מאמר לשולחן שבת • פרשת וירא

'גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה • ביאור חובת וזכות עניין הכנסת אורחים • מאמר לשולחן שבת

בפרשת השבוע פרשת וירא אנו לומדים לראשונה על מצוות הכנסת אורחים, אחד מהדברים אשר מסמלים את העם היהודי זה מצוות הכנסת אורחים, אשר כמה שאתה מעמיק לפינות נידחות כלשהם בעולם אתה תמצא בית יהודי חם אשר ישמח לארח אותך במאור פנים ובחפץ לב, מידה זו אשר היא המצווה המרכזית בגמילות חסדים, חידש ועיצב לנו אבי האומה אברהם אבינו עליו השלום.

קרא עוד:

[postim]

מסופר בפרשה שמכיוון שאברהם אבינו מל את עצמו, וביום השלישי שלאחר המילה הרי מאד מאד נחלשים, אי לכך הוציא הקדוש ברוך הוא חמה מנרתיקה בכדי שלא יצאו אנשים מפתח ביתם, ולא יעברו על פני אוהל אברהם אבינו אשר כמאמר המדרש היה לו ארבעה פתחים, פתח לכל רוח ורוח בכדי לראות מי מעוניין להיכנס לביתו, לסעוד ליבו ולפוש מטורח הדרך.

הרה"ק משפיטובקה זיע"א מבאר שדייקא מתוך זה שהקדוש ברוך הוא הוציא חמה מנרתיקה בכדי שלא יבואו להטריחו, אם כן משמע שאם כן יבואו אנשים הוא יהא חייב מכורח מצוות הכנסת אורחים לכבדם ולהעניק להם כל צרכיהם, ולא פטר את עצמו במחשבות על חולשתו, ללמדנו, הכנסת אורחים אנו מחויבים ויש לנו את הזכות לעשות, בכל מצב ובכל שעה.

מסופר במדרש שקודשא בריך הוא בא לבקר את אברהם ביום השלישי למילתו, בזמן החולשה הגדולה ביותר, וכשבאו האורחים אברהם פנה אברהם לאורחים, ומכאן למדו חז"ל 'גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה', וההסבר לזה שאברהם אבינו ע"ה נפנה לאורחים בעת שהקדוש ברוך הוא בא לבקרו אפשר לבאר על פי מה שביארו הרה"ק מפרמישלאן והרה"ק ר' נתן אדלר זיע"א, שגופו של אברהם אבינו היה כל כך מקודש, עד שהגיע למצב אשר גופו מובילו לעשות מצוות מאליהם, ואם כן כשאברהם הרגיש שרגליו נושאות אותו לעבר האורחים, מזה הסיק אברהם אבינו ע"ה שכעת המצווה היא קבלת פני האורחים.

ביותר אנו למדים מפרשינו יסוד חשוב בעבודת ה', הרי אברהם אבינו ע"ה אם לא היה מתמקד בהכנסת אורחים והיה מתמסר כולו לעבודת ה' בלא טרדות והפרעות שלאורחים רבים, הרי הוא היה יכול לטפס בעצמו ולהגיע להרבה יותר מדרגות גבוהות ועצומות, וביותר כאשר הוא מכניס לביתו הרבה אנשים עוברי דרכים מסתמא מגיעים גם לביטול תורה ולשמיעת לשון הרע וסתם דיבורי חול של הגיגי האורחים אשר הוא מכניס תחת צל קורתו, אלא יש לבאר, הרי כל כוונתו של אברהם אבינו בהכנסת האורחים היתה למען הרבות שם שמיים בעולם, כמו שחז"ל מלמדים אתנו, שלאחר שהיו אוכלים היה אומר תנו תודה למי שהאוכל שלו, וכך היה נכנס מספר מפיץ ומשריש אמונת ה' בקרב כל האורחים אשר באו לסעוד ולפוש בצל קורת ביתו של אברהם אבינו, וזה בא אברהם אבינו ללמדנו, אפילו שלפעמים יש ביטול תורה אפשר לשמוע דיבורים מבני אדם שאינם מהוגנים, יותר חשוב הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה, כלומר 'גדולה הכנסת אורחים' אנשים אפילו שאינם מהוגנים, 'יותר מקבל פני השכינה' שלו עצמו, וגם על דרך הקירוב לבבות מלמדנו אברהם אבינו ע"ה את הדרך אשר נלך בה ואת המעשה אשר נעשה, אפילו כשזה מגיע על חשבון עבודה עצמית. (ע"פ בעל שם טוב, אבן האזל)

שבת שלום

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו