צילומים: דובר צה"ל

תחקיר התקרית בלבנון: שתי יריות נורו ממרחק 200 מטר; כוכבי סייר בפיקוד צפון

חוליית צלפים של חיזבאללה ירתה לעבר כוח מגדוד האיסוף 869 של צה"ל מתוך בית באזור הכפר השיעי חולה. צבא לבנון: "ישראל תקפה עם 13 טילים וכ-100 פגזים". בצה"ל מעריכים: חיזבאללה ימשיך לנסות לבצע פיגועים בגזרת הגבול. ישראל דורשת ממועצת הביטחון לחזק משמעותית את מנדט כח יוניפיל עקב חוסר תפקודו

צה"ל מפרסם תיעוד מהמרחב ממנו בוצע ניסיון הפיגוע של ארגון הטרור חיזבאללה אמש. "צה"ל ממשיך לשמר רמת מוכנות גבוהה לשמירה על ריבונות ישראל וביטחון התושבים ככל שיידרש", נמסר.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר היום (רביעי) בפיקוד הצפון בעקבות ניסיון הפיגוע של ארגון הטרור חיזבאללה אמש. בביקור השתתפו מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף שלומי בינדר ומפקדים נוספים.

במהלך הביקור שמע הרמטכ״ל סקירה מבצעית מפי המפקדים וקיים הערכת מצב בה נדונו ההתפתחויות האחרונות בגזרת הצפון ומוכנות לתרחישים אפשריים. הרמטכ"ל התרשם מהיכולות המבצעיות והמודיעיניות של הכוחות בשטח וציין לטובה את רמת המוכנות של הכוחות.

בתוך כך, שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, פנה במכתב לחברות מועצת הביטחון בדרישה לשנות משמעותית את מנדט יוניפי"ל על מנת שהכוח יוכל לקבל גישה רחבה ויכולת פיקוח באזורים בהם פועל חיזבאללה. פנייתו של ארדן מגיעה כחלק מהמאמץ הדיפלומטי שמובילות ארה"ב וישראל לקראת ההחלטה בדבר המנדט ע"י מועצת הביטחון שתתקבל בימים הקרובים. "אין הצדקה לכוח מסורס שבתוך שטחו חיזבאללה מתעצם והופך את דרום לבנון לבסיס טרור. רק שינוי מהותי בתפקודו וביכולותיו בשטח יוכלו להצדיק את קיומו", אמר השגריר ארדן.

השגריר ארדן הזהיר כי פעולותיו של חיזבאללה מערערות את היציבות באזור ויובילו להשלכות הרסניות. בנוסף, צירף ארדן מפה (מצ"ב) של דרום לבנון ובה מסומנים האזורים בהם התגלו מנהרות חיזבאלה, כני שיגור טילים ועמדות תצפית של "ירוק ללא גבולות", ארגון פיקטיבי מטעם חיזבאללה אשר פועל לתצפת על חיילי צה"ל. במקביל, השתמשה ישראל בנתונים מדוחו"ת מזכ"ל האו"ם אשר העלו כי בקרבת מקומות אלו נבלמה גישתם של חיילי יוניפי"ל. בהתאם, ישראל הראתה למועצה כי ישנה זיקה ברורה בין האזורים בהם מתקיימת פעילות טרור מובהקת לבין מקומות בהם נבלמת הגישה של יוניפי"ל.

ב'כאן חדשות' דווח כי מהתחקיר ראשוני מהתקרית הלילה בלבנון, ולפיו חוליית צלפים של חיזבאללה ירתה שתי יריות מתוך בית באזור הכפר השיעי חולה, לעבר כוח מגדוד האיסוף 869 של ממרחק 300-200 מטרים. זאת במן שהכוח חשף את עצמו לכמה שניות כדי לתקן אמצעי תצפית. הירי החטיא את הכוח, ששמע את רעשי הפגיעה של שני הקליעים במרחב מנרה. צבא לבנון פרסם תמונות מעמדת חיזבאללה שהותקפה על ידי צה"ל הלילה.

ב'חדשות 12' דווח כי בצבא סבורים שחיזבאללה ונסראללה לא יסתפקו בכך – וימשיכו לנסות ולבצע פיגועים בגזרת הגבול בתקופה הקרובה. הגורמים שהשתתפו בדיון מסרו כי הם לא יודעים לומר שחיזבאללה "מרוצה ומסופק" ולכן, הוחלט להמשיך את תגבור הכוחות באזור ולהותיר את מצב הכוננות הגבוהה לאירוע מצדו השני של הגבול.

כזכור, אירוע ביטחוני חריג נרשם הלילה (רביעי) בגבול הצפון באצבע הגליל. קולות ירי נשמעו באזור היישוב מנרה וצה"ל החל לאחר מכן לבצע ירי של מרגמות תאורה. לאחר בירור התגלה כי בוצע ירי לעבר עמדה צבאית של צה"ל באזור. בתגובה לירי, תקפו במהלך הלילה מסוקי קרב וכלי טיס של צה"ל יעדי טרור של חיזבאללה.

צבא לבנון התייחס לתגובה הישראלית לתקרית בגבול הצפון אמש. בהודעה אישרו כי "מסוקי חיל האוויר הישראלי תקפו מרכזים השייכים לעמותת 'ירוק ללא גבולות' שנמצאת על אדמת לבנון באמצעות 13 טילים. בנוסף המסוקים תקפו באזור דרום לבנון וגרמו לשריפה במקום". עוד מסרו כי "צה"ל ירה 117 פצצות תאורה, ועוד 100 פגזים. הפגזים גרמו למספר שריפות, נזק לשני בתים ולבניין בחוות עזים".

דובר יוניפי"ל התייחס גם הוא לאירועי הלילה ואמר כי "הכוחות זיהו ירי מספר פצצות תאורה מכמה אתרים צבאיים של צה"ל, לאורך הקו הכחול. המכ"מים שלנו זיהו פצצות מרגמה ופגזי טנק, ברובם פצצות עשן, ופעילות אווירית אינטינסיבית של כטב"מים מעל האזור. יוניפי"ל בתגובה החלו מיד בפעולות תיאום".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו