צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

"ליברמן היה שר הביטחון הכי טוב לחרדים": דיון סוער על הצעה של ח"כ קושניר • צפו

סגן השר יצחק כהן מש"ס תקף במליאה את ח"כ קושניר: "אתה עדיין עולה חדש, אתה עדיין עם מבטא רוסי כבד, אתה עדיין בא מהתרבות שחינכו אותך לאנטישמיות. תרגע, אתה כבר בארץ ישראל. תתנתק מהמקור מאיפה שהגעת". הח"כ מישראל ביתנו: "אני חושב שכולנו נמצאים כאן בזכות התורה ובזכות המסורת"

ח"כ אלכס קושניר מ'ישראל ביתנו' הגיש היום (רביעי) 'הצעה לסדר היום' על "הצורך להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא תקצוב הישיבות ככלי להשגת מטרות פוליטיות בתקופת משבר הקורונה". בנאום בניחוח אנטישמי טען כי "עכשיו נתניהו דוהר לבחירות. המפלגות החרדיות כמובן מתנגדות, כי לא יכולות לממש את הכסף שהובטח להם לישיבות במסגרת הסכמים קואליציוניים. אז מה עושה ראש הממשלה? מציע שוחד בסכום של 400 מיליון שקלים לישיבות תמורת אי התנגדות של גפני, דרעי וליצמן להליכה לבחירות".

"אז אדון נתניהו פעם היה נכנע ללחץ ואיומים, אבל היום הוא בעצמו מציע שוחד. חבריי חברי הכנסת במפלגות החרדיות, אתם מנצלים בצורה מקסימלית את חולשתו של המנהיג ואת התלות המוחלטת שלו בכם. לכן אני חושב שהגיעה העת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית כדי לחקור את השימוש בתקציב הישיבות ככלי להשגת מטרות פוליטיות בתקופת משבר הקורונה, ובכלל. תפקידה של הכנסת הוא לפקח על עבודת הממשלה ועל עבודתו של ראש הממשלה, ולכן אני קורא לכל חברי הבית לתמוך בהצעה שלנו ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא".

ח"כ אוריאל בוסו צעק לעבר קושניר: "אתה משקר. אתה משקר את הציבור. זה הכסף שמגיע להם בזכות ולא בחסד, אף אחד לא עושה טובות. אתם חושבים שגידול טבעי זה מתנה, זה מענק. למה אתה מצייר את זה ככה? גם כשדיברת על בחורי ישיבות ידעתם שזה שקר ואתם לא חוזרים בכם. אתם מטעים את הציבור פעם אחר פעם".

סגן שר האוצר יצחק כהן הגיב להצעה ופתח את נאומו באמירה גזענית כלפי עולי רוסיה: "קושניר, חברי, אתה אשקלוני. בוא אני אלמד אותך משהו. אתה עדיין עולה חדש, אתה עדיין עם מבטא רוסי כבד. אתה עדיין בא מהתרבות שחינכו אותך לאנטישמיות. תירגע. תירגע. אתה כבר בארץ ישראל, שירת בצה"ל, היית מנכ"ל. תירגע. תנתק מהמקור מאיפה שהגעת. אל תיתן נאומים אנטישמיים, תשתחרר מזה. מאיזה חינוך באת?"

הוא תקף את ההסתה האנטישמי של ישראל ביתנו בחודשים האחרונים ואמר כי "תתביישו לכם. תשתחררו מהדבר הזה. תפסיקו לרדוף חרדים, הם לא עשו לכם שום דבר. בזכותם אתם חיים בכלל. בושה. בושה. מה שיש להם בפה זה רק חרדים. חרדים, חרדים, חרדים, חרדים. מה עשו לך החרדים? רק על חרדים אתם מדברים, כל הזמן. כל הזמן רק חרדים. כל הנאומים שלכם הם נגד חרדים. אתם רק שומעים חרדים, אתם מקבלים דיזנטריה. מה קרה?"

"חבר הכנסת קושניר, פעם אחת התנצלת על סרטון מזעזע שפרסמת ברשת. חשבת שאת הרשת הזאת רק הרוסים רואים. את הסרטון הזה כולנו ראינו, ועד עכשיו אנחנו מזועזעים. אז התנצלת פעם אחת – תתנצל פעם שנייה", תקף כהן.

יו"ר ועדת הכספים ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני התייחס לנאומו האנטישמי של קושניר ואמר כי "אני שמעתי את הנאום של חבר הכנסת קושניר. שמעתי את חלקו, אבל שמעתי גם את זה, ואני לא מבין. זו לא הדרך של ישראל ביתנו. אדוני יושב-ראש הכנסת, אני רוצה לומר לכנסת, אני רוצה לומר לציבור: איווט ליברמן, מנהיגה של ישראל ביתנו, היה שר ביטחון, בין יתר התפקידים שלו – התקופה הכי טובה של היהדות החרדית, הכי טובה. גם כשהיו כאלה שלא בדיוק דאגנו להם, שהם לא בדיוק למדו תורה ושהם לא בדיוק תורתם אמנותם, הוא נתן להם אישור. הוא היה שר ביטחון מעולה, מעולה. אבל, זה לא התפקיד היחיד. בכל התפקידים שהוא ניהל, שהוא היה שר או שהוא היה באיזשהו תפקיד, הציבור החרדי הרגיש בו חבל על הזמן. הוא עשה הכול, הוא עשה הכול, בשביל הציבור החרדי".

גפני את שיתוף הפעולה בבחירות לרשויות המקומית: "כשאנחנו רצינו שראש עיריית ירושלים יעזור לציבור החרדי וכל מה שנלווה לעניין הזה, איווט ליברמן התייצב יחד איתנו – תומך במשה ליאון. כשרצינו לתמוך בעינת קליש כראש עיריית חיפה, שאל אותי איווט ליברמן מה לעשות. אמרתי לו: לתמוך בעינת קליש – התייצב כמו חייל. אני לא יודע מה הוא עשה בצבא, אבל הוא התייצב. כשהיה לנו סיפור עם צפת ואנחנו תמכנו במועמד לראשות העיר, בא איווט ליברמן ושאל אותי מה לעשות. אמרתי לו: לתמוך בשוקי אוחנה – תמך".

"יש פה דבר שהאמת היא, אדוני היושב-ראש, אני לא מצליח להבין אותו. עומד פה נציג – יכול להיות שהוא לא יודע מה עמדת המנהיג שלו, אבל אם הוא יודע, אז מה זה שהוא עומד פה ומדבר על זה שלחרדים נולדים ילדים ואחרי זה לילדים האלה נולדים עוד ילדים. את הנאומים האלה אני מכיר מאירופה. את הנאומים האלה אני מכיר ממקום שאני לא יכול לשמוע את זה. אז, מילא היה אומר את זה, אני-יודע, מישהו ששונא את הציבור החרדי – בסדר. אבל המנהיג שלך הלך איתנו כל הזמן. הוא היה שר הביטחון הטוב ביותר מבחינת היהדות החרדית. הטוב ביותר, ולנו היו יחסים טובים עם שרי ביטחון לדורותיהם. הוא היה הכי טוב".

"בכל הנושאים של ראשי ערים, בכל הנושאים של התפקידים של איווט ליברמן, הוא היה הטוב ביותר לציבור החרדי. הוא אפילו התגאה בזה. אז מה, חבר הכנסת קושניר, אתה עולה לפה ומשמיץ את היהדות החרדית? מחר המנהיג שלך ישנה את דעתו והוא יחזור למקורות – אתה תישאר עם השטות הזאת שאנחנו מקבלים שוחד? תדע לך שבמצב הנוכחי עם הקורונה ילדי אברכים וילדי ציבור חרדי שאינם מקבלים תקציב, אינם מקבלים את מה שמגיע להם בתקציב, רעבים ללחם. תתבייש לך", חתם גפני.

קושניר הגיב לכהן: "אדוני סגן השר, אני רוצה להגיד לך שאני חושב שכולנו נמצאים כאן בזכות התורה ובזכות המסורת", פתח בדברי טעם, אך חזר מיד להסית: "אבל באותה נשימה אני רוצה להגיד לך שלא יכול להיות מצב שיש במדינת ישראל 130,000 אברכים ורק כ-4,000 עתודאים. יש פה עיוות. העיוות הזה נוצר כי לראש הממשלה נתניהו נוח להשתמש במשאבי המדינה לצורך השגת מטרות פוליטיות שלו. ולדבר הזה אני ביקשתי להקים ועדת חקירה, ואני מאוד מצטער שזה לא קרה אבל זה לא אומר שאנחנו נפסיק להילחם לטובת השוויון, לטובת הצדק של כל אזרחי ישראל, כל היהודים במדינת ישראל, לא משנה מה רמת דתיותם, איך הם מתפללים וכמה פעמים ביום הם מתפללים והאם הם מתפללים בכלל".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן על להגיב לדברי גפני ואמר כי "אני באמת לא זוכר שזכיתי לכבוד כזה שיושב-ראש ועדת הכספים, מר גפני, הזכיר אותי 17 פעמים בתוך נאום אחד. אני יכול להגיד לך שאני מסכים איתך בכל מילה. אני טוב לחרדים ואני חושב שעשיתי רק טוב לציבור החרדי, ודבר שבאמת זועק לשמים, הנזקים שאתה וליצמן ודרעי גורמים לציבור החרדי. הרי כל מה שאתם עושים, פוגעים ללא הרף בציבור החרדי. ואתה יודע למה? כי אתם רוצים להחזיק את הציבור החרדי עני ומסכן, תלוי בקצבאות ובנדבות שאתם משיגים. כל המטרה שלכם זה להחזיק את הציבור החרדי ללא השכלה, ללא מקצוע וללא פרנסה. אתם מחזיקים אותם בני ערובה, כי שבן אדם תלוי בפרנסה במישהו, אז אפשר להכתיב לו גם הצבעה פוליטית זה מה שאתם עושים".

"אתם מתנגדים ללימודי ליבה כי חס וחלילה, החרדים יקבלו השכלה; כי חס וחלילה, לחרדים יהיה מקצוע, חס וחלילה הם יוכלו להרוויח ולא להיות תלוי ביושב-ראש ועדת הכספים. כל מה שאתם עושים זה פגיעה מתמשכת גם בציבור החרדי וגם בעולם התורה. אין שום קשר בין מה שאתם עושים לתורה. אני כבר לא רוצה לצטט – וציטטתי פה לא פעם גם אחרים, הרבה יותר חכמים, גם את הרמב"ם שאמר שאין שום ברכה בלימוד תורה אם אין פרנסה, אם אין מלאכה, אתם פועלים בניגוד לכל גדולי התורה במדינת ישראל. אתם מנצלים את המצב בצורה הכי צינית. כל מה שאתם רוצים זה להכתיב לציבור שלם מה הם יצביעו", הוסיף ליברמן בדברי בורות.

"אז אני אומר לך עוד פעם, מר גפני, אני מסכים שאני הרבה יותר טוב ממך לציבור החרדי, כי אני רוצה לקדם אותו, רוצה שהוא ילמד, שהוא יוכל להתפרנס ולא להיות מסכן ונזקק. זה כל ההבדל ביננו. אבל אל תדאג, יבוא היום, לא לעולם חוסן. היום אתם מרגישים חזק ובטוח, לא לעולם חוסן, ואנחנו נעשה מה שצריך לעשות". ח"כ יצחק פינדרוס צעק לעברו: "2,000 שנה מאיימים עלינו ולא קרה כלום. 2,000 שנה אומרים לנו את זה, אתה יכול להיות רגוע".

"שר הביטחון הכי טוב ליהדות החרדית היית אתה", צעק לעברו גפני, ליברמן הגיב: "אני מסכים, אמרתי, אני מסכים מאוד". ההצעה כמובן נדחתה ברוב קולות.

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר מכן כי "אני לא מוכר כאן כאחד שמתבייש להגיד את עמדותיי, גם לא כאחד שמטשטש את ההבדלים האידיאולוגים בינינו בתוך החברה הישראלית. אבל אני לא יכול שלא לכאוב ולהתקומם כנגד הדברים המבזים והנמוכים שנאמרו היום על ידי סגן השר כהן. עולי ברית המועצות, כמו גם העולים מאתיופיה, מהמדינות האנגלוסקסיות, מדינות ערב ומאירופה הם התגשמות חזון הנביאים של תקומת עם ישראל בארצו וקיבוץ הגלויות. זה פשוט נס מרגש שמתרחש לנו מול העיניים. הדבר הטוב ביותר שקרה לנו כעם באלפי השנים האחרונות".

"לבוז למבטא של העולים, לציין את עובדת היותם עולים בטון מזלזל ומתנשא, ולהפנות עורף למסירות הנפש שלהם לשמור על יהדותם בארץ מוצאם זו בורות ורשעות. ישבתי היום בכנסת נבוך ומזועזע עד עמקי נשמתי. התביישתי והרגשתי חובה להתנצל בפני ח"כ קושנר. שלא נהיה חלילה בגדר אלה שלא מיחו ונראה שנח להם וניתפש כולנו בעוון הלבנת פנים ושנאת חינם. ולכם אחיי העולים, מרוסיה או מאנגליה, ממרוקו או מתוניס, מארה"ב, אתיופיה, ואוסטרליה. תודה לכם על מסעכם הקשה, תמשיכו לדבר במבטא שלכם בכל מקום ולהתגאות בו, זה כמו מוזיקה עריבה לאוזניים שלנו. אוהבים אתכם ומעריכים".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

😥😥😥😥

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו