צילום: פלאש 90

הצעת חוק: כהונתם של בכירים ברשויות האכיפה – לא תימנה לעניין התיישנות

ח"כ שלמה קרעי הגיש הצעת חוק שקובעת כי מי שעבד ברשות אכיפה ועבר עבירה פלילית, תקופת כהונתו ברשות האכיפה לא תימנה כחלק מתקופת ההתיישנות: "מנדלבליט ואחרים, שלכאורה עברו על כללי האתיקה או על החוק, עושים הכל כדי להגן איש על רעהו"

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הגיש הצעת חוק שקובעת כי מי שעבד ברשויות האכיפה, כמו משרד היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, או משטרת ישראל, ועבר עבירה פלילית, תקופת כהונתו ברשות האכיפה לא תימנה כחלק מתקופת ההתיישנות. הסדר זה דומה למצב שבו חבר כנסת מקבל חסינות ותקופת החסינות לא נספרת לעניין התיישנות על עבירות.

קרעי מסביר כי "לצערי הרב, במציאות של השנים האחרונות, נדמה כאילו לבכירי מערכת אכיפת החוק יש חסינות מובנית מפני כל דבר בעייתי, מוסרי או פלילי, שהם מבצעים או ביצעו בעבר. אסור להוסיף חטא על פשע, גם חסינות לא חוקית וגם מחיקת העבירה לחלוטין באמצעות התיישנות באותה התקופה עצמה".

הח"כ מהליכוד לא מסתיר את מטרת החוק ואומר כי "מנדלבליט, שי ניצן, ליאת בן ארי, המפכ"ל לשעבר ואחרים, שלכאורה עברו על כללי האתיקה או על החוק בשורה של מקרים, עושים הכל כדי להגן איש על רעהו מפני בדיקה או חקירה בעניינם".

"אין אדם שהוא מעל החוק, ואין מי שיכול לחמוק מזרועות החוק לעד. סוף האמת להתגלות וסוף הצדק להיעשות. מי שינסה להפוך את תקופת כהונתו הציבורית ברשות אכיפה, למבצר ומגן מפני החוק, כדי שתחול התיישנות על מעשיו, יגלה שהחוק החדש שם סוף לשחיתות השלטונית", אומר קרעי.

הכתב המשפטי של 'ישראל היום' יאיר אלטמן מסביר כי כיום, משום תפקידו כיועץ המשפטי לממשלה, אין גוף או אדם שיכולים למעשה לבחון את מעשיו מלבד הוא עצמו או מבקר המדינה, שכבר הודיע שאין בכוונתו להיכנס לבדיקה שכזו. הרקע להצעה: העובדה שבספטמבר הקרוב תעבור תקופת ההתיישנות לחשדות נגד מנדלבליט בפרשה זו. ההצעה מבקשת להשוות את המצב למה שנהוג באשר לחברי כנסת.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שאותה יזם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) וצפויה להיות מונחת על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה בשבועות הקרובים, נכתב: "מי שמכהן ברשות אכיפה כמוגדר בחוק זה – חלים עליו כללים אתיים, מוסריים ואחריות כבדים ביותר מאשר בכל עבודה אחרת.. לעיתים דברים מתגלים לאחר שנים רבות, אפילו לאחר תום תקופת ההתיישנות הקבועה בחוק, ולא ניתן להעמיד אדם לדין".

עוד נכתב בהצעת החוק כי "כשמדובר באדם שעבד ברשות אכיפה, ובוודאי מי שכיהן כבכיר ברשות אכיפה, הרי יש אינטרס ציבורי משמעותי במיוחד להעמידו לדין גם אם עברו תקופת ההתיישנות ושנים רבות, למען האינטרס הציבורי ולמען יראו וייראו, ובעיקר על מנת לבחון באמצעות העמדה לדין זו גם כשלים נוספים או עבירות אחרות שבוצעו באותה רשות אכיפה באותה תקופה או לאחריה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו