נתניהו ומטוס F-35. צילום: אריאל חרמוני משרד הבטחון

דיווח בארה"ב: רה"מ נתניהו אישר את מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות

'הניו יורק טיימס': ראש הממשלה החליט לא להתנגד לתכנית ממשל טראמפ למכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, למרות שהצהיר מאוחר יותר כי הוא מתנגד. בכירים בארה"ב: "נתניהו בחר שלא לנסות למנוע את העסקה מתוך ניסיון להבטיח פריצת דרך דיפלומטית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים בחשאי שממשל טראמפ ימכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות הערביות, למרות שאמר בפומבי מאוחר יותר כי הוא מתנגד להסכם זה – כך דיווח הלילה (שישי) ניו יורק טיימס, לפי גורמים הבקיאים במשא ומתן. לפי הדיווח, נתניהו בחר שלא לנסות לחסום את העסקה, מכיוון שהשתתף במאמץ רחב יותר בחודשים האחרונים, שנועד להבטיח את פריצת הדרך הדיפלומטית, עם נרמול היחסים בין ישראל לאמירויות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על היוזמה בקול תרועה רמה בחודש שעבר, מבלי להזכיר את דיוני הנשק שמתנהלים במסלול מקביל. לאחר שהידיעה על עסקת מכירת הנשק התפרסמה, הכחיש נתניהו שוב ושוב כי התחייב בפני ממשל טראמפ שישראל לא תתנגד לעסקת הנשק. הגורמים הבקיאים במשא ומתן טענו כי הצהרותיו הפומביות של נתניהו היו שקריות.

בשלב מאוחר יותר, הפסיק נתניהו להתלונן בפומבי על מכירת הנשק לאמירויות, לאחר פגישה עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בירושלים בשבוע שעבר, ש"החזיר את ראש ממשלת ישראל ל'קו האמריקני'", לדברי הגורמים.

לפי הדיווח, הבית הלבן האיץ בשבועות האחרונים את ההליכים למכירת חבילת נשקים חדישים לאמירויות, בהם מטוסי הקרב, אך לא רק. ב"ניו יורק טיימס" חושפים כי כחלק מהעסקה יקבלו באמירויות גם מטוסי לוחמה אלקטרונית מסוג EA-18G Growler שמטרתם נטרול הגנה אווירית של כוח אויב. עשרות גורמים מהאמירות נסעו בשבוע שעבר לוושינגטון ונפגשו עם גורמים בפנטגון ובמחלקת המדינה האמריקנית בין היתר כדי לדון בחבילת הנשק שיקבלו וביוזמתם הדיפלומטית עם ישראל.

גורמים אמריקנים, כך נכתב בדיווח, מקפידים להתעקש כי הדחיפה החדשה למכירת הנשק לאמירויות אינה "פרס ישיר" על תפקידם בהסכם מול ישראל. אולם, הם אינם חולקים על כך שלאחר שנים של סירובים מצד וושינגטון למכור מטוסי F-35 לאבו דאבי, שינוי העמדה קשור ליוזמה הדיפלומטית.

רון דרמר, שגריר ישראל בארצות הברית הכחיש את הדיווח. "זה לא נכון", אמר והוסיף כי הוא "בטוח שממשל טראמפ מחויב לחלוטין לשמור על יתרונה הצבאי של ישראל באזור". במחלקת המדינה האמריקנית סירבו להגיב לדיווח.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו