"אין מקום לסברות": כינוס חירום למנהלי התתי"ם בבני ברק לחיזוק הנחיות הבריאות

עשרות מנהלי תלמודי תורה מבני ברק השתתפו במפגש היערכות וחיזוק עם תחילת שנת לימודים בצל אתגרי הבריאות • רב העיר הגרחי"א לנדא: "זאת ההזדמנות לחנך את הילדים שהזהירות ושמירת הגוף והנפש היא מצוות מדאורייתא"

בהשתתפות רב העיר בני ברק הגרחי"א לנדא, ראש ישיבת אורחות תורה הגרב"ד דיסקין, אלוף (במיל.) רוני נומה ומנהל חמ"ל הקורונה וגזבר עיריית בני ברק אריק אדלר, התקיים בסוף השבוע מפגש בשיתוף פורום מנהלי התתי"ם יחד עם כל מנהלי תלמודי התורה בעיר לשם קבלת החלטות וגיבוש חזית אחידה במלחמה המשותפת נגד נגיף הקורונה וההתמודדות עם המגיפה במהלך השנת הלימודים החדשה. את האירוע הנחה הרב גדליה סילמן שהביא את ברכת ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין ועמד על הצורך החיוני להתלכד ולעשות הכל למען בריאות התושבים.

רב העיר הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא, היה ראשון הדוברים שבמשא ברור ונוקב קרא למחנכים להיות חיל החלוץ לפני המחנה בכל הנוגע לחינוך הילדים גם במלחמה נגד הקורונה. "הזהירות היא מצוות התורה. אנחנו מחוייבים להישמר ולהיזהר לא בגלל שהמדינה החליטה, או בגלל שיש קנסות ועונשים. אנחנו מחוייבים להישמר ולהיזהר כי אנחנו יהודים יראי שמים שחייבים לשמור על הגוף והנפש כי זאת מצוות השם", קרא הרב לנדא.

בהמשך דבריו אמר למחנכים כי "זאת ההזדמנות שלנו ללמד אותם שאמנם צריך מסירות נפש ללימוד התורה אבל מצד שני אותה תורה בדיוק דורשת ומחייבת אותנו לשמירת הגוף והנפש. כל ילד בבני ברק חייב לדעת שזהו רצון הקדוש ברוך הוא. ועל המחנכים מוטלת החובה להעביר הלאה לילדים את המסר שאין יהודי שיכול לזלזל במצוות הזאת וחס וחלילה לקחת אחריות או לזלזל בחיים של יהודי אחר".

גם ראש ישיבת אורחות תורה הגרב"ד דיסקין פנה למחנכים בנאום חוצב להבות ושאל "מי אמר שהרצון של הקב"ה שימשיכו לימודים בתנאים רגילים?" במענה לשאלה זו, סיפר הרב דיסקין על אחד מוותיקי המלמדים בבני ברק ר"י שיינקר זצ"ל שהיה מבקר את תלמידיו כשהיו חולים והיה אומר להם בשם החפץ חיים שיהודים הם כמו חיילים. לפעמים חייל צריך לעמוד על משמרתו ולהלחם ולפעמים לשכב בשוחה . "עכשיו שאתה במיטה, התפקיד שלך הוא לשכב". בהמשך לסיפור אמר הרב דיסקין: "יש כאלה שחושבים שהתפקיד שלנו המחנכים הוא לשדר עסקים כרגיל. לא! התפקיד שלנו זה ללמד תורה באופן של פיצול כיתות, להסביר על חובת המסכות, לחנך את הילדים לזהירות ולא לזלזול ח"ו".

ראש הישיבה הוסיף בתקיפות מה ששמע מגדולי ישראל: "יש בציבור שלנו אנשים שחושבים שהם יודעים הכי טוב ויש להם כל מיני סברות ותירוצים. המדד של "לא קרה כלום" הוא לא מדד של שולחן ערוך. הצליח? גם מעשה העגל צלח. הצליח זה לא מדד של שולחן ערוך! מי שאומר סברות הוא פשוט משחק באש. אין מקום לסברות ותירוצים, יש רק דעת תורה שצריך להקפיד ולהיזהר במלוא החומרה מפני הקורונה. אנשים משחקים בנתונים ומדדים, ולנו יש רק מדד אחד: דעת התורה והשולחן ערוך. מי ששומע לגדולי התורה אף פעם לא טועה. מי שמנסה להגיד סברות והחלטות ודעות הם הטועים. רואים זאת במוחש" סיים הרב דיסקין את דבריו "מנהלי מוסדות שהלכו בדרך התורה הצליחו ולא נכשלו".

במהלך הדברים הביא הגרב"ד דיסקין שליט"א עובדה נוראה ממרן הגרא"מ שך זצ"ל, "היה זה כאשר נכנסתי למעונו לשאול על שאלה רפואית סבוכה שאחד הרופאים הבכירים סירב להכריע. השיב לי ראש הישיבה זצ"ל: יש לי תשובה ברורה בנושא, אבל לא אענה לך את דעתי, עד שתבטיח לי באופן ברור שלא תעשה את מה שאני אומר, אלא את מה שהרופאים אומרים! וחזר על דבריו שוב, שאבטיח שאעשה כדעת הרופאים! עד כדי כך הייתה דאגתו לשמוע את דעת הרופאים גם כאשר סבר שיש לו דעת תורה ברורה כיצד לנהוג, כי במקום סכנה וחשש, הוראת השולחן ערוך היא לנהוג כן"!

לאחר דברי מרנן שליט"א , דיבר גם האלוף (במיל') רוני נומה שניהל את צוות החירום בבני ברק וקרא למחנכים להוביל את הילדים לחיים בצל הקורונה מתוך שמירה וזהירות מקסימלית. "הלימודים בערים האדומות צריכים להימשך, רק ככה אנשים יתרגלו לחיות בצל הנגיף ולפתח מנגנוני זהירות ושמירה. אתם המנהלים צריכים להיות הדוגמה איך אפשר ללמוד במתווה נכון מתוך אמון הדדי ודאגה לשלום הילדים והציבור כולו".

בהמשך הציג מנהל החמ"ל העירוני וגזבר העירייה אריק אדלר, את הנתונים והפילוחים על מצב התחלואה וההתפשטות העדכניים של העיר, וביקש מהמנהלים לשנס מותניים ולהיות חלק מהמערכת ששומרות על העיר ומנסה לקטוע את המשך ההדבקה. "לצערנו אנחנו ממשיכים לראות משפחות חדשות שנכנסות למעגל הקורונה, אנחנו חייבים שיהיה סדר, אסור להזניח ולזלזל בהוראות".

בין הדוברים היו גם נציגות ממנהלי ת"תים הרב שלמה קרלנשטיין, מנהל תלמוד תורה יפיק תבונה, הרב דוד אדלר מנהל ת"ת פני מנחם – דור, הרב עודד מלכה מנהל ת"ת אור גאון שתיארו את אמצעי השמירה וההרחקות במוסדותיהם והסבירו כיצד הם מתמודדים בפועל ומנהלים את הלימודים בצל המגיפה.

דברי סיכום נשא הרב שמעון קשש סגן מנהל אגף החינוך ומנהל התוכניות 360 לילדים ונוער שדיבר על חובת הזהירות הכפולה נוכח תמונת המצב והציג את האפשרויות לסיוע במערכי לימוד שתעמיד העירייה כסיוע למנהלים. בסיכום הכינוס החליט פורום מנהלי התתי"ם על שורת החלטות משמעותיות ומיידיות הכוללות הנחיות שחלקן כבר הופצו למלמדים בתלמודי התורה בעיר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו