בחורי ישיבה הוגים בתורה, בשיא משבר הקורונה. צילום: Yossi Zeliger/Flash90

"במטרה לרכך את החרדים": ניסיון להעביר תקציב של 400 מיליון ש"ח לישיבות

דיווח: נתניהו מנסה להעביר 400 מיליון ש"ח לישיבות "כדי לרכך את התנגדות החרדים לבחירות". גורמים ביהדות התורה: "זו עזרה ראשונה לישיבות שמשוועות לתקציב, נמשיך להתנגד לבחירות". היועמ"ש מתנגד למהלך. לשכת רה"מ: "אין קשר בין הדברים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו יזם מהלך במסגרתו יועבר תקציב של 400 מיליון שקלים לישיבות החרדיות בנפרד מחבילת התקציב שמועברת בימים אלה ממילא למערכת החינוך – כך דווח ב'חדשות 12'. זאת מאחר וכידוע הישיבות הקדושות מפולות פעם אחר פעם בתקציבים. בדיווח נטען כי "בתמורה 'ירככו' המפלגות החרדיות את התנגדותם לבחירות נוספות ולפירוק הממשלה".

הכתבת דפנה ליאל ציינה כי הנציגים החרדים רואים בראש מעייניהם את החזקת עולם התורה, מעל לאינטרסים פוליטיים: "חשוב להבין שהחרדים לא מתנגדים לבחירות מתוך אכפתיות לבני גנץ, לרוטציה או לאור ערבותם להסכם בין נתניהו לגנץ. הסיבה שהחרדים לא רוצים בחירות היא תקציב וכסף לישיבות שלהם – וזה מבחינתם, הנושא הדחוף ביותר".

יצוין שבמידה והיה עובר תקציב מדינה, עולם התורה היה מקבל את התקציב המגיע לו, וייתכן והסכום היה גבוה יותר מ-400 מיליון ש"ח. מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "הדיווח לא נכון, אין קשר בין הדברים. נתניהו מאמין שיש לעשות הכול כדי למנוע בחירות ולהעביר תקציב באופן מיידי".

"400 מיליון השקלים האלה הם עזרה ראשונה לישיבות שמשוועות לתקציב, המינימום שאנחנו יכולים להסתדר איתו", אמרו בתגובה גורמים ביהדות התורה. הגורמים הודו שלמען הסיוע לעולם התורה יוותרו אינטרסים פוליטיים: "נמשיך להתנגד לבחירות גם אם נקבל את הכסף הזה אבל זה יסייע 'להוריד אותן בגרון' – ולמנוע מאיתנו לעשות מהלכים קיצוניים כדי למנוע בחירות".

הדיווח ניסה באופן לא מפתיע להציג את המלך המתבקש באור שלילי: "עם זאת, ניתנה להן הזדמנות לקבל את הכסף מיידית – זאת בשעה שרבים אחרים ממתינים לו, למשל ההשכלה הגבוהה. כך, יקבלו החרדים מעין 'הנחת שותפים קואליציוניים'", נאמר. עוד דווח כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד למהלך.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מיהר להגיב ולהסיט וכתב בטוויטר: "התוספת של 400 מיליון ש"ח למפלגות החרדיות בעת הזו זה לא תקציב לישיבות, אלא כניעה לדרעי ולליצמן ושוחד בחירות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו