש עם ראש הממשלה ושר החוץ: "לא מקבלים את סמכות בית הדין בהאג. תוכנית טראמפ היא הסיכוי הטוב ביותר להתקדמות וביטחון במזרח התיכון". אשכנזי: "הקהילה הבין-לאומית חייבת לעמוד מול איראן וללחוץ עליה"


צילום: עומר מירון/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של הונגריה פטר שיירטו, בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו הביע בפתח הפגישה את הערכתו על עמידתה האיתנה של הונגריה לצד ישראל בפורומים בינ"ל ובאיחוד האירופי, והביע תקווה כי היחסים בין ירושלים ובודפשט יתחזקו עוד יותר גם בשנים הבאות. השניים דנו בהתמודדות של המדינות עם נגיף הקורונה וכן במדיניות הכלכלית בעקבות המשבר. בנוסף, נדונו נושאים אזוריים בהם האיום שאיראן מהווה על המזרח התיכון והעולם כולו.

מוקדם יותר אירח שר החוץ גבי אשכנזי את השר ההונגרי במשרד החוץ בירושלים. השניים דנו בנושאים בילטראליים שעל סדר היום ושיתופי פעולה בהתמודדות בקורונה כמו גם בנושאים אזוריים במזרח התיכון, בדגש על האיום האיראני ופרויקט הטילים המדויק. במשרד החוץ מציינים כי הונגריה הינה חברה במועצת הנגידים של סבא״א ומילאה תפקיד משמעותי בדו״ח האחרון של הסוכנות המציג את ההפרות האיראניות של מחוייבותיה הבינ״ל.

אשכנזי אמר בהצהרה משותפת כי "הבעתי בפני שר החוץ ההונגרי את דאגותינו מההפרות הבלתי פוסקות של איראן ממחוייבותיה בתחום הגרעין. בראייתנו, הפתרון להפרות אלה הן התנערות מלאה מהסכם הגרעין והציפייה שלנו שממשלת הונגריה תתמוך במדיניות זו.
הסכמנו היום לעבוד במשותף לפתיחת השמיים ברגע שהנסיבות יאפשרו זאת, ולאפשר לתיירים ישראלים לבקר בהונגריה ותיירים הונגרים להגיע לישראל".

אשכנזי הוסיף כי "הקהילה הבין-לאומית חייבת לעמוד מול איראן וללחוץ עליה, כדי למנוע את פרויקט הטילים המדויקים. איראן היא הסכנה הגדולה ביותר". שר החוץ ההונגרי פטר שיירט אמר כי "לא נתמוך בהחלטות אנטי-ישראליות או בסנקציות נגד ישראל באיחוד האירופי או בכל מוסד אחר. לא מקבלים את סמכות בית הדין בהאג. תוכנית טראמפ היא הסיכוי הטוב ביותר להתקדמות וביטחון במזרח התיכון".

ממשרד החוץ נמסר כי שר החוץ אשכנזי הודה לאורח על תמיכתה של הונגריה באיחוד האירופי ועדמתה הנחרצת כנגד החלטות הפועלות נגד ישראל. השניים דנו על אפשרויות נוספות לפיתוח הקשרים הכלכליים בין המדינות, והתמודדות המשותפת עם משבר הקורונה העולמי.

במהלך הביקור נחתמו בין ישראל להונגריה שני הסכמים על ידי שני שרי החוץ ושר המדע, הטכנולוגיה והחלל הישראלי, יזהר שי: מזכר ההבנות בדבר שיתוף פעולה במסגרת תכנית המלגות ההונגרית לשנים 2020-2023, לפיו ממשלת הונגריה תממן 50 מלגות לימודים לסטודנטים ישראלים בכל שנה. הצהרת כוונות בנושא שיתוף פעולה בחלל, כצעד מקדים לחתימת הסכם מסגרת בילטראלי לשיתוף פעולה בתחום.

מלשכת שי נמסר כי בהצהרה, שנחתמה במשרד החוץ ובמעמד שר החוץ, ח״כ גבי אשכנזי, נכתב כי שתי המדינות יפעלו לקידום הסכם בילטרלי לשיתוף פעולה בתחומי חקר ושימוש בחלל החיצון לצרכי שלום, בהם: לווינים ויישומיהם, תצפיות על כדור הארץ, מדעי כדור הארץ, שיטות לחקר החלל כגון רובוטיקה, רוברים, שיטות אופטיות, טכנולוגיות חלל ועוד. ההצהרה לשת"פ תחתם על רקע יחסים טובים בין המדינות ורצון הצדדים לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום החלל.

השר שי אמר כי ״תעשיית החלל הישראלית, שזכתה למוניטין בינלאומי, היא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל. שיתופי פעולה, כמו זה שנחתם היום עם הונגריה, מביאים עימם הזדמנויות להעמקת היחסים שלנו עם מדינות העולם וליצירת הזדמנויות כלכליות משמעותיות, במיוחד לאור פריחתה של תעשיית החלל האזרחית. דווקא עכשיו, בעת משבר, נכון להשקיע בפיתוח התעשיות שבהן לישראל יתרון יחסי ושביכולתן לייצר מנופים כלכליים ומנועי צמיחה״.

זהו הביקור המדיני החמישי בישראל בחודשיים האחרונים כשקדמו לו ביקורי מזכיר המדינה האמריקאי, שה"ח הגרמני, ראש ממשלת יוון ושר החוץ הקפריסאי.

צילומים: משרד החוץ

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו