צילום: דוד כהן / Flash90     

סקר: הישראלים פוחדים מהקורונה, אך 30% מהציבור לא עוטים מסיכה

סקר 'מאגר המוחות': 90% מהאזרחים מודאגים מהמגיפה • למרות זאת, 30% לא עוטים מסיכה באופן קבוע • 40% שינו את הרגלי הקניות • ו־47% אופטימיים בנוגע לאפשרות החזרה לשגרה בשנה הקרובה • וגם: 67% מהציבור יוצא הרבה פחות מהבית מאז התפרצות משבר הקורונה

הקורונה פוגעת קשה מאוד בבריאות, בפרנסה ובחיי המשפחה והחברה. רוב הציבור בישראל מודאג מאוד מהמצב הבריאותי של משפחתו בגלל הנגיף, האזרח הישראלי מבלה יותר בבית ופחות יוצא לאירועים משפחתיים. כמו כן, מרבית הישראלים מעידים שנפגעו כלכלית בגלל הקורונה עד כדי כך שכמעט 70% מעידים שצמצמו את ההוצאות הן על מוצרים בסיסים והן על מותרות – כך עולה מסקר שמתפרסם הבוקר (שני) ב'ישראל היום'.

השיח הציבורי והתקשורתי מתרכז בשבועות האחרונים במשבר הכלכלי החריף בישראל ובמיליוני האזרחים שנפגעו ממנו. בכירי משרד הבריאות וממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, מנסים במידה רבה להסוות ולטשטש בתקופה האחרונה את הפגיעה הבריאותית הקשה של הקורונה בציבור, והם ממעטים מאוד לדבר על הפגיעה הקשה במאות חולים קשה ומונשמים ובמספר הטראגי המצטבר של יותר מ־500 המתים מהמגיפה, כאשר רק בשבוע האחרון נוספו עוד כמעט כ־70 מתים מהקורונה. זאת, עד כדי הניסיון של פרופ' גמזו להתחמק מלהשיב לפני שבוע לשאלה ישירה שהופנתה אליו בנושא זה.

ואולם, הסקר מראה כי מרבית הישראלים (%78) לא מתרשמים מהניסיונות החמורים לטשטש את חומרת הפגיעה הבריאותית של הקורונה ועוצמתה, הם מבינים את חומרת המגיפה ומודאגים מאוד ממצבם הבריאותי של הקרובים להם בעקבות הקורונה: %42 מהמשיבים לסקר מודאגים מכך במידה רבה ורבה מאוד, %33 מודאגים במידה בינונית, %15 מודאגים במידה מעטה ורק %7 אינם מודאגים כלל. בהשוואה של קבוצות הגיל ניתן לראות נתונים בלתי צפויים ולפיהם דווקא בני 18 עד 30 מודאגים מאפשרות הפגיעה הבריאותית בקרוביהם לא פחות מבני הגיל המבוגר והקשישים.

2% עוטים מסיכה רק בחללים סגורים, 70% מהציבור מעידים כי הם עוטים מסיכה בכל המקרים הנדרשים, 21% מעידים כי הם עוטים מסיכה ברוב המקרים הנדרשים ורק 2% העידו כי הם כמעט אינם עוטים מסיכה.

נתונים אלה מדאיגים ונמוכים ביחס לנתונים הנדרשים, לפי משרד הבריאות, כדי לצמצם באופן הרבה יותר משמעותי ומתמשך את ההידבקויות מקורונה. הנתונים מראים שוב כי יש כשל מתמשך בהסברה של משרד הבריאות על החשיבות הקריטית של עטיית המסיכה וכן יש כשל באכיפה מתמשכת ואפקטיבית של חובה זו.

על פי נתוני הסקר, יש גם פערים משמעותיים בציות לחובת עטיית המסיכה. בעוד שאצל בני 18-30 רק %61 מעידים כי הם עוטים מסיכה בכל המקרים הנדרשים, %80 מבני 50-64 מעידים כי הם עושים זאת, ו־%73 מבני 65 ומעלה.

הממצאים יכולים להצביע על אחד הגורמים לתחלואה והתמותה בגל השני שהן קטנות יותר ביחס להיקף ההידבקויות בנגיף, אבל, שוב, ממחישות את ההכרח הדחוף בהסברה ואכיפה וכל זאת על רקע התוכנית של ממונה הקורונה פרופ' גמזו שלדבריו האמון של הציבור והציות לעטיית מסיכות הם קריטיים בריסון הגל השני והמשך החיים בצל הקורונה מבלי שמשרד הבריאות ייאלץ להטיל מחדש הגבלות חמורות וסגרים כדי לצמצם את התפשטות המגיפה.

הסקר ממחיש גם את היקף השינוי הדרמטי והמטלטל בהרגלי החיים שגורמת מגיפת הקורונה לרוב רובם של הישראלים. על פי הסקר, %67 מהציבור יוצא פחות מהבית, %66 נכנסים פחות לחנויות וחללים סגורים ו־%70 הפחיתו את מספר המפגשים האישיים וחיי החברה שלהם. כמו כן, %60 הפחיתו בכמות הביקורים המשפחתיים שהם ערכו, %47 צמצמו את היקף הגעתם לעבודה ולפגישות עבודה, וכן %40 בוחרים לקנות יותר באמצעות האינטרנט ומשלוחים.

על פי ההערכות בכירים במערכת הבריאות, כולנו ניאלץ לחיות בצל הקורונה עוד חודשים רבים ואפילו שנים רבות, וגם אם יימצא החיסון המיוחל למגיפה יידרשו שינויים משמעותיים בחיים של כולנו.

נתוני הסקר מצביעים עד כמה יש הכרח דחוף בהשבת אמון הציבור בהוראות משרד הבריאות ובתכנון חיי הכלכלה, החברה ומוסדות החינוך באופן שיתאים לחיים החדשים ולהרגלים החדשים בצל הקורונה: החל ממיסוד העבודה מהבית, תקצוב של אירועי תרבות מחוץ לאולמות, עידוד מאסיבי של המסחר והכלכלה במשלוחים ובאינטרנט, עזרה כלכלית משמעותית ומתמשכת יותר לציבור, וכלה בתכנון דחוף של שנת הלימודים הקרובה בבתי הספר ובאקדמיה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו