צילום: ויקיפדיה

דיווח בבריטניה: מספר המתים באיראן מקורונה גבוה כמעט פי 3 מהנתון הרשמי

מידע שהודלף לרשת BBC חושף כי הנתונים הרשמיים באירן נמוכים משמעותית מאלו הנכונים, וכי מדובר במדיניות מכוונת. בעוד שלציבור האיראני ולעולם דווח ב־21 ביולי כי 14,405 איראנים מתו מהנגיף, המשטר ידע על יותר מ־42 אלף מתים

רשת בי־בי־סי בפרסית טוענת כי הגיעו לידיה מסמכים רשמיים של המשטר האיראני, אותם חשפה היום (שני), ולפיהם הממשלה מטייחת את הנתונים הנוגעים לתמותה מקורונה במדינה. לפי המסמכים, מספר המתים באיראן גבוה פי שלושה מהפרסומים הרשמיים. בעוד שלציבור האיראני ולעולם דווח ב־21 ביולי כי 14,405 איראנים מתו מנגיף קורונה, המשטר יודע על יותר מ־42 אלף חולים שמתו מהנגיף.

על פי הדיווח של הרשת הבריטית, מספר הנדבקים בנגיף שידוע לשלטון האיראני עומד על יותר מ-451 אלף בני אדם, כמעט כפול מהמספר שפורסם – 278,827. איראן היא אחת המדינות שספגו את המכה החזקה ביותר מהקורונה בעולם כולו ובאזור בפרט, ובשבועות האחרונים היא עדה להתפרצות חדשה ומאיימת.

עוד עולה מבדיקת הבי־בי־סי כי מקרה המוות הראשון מקרונה נרשם באיראן כבר ב־22 לינואר, כמעט חודש לפני הדיווח הרשמי על המקרה המאומת הראשון. "בהתחלה לא היו ערכות בדיקה, וכשקיבלו אותן לא עשו בהן שימוש נרחב מספיק". אמר רופא מאיראן שלא זוהה בשמו ל-BBC. "העמדה של רשויות הבטחון אמרה שלא צריך להודות בקיומו של הנגיף באיראן, המדינה הייתה בהכחשה".

על אף דיווחים של עיתונאים בתוך איראן ואזהרות של גורמי רפואה, המשטר הכחיש במשך 28 יום את הימצאות הנגיף בשטחה המדינה. עד 19 בפברואר, 52 איש כבר מתו. רופאים המעורים בנושא אמרו ל-BBC כי משרד הבריאות היה תחת לחץ מצד שירותי הביטחון והמודיעין.

בים פקפקו במספרים הרשמיים שפרסמו הרשויות ברפובליקה האסלאמית מאז תחילת ההתפרצות, כשמה גורמים מקומיים סיפרו על אי-התאמות בין הנתונים האזוריים לבין אלו הלאומיים. הפערים בין הנתונים הרשמיים ובין מספר המתים באותן רשומות תואמים גם את ההבדלים בין המספרים הרשמיים לבין חישוב התמותה העודפת באיראן עד אמצע יולי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו