Yossi Zeliger/Flash90

בשל משבר הקורונה: יותר ממיליון איש נאלצו לצמצם את כמויות האוכל

תחושות הלחץ והחרדה בקרב הציבור החמירו בגל הקורונה השני, כך עולה מסקר שביצעה הלמ"ס באמצע יולי. לפי הלמ"ס בקרב 41% מהנשאלים חלה החמרה במצבם הכלכלי בעקבות משבר הקורונה. גם מצבם הנפשי של רבע מבני ה-21 ומעלה החמיר

1.2 מיליון ישראלים העידו כי הם או אחד מבני ביתם צמצמו את כמות האוכל שהם אוכלים בעקבות המשבר הכלכלי – כך עולה היום (ראשון) מסקר שלישי בנושא החוסן האזרחי, שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאז פרוץ משבר הקורונה. 21% מהנשאלים ענו בחיוב לשאלה זו, לעומת 14% בסקר דומה שנערך בחודש מאי.

עוד עולה מהסקר, אותו ביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באמצע יולי, כי תחושות הלחץ והחרדה בקרב הציבור החמירו; אם במהלך הגל הקודם דיווחו 33% כי הם חשים לחץ וחרדה, בגל הנוכחי מעידים על כך 42% מהנשאלים, בעוד ש-21% מדווחים על דיכאון, לעומת 16% בגל הקודם. תחושת הבדידות, עם זאת, נותרה זהה ומלווה 19% מהאוכלוסייה, למרות שהסגר הוסר ואין מגבלות חברתיות משמעותיות.

על פי הסקר, יותר ממחצית מהאוכלוסייה (55%) חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם. גם נתון זה גבוה מהשיעור שנצפה לפני חודשיים (46%). בקרב 41% מהנבדקים חלה החמרה במצב הכלכלי בעקבות המשבר, אצלם ואצל משפחתם, בעוד בחברה הערבית נרשמה החמרה בקרב 49% מהאוכלוסייה.

מצבם הנפשי של רבע מבני ה-21 ומעלה החמיר בתקופה המשבר. חמישית מהאוכלוסייה חשה דיכאון, ושיעור דומה חש בדידות. 42% מהאוכלוסייה חשים לחץ וחרדה, כ-2.4 מיליון איש – לעומת 33% בסקר הקודם.

לפי הלמ"ס, 64% מהאוכלוסייה חוששים שיידבקו בנגיף, 33% מתוכם במידה רבה. יחד עם זאת, בזמן שמערכת הבריאות מרוכזת באופן ממוקד בקורונה, 38% חוששים מפני פגיעה במצבם הבריאותי בשל סיבות אחרות. זאת, בזמן שרוב הציבור ממלא אחר ההנחיות, יותר מ-80% ממלא במידה רבה, ול-19% מהציבור ההנחיות לא כל כך ברורות או שאינן ברורות כלל.

בקרב 41% מהנשאלים חלה החמרה במצבם הכלכלי בעקבות משבר הקורונה, כאשר שוב בקרב הערבים השיעור היה גבוה יותר – 49%. בקרב 21% מהאוכלוסייה (כ-1.2 מיליון נפש) הם או אחד מבני משק ביתם צמצמו את כמות האוכל, או הארוחות שהם אוכלים במהלך השבוע האחרון, מהפילוח עולה שבקרב הערבים השיעור היה שוב גבוה יותר – 33%.עוד עולה מהסקר, כי רוב הציבור ממלא אחר ההנחיות – יותר מ-80% במידה רבה. ל-19% מהציבור ההנחיות לא כל כך ברורות, או שאינן ברורות בכלל.

עוד עולה מהנתונים, כי 14% נעזרים במישהו המסייע להם בהבאת מזון ותרופות, כאשר שיעורם בקרב בני 65 ומעלה גבוה יותר – 29%. 11% מהאוכלוסייה צופים כי ב-12 החודשים הבאים מצבם הכלכלי ישתפר, לעומת 27% בגל הקודם. 60% סבורים כי מצבם הכלכלי לא ישתנה ו-28% חוששים שמצבם הכלכלי יחמיר – עלייה לעומת השיעור שנצפה בגל הקודם – 18%.

כמו כן, על פי הלמ"ס, שיעור הישראלים שנותנים אמון בטיפול הממשלה צנח מ-69% בסקר הקודם ל-47% בלבד. גם שיעור הנותנים אמון ברשות המקומית ביחס להתמודות עם המשבר ירד מ-77% ל-69%. 62% מאמינים במשרד הבריאות, רק 45% באוצר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו