צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

נציגי הליכוד וכחול לבן שוב נפגשו: "רוח חיובית" בשיחות – אבל אין הסכמות

במפלגות אומרים שיש נכונות בשיחות לפתרון, אך טרם הושגו הסכמות לגבי תקציב המדינה, שיטת מינויי בכירים והאפשרות של הגנות לנתניהו אם יפסל על ידי בג"ץ. רה"מ נתניהו דורש מצוותי המשא ומתן למצוא פתרונות, בשל החשש כי ידרש לצאת לנבצרות או אם בג"צ יפסוק כי הלכת דרעי-פנחסי חלה עליו כראש הממשלה החלופי

נציגי הליכוד וכחול לבן נפגשים הערב (ראשון) כדי לדון במשבר הקואליציוני, ובשורה של נושאים הנוגעים להמשך תפקוד הממשלה. בשתי המפלגות אומרים כי ישנה "רוח חיובית" בשיחות. מטעם הליכוד משתתפים בשיחות יו"ר הכנסת יריב לוין ומקורבו של נתניהו, איש העסקים יעקב אטרקצי, ומטעם כחול לבן נוכחים בפגישה שר המשפטים אבי ניסנקורן, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי הוד בצר.

ב'וואלה' דווח כי בשלב זה לא הושגו הסכמות באף אחד מהנושאים – לא על התקציב, לא על שיטת המינויים הבכירים ולא על ההגנות לראש הממשלה בנימין נתניהו אם יפסל על ידי בג"ץ. היום התכנסה הממשלה לישיבה השגרתית של תחילת השבוע, אך הדיון נערך רק בנושאים הקשורים לטיפול במשבר הקורונה.

מלבד המחלוקת על התקציב, שעדיין לא הגיעה לפתרון, בליכוד דורשים לעשות חבילת תיקונים ושיפורים להסכם הקואליציוני שיספקו הגנה לנתניהו מפני אפשרות שבג"ץ יפסול את כהונתו כראש ממשלה חליפי או יורה לו לצאת לנבצרות. בנוסף לכך, הצדדים לא הסכימו עדיין על מנגנון המינויים הבכירים, ובכחול לבן מסרבים בשלב זה לדרישת הליכוד לשנות את אופן בחירת המועמדים כך שלדרג הפוליטי תהיה בו יותר מעורבות.

ב'מעריב' דווח כי הנושא המרכזי הנדון בפגישה היא התעקשותו של רה"מ נתניהו על השגת ערבויות ומציאת פתרונות, בשל החשש מעתידו המשפטי. נתניהו דורש כי ימצא פתרון למקרה בו יידרש לצאת לנבצרות על ידי היועמ"ש, וכן עבור מקרה בו יפסוק בג"צ כי הלכת דרעי-פנחסי חלה עליו, כך שאינו יוכל לכהן כראש הממשלה החליפי, לאחר ביצוע הרוטציה. גורם המעורב בשיחות מסר כי נתניהו מתעקש לשמר לעצמו "נקודת יציאה" מההסכם.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר אתמול בראיון ל'חדשות 12' כי האפשרות של פיזור הכנסת ויציאה לבחירות על רקע סוגיית התקציב – חלפה. "זה רק עניין של סיכומים וניסוחים", אמר. "אנחנו לא רוצים בחירות וזה דבר טוב". לדבריו, "לפי מה שידוע לי, כרגע עסוקים בניסוחים. עוסקים בסיכומים אחרונים לגבי הדברים. ברגע ששני הצדדים מבינים שאין בחירות – אז אין בחירות".

על התקציב אמר: "אני מאמין שלא צריך בחירות עכשיו ולא בסוף השנה ולא בתחילת שנה הבאה כי לקחנו על עצמנו לסייע לציבור. אני מדבר עם כחול לבן ומפציר בהם – תסכימו להעביר איזשהו סוג של תקציב כדי שיהיה כסף על מנת לשלם לביטחון, לחינוך". שר האוצר כ"ץ ובכיר הליכוד התייחס גם לסוגיית דחיית החלת הריבונות: "ההזדמנות עוד תגיע, הדבר יקרה. להצהרות של נשיא ארצות הברית יש משמעות".

ב'חדשות 12' דווח כי בליכוד ובכחול לבן נמשכים המאמצים למנוע מערכת בחירות נוספת. גם בשלב זה טרם הושגו הסכמות, אך מאחורי הקלעים מתגבשות הבנות בין הצדדים. במוקד: אישור החוק לדחיית התקציב והעברת תקציב דו-שנתי עם "תחנת יציאה" לראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוגיית המינויים שכה חשובה לנתניהו אין שינוי בשלב זה.

הסוגיות שבמוקד המו"מ בין הליכוד לכחול לבן לפי הדיווח של דפנה ליאל: החוק לדחיית המועד האחרון להגשת התקציב יאושר בשלוש קריאות, יועבר תקציב דו-שנתי אך לנתניהו תישמר "תחנת יציאה" אחרונה רגע לפני סיום התקציב, במידה ונתניהו יוכרז כנבצר עם פתיחת שלב ההוכחות בינואר ישראל תלך לבחירות, סלע המחלוקת – האם יועבר חוק שיגן על נתניהו מפני פסילתו כראש ממשלה חליפי, מינויים – בינתיים אין שינוי שכן על נתניהו נאסר להתערב בנושא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו